www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.LVTPR.com

90% werkzoekers vindt tattoos en piercings bij sollicitatiegesprek geen probleem

Als je gaat solliciteren, hoef je niet eerst je tattoos en piercings te bedekken. Dat is althans de mening van bijna 90% van de bezoekers van Sollicitatiedokter.nl, zo blijkt uit recent onderzoek van het platform. Slechts 12,5% van de Sollicitatiedokter-bezoekers vindt dat werkzoekers hun tattoos en piercings wél moeten verbergen bij een sollicitatiegesprek. Aan het onderzoek deden 281 mensen mee.

Afgetekende cijfers, zou je denken. Toch leggen recruiters Jesse Geul en Xandra Drost aan Sollicitatiedokter.nl uit dat je als sollicitant er goed aan doet tattoos en piercings voor een gesprek toch te bedekken.

“Ik heb niet meegedaan aan dit onderzoek”, vertelt freelance recruiter Xandra, “maar als ik dat had gedaan, had ik bij de 90% gezeten die een tatoeage en een piercing prima vinden. Toch merk ik bij opdrachtgevers soms dat zij er anders in staan. Zij willen een bepaalde representativiteit uitstralen en kunnen die uitstraling niet met tattoos en piercings rijmen.”

Het levert je niets op

Jesse Geul, die als recruiter bij de Fiscale Inlichtingen en Opsporingsdienst werkt, zit in hetzelfde kamp als Xandra. “Persoonlijk zou ik nooit iemand afwijzen omdat hij of zij een piercing of tatoeage heeft, zolang die binnen de perken blijft. Maar ik zou werkzoekers toch aanraden nog eens goed na te denken voor ze op sollicitatiegesprek gaan zonder hun tattoos en piercings te verbergen.”

“Het gaat je namelijk niets opleveren, tenzij je solliciteert in de creatieve sector misschien. En de kans bestaat nog altijd dat iemand wel aanstoot aan je tattoos en piercings neemt. Speel dus op zeker en bedek je tatoeages en je piercings voor je naar je sollicitatiegesprek afreist.”

Een bepaalde indruk

Dat er nog altijd mensen bestaan die tattoos en piercings bij een sollicitatie onacceptabel vinden, blijkt uit de reacties die in het Sollicitatiedokter-onderzoek werden achtergelaten.

Alhoewel de anti-tattoo en piercing bezoekers in de minderheid zijn, liegen hun reacties er niet om. “Heeft geen direct een bepaalde indruk”, zegt een respondent, die daarmee impliceert dat de “bepaalde indruk” beslist geen goede is. “Piercings en tatoeages zijn iets voor in je privéleven, die hoeven niet zichtbaar te zijn tijdens een sollicitatiegesprek”, vindt een ander.

Afleidend

Naast werkzoekers, namen ook mensen aan de andere kant van het sollicitatiegesprek aan het onderzoek deel. “Ik neem regelmatig gesprekken af en vind piercings en tatoeages daarbij afleiden van waar het sollicitatiegesprek omdraait”, laat een anonieme recruiter in het onderzoek weten.

Bij twijfel: bedekken

Al met al adviseert Sollicitatiedokter werkzoekers om bij twijfel hun tattoos en piercings te bedekken. “Het nieuwe onderzoek geeft aan dat mensen tegenwoordig nauwelijks aanstoot nemen aan tattoos en piercings”, vertelt Sollicitatiedokter-directeur Willem Eekels. “Toch is er nog altijd een groep mensen die ze wel als ongepast ervaren. Daarom is ons advies om tatoeages en piercings te verbergen wanneer je ergens gaat solliciteren. Die moeite kan zomaar beloond worden. Als je representatief overkomt, kan dat immers net het laatste zetje richting een nieuwe baan betekenen.”

Eekels vervolgt: “Alleen als je gaat solliciteren bij een baan waar je zeker weet dat een tattoo of een piercing gewaardeerd wordt, kan je dit advies negeren.”

Voor vragen kunt u contact opnemen met Sollicitatiedokter-directeur Willem Eekels
E: willem@sollicitatiedokter.nl
T: +31 6 31300020
Laatste van Sollicitatiedokter.nl