Herken zakelijke websitebezoekerswww.marcommit.nlwww.LVTPR.comwww.lubbersdejong.nl

FORTINO CAPITAL SLUIT 2de VC FONDS AF OP 105 MILJOEN EURO

Fortino Capital Partners, een in de Benelux gevestigde venture capital- en private equity-investeerder in software- en technologiebedrijven, kondigt de definitieve closing aan van zijn derde fonds, opvolger van zijn eerste venture fonds. Fortino Capital Venture II is een fonds van 105 miljoen euro dat zich richt op veelbelovende, jonge B2B-software- en technologiebedrijven in Europa, met een focus op de Benelux, Frankrijk en Duitsland.

Voorganger Fortino Capital Venture I werd in 2016 gelanceerd met een kapitaal van 80 miljoen euro, en heeft 18 investeringen gedaan in softwarebedrijven, waaronder Teamleader (BE), BuyBay (NL) en inSided (NL). Het fonds heeft tot nu toe 10 exits gerealiseerd, namelijk Trendminer (Software AG), Zentrick (Double Verify), Piesync (Hubspot), Melita (EQT), en recenter ook Bloomon (Bloom&Wild) en Riaktr (SDS).

Fortino Capital Venture II is op zoek naar langetermijn samenwerkingen met gepassioneerde ondernemers die hun bedrijf aan het opbouwen zijn en zowel de ambitie als het potentieel hebben om succes te boeken in de markt waarin ze actief zijn. Het fonds richt zich op late Seed- tot Series A-fase- investeringen in B2B SaaS- en technologiebedrijven met initiële tickets van 1 tot 3 miljoen euro, en voldoende capaciteit voor latere financieringsrondes.

Duco Sickinghe, Managing Partner Fortino:"We beleven spannende tijden.Als een referentie onder de B2B Saas-investeerders willen we meer dan ooit investeren in digitale platformen en bijdragen aan de maatschappij. Ons derde Fortino- en ons tweede venture capital fonds geven ons de kritische massa en slagkracht die we nodig hebben om te blijven investeren in B2B-software. Bedrijven in dit domein zijn de belangrijkste motor achter een digitale en duurzame economie."

Fortino Capital wil een positieve bijdrage leveren met zijn diepgaande operationele en strategische expertise, vooral op het gebied van product-marketcompatibiliteit en softwareontwikkeling. Fortino lanceerde ook een online community waar oprichters en leidinggevenden van bedrijven uit de Fortino-portefeuille regelmatig samenkomen voor peer-to-peer networking en om feedback te krijgen van ‘captains of industry’. Fortino geeft ook toegang tot zijn eigen talentacquisitiemiddelen, die de bedrijven uit zijn portefeuille helpen het juiste talent aan te trekken.

Christoph Auer-Welsbach, Co-Founder & CEO Kaizo:"Kaizo is blij om Fortino als nieuwste partner te verwelkomen. We kijken ernaar uit om niet alleen zijn expertise in deze fase van schaalvergroting aan te wenden, maar ook zijn uitzonderlijke ervaring en inzichten in de klantenservice-industrie."

Naast zijn trouwe bestaande en gerenommeerde particuliere investeerders heeft een aantal sterke institutionele investeerders, zoals het EIF, zich aangesloten als hoeksteeninvesteerders in het nieuwe fonds, aangevuld met succesvolle ondernemers uit de regio.

Fortino breidde eerder zijn team in Nederland uit met ervaren durfkapitaalinvesteerders Marcel van der Heijden (voormalig partner bij Speedinvest) en Wouter Goossens (voormalig investeringsdirecteur bij ING Ventures).

Marcel van der Heijden, Partner Fortino: "Ik ben blij dat ik me bij Fortino heb aangesloten, dat ik het Amsterdamse team kan versterken en dat ik met het Kaizo-team aan de slag kan als eerste investering. Fortino beschikt over een unieke combinatie van diepgaande ervaring op het gebied van zowel venture capital- als groei-investeringen die oprichters uitstekend kan begeleiden op hun pad. Fortino is van Benelux-bodem, maar de visie van het fonds en het team is heel duidelijk pan-Europees.”

Naast zijn venture capital activiteiten investeert Fortino ook vanuit een ander fonds, Fortino Capital Growth PE I. Dit is een private-equity-groeifonds met een kapitaal van 242 miljoen euro dat zich richt op grotere en meer mature B2B-softwarebedrijven, ter ondersteuning van verdere organische groei in combinatie met ‘buy-and-build’. Het fonds investeerde tot nu toe in 7 bedrijven, waaronder Maxxton (NL), Efficy CRM (BE), Odin Groep (NL), Tenzinger (NL) en Cenosco (NL).

Huidige portefeuille van Fortino Capital Venture II
De investeringen vanuit Venture II zijn reeds gestart en ondertussen heeft het fonds geïnvesteerd in 7 ondernemingen, meer bepaald:
  • Kaizo (oplossing voor prestatiebeheer met behulp van gamefunctionaliteit voor klantenserviceteams – NL)
  • Zaion (conversationeel AI-platform dat callbot-software aanbiedt in selectieve sectoren – FR)
  • ReaQta (cyberbeveiligingsoplossing voor de detectie van en de respons op endpoints – NL)
  • Vaultspeed (Data Warehouse Automation – BE)
  • Oqton (end-to-end cloudplatform voor manufacturing – BE/US)
  • iObeya (visueel bedrijfsbeheer voor samenwerking tussen teams op afstand – FR)
  • Fooddesk (software voor allergenenbeheer en HACCP-processen en -data – BE/NL)

Over Fortino Capital Partners
Fortino Capital Partners is een toonaangevende venture capital en growth investeerder in Europese software- en technologiebedrijven met een focus op de Benelux, Frankrijk en Duitsland. Onze missie is ambitieuze oprichters en managementteams steunen bij het waarmaken van hun groeiplannen.

We investeren in ondernemingen met een vroeg groeiproces (venture capital) en in rijpere ondernemingen (growth capital) voor wie organische groei de kern van hun strategie vormt. Fortino heeft kantoren in België en Nederland.

Voor meer informatie kunt u terecht op www.fortinocapital.com
Laatste van Fortino Capital Partners
FORTINO CAPITAL SLUIT 2de VC FONDS AF OP 105 MILJOEN EURO

Marcel van der Heijden en Wouter Goossens treden toe tot Fortino Capital