Herken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.comwww.marcommit.nl

2513 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via
Datum: (3 jaar en 165 dagen geleden)
PR: Marcommit

2,6 miljard records aangetast of gestolen in 2017

Aantal datalekken neemt met 88 procent toe ten opzichte van 2016

Amsterdam, 11 april 2018 – In 2017 zijn er 2,6 miljard records aangetast of gestolen. Hoewel het aantal datalekken met 11 procent is afgenomen, is het voor het eerst dat er zoveel gegevensrecords zijn aangetast of gestolen. Ten opzichte van 2016 is dit een toename van 88 procent. 61 procent van alle gestolen of beschadigde data bevatte persoonsgegevens zoals naam, adres en/of telefoonnummer. Ten opzichte van 2016 is dit een toename van 560 procent. Dit blijkt uit de jaarlijkse Breach Level Index* van Gemalto (Euronext NL0000400653 GTO), wereldleider op het gebied van digitale beveiliging.

Oorzaken datalekken

In de afgelopen vier jaar zijn bijna 10 miljard records verloren, gestolen of gelekt. Dat zijn gemiddeld zeven miljoen records per dag. Hoewel hackers veelal de oorzaak zijn van deze datalekken (72%), zijn zij slechts verantwoordelijk voor 23 procent van de gestolen of aangepaste data. Onopzettelijk verlies, de oorzaak van 19 procent van de datalekken, zorgt voor veel meer gelekte gegevens. 76 procent van alle misbruikte records zijn hieraan toe te schrijven. Dit is een stijging van 600 procent ten opzichte van vorig jaar. De laatste 9 procent van het aantal datalekken wordt met opzet veroorzaakt door medewerkers.

Interne dreiging neemt toe
In 2017 zijn gegevens steeds vaker per ongeluk verloren, onjuist verwijderd, databases verkeerd geconfigureerd en hebben er andere onopzettelijke acties plaatsgevonden. In 2017 lagen ruim 1,9 miljard records op straat door onopzettelijk acties van medewerkers. Dit is een toename van 580 procent ten opzichte van 2016. Het aantal opzettelijke datalekken door medewerkers is dit jaar licht gedaald, maar de impact hiervan neemt toe. Het aantal gelekte records is toegenomen met 117 procent. De medewerker is, zij het onopzettelijk of opzettelijk, een grote risicofactor voor organisaties.

Type datalekken
In 69 procent van alle datalekken betrof het identiteitsdiefstal, dit type datalek staat hiermee nog altijd met stip op nummer één. Hoewel slechts 27 procent van de gegevens met deze reden zijn buitgemaakt, betreft dit alsnog ongeveer 600 miljoen records. Daarnaast vertegenwoordigt dit aantal een stijging van 73 procent ten opzichte van 2016. Ook toegang tot financiële gegevens komt veel voor (16%). Hacks om accounttoegang te verkrijgen worden minder vaak uitgevoerd, dit aantal daalt in zowel incidenten als records sinds 2016.

Jan Smets, data en security expert bij Gemalto en certified data protection officer: ”Hackers breken steeds vaker in om gegevens te manipuleren. Zo kunnen ze alles veranderen, van verkoopcijfers tot intellectueel eigendom. Dit is een nog relatief onbekende dreiging voor veel organisaties. Deze dreiging is echter veel groter dan die van hackers die inbreken en gegevens buit maken. In veel gevallen blijft de daadwerkelijke impact onbekend. Organisaties moeten beschikken over encryptie, key management en user access management om zich ervan te verzekeren dat er niet met de integriteit van de gegevens wordt geknoeid. Dit is vooral belangrijk vanwege de General Data Protection Regulation (GDPR) die binnenkort in werking treedt. Deze wet dwingt bedrijven een nieuwe mindset op het gebied van beveiliging te hanteren en niet alleen bedrijfsgevoelige gegevens te beschermen, maar ook de privacy van klantgegevens.”

*De Breach Level Index is een wereldwijde database die datalekken traceert en die de ernst ervan op basis van meerdere dimensies, waaronder het aantal aangetaste records, het type gegevens, de bron van de schending, hoe/of de gegevens zijn gebruikt en of de gegevens waren gecodeerd. De Breach Level Index biedt tevens een vergelijking op de impact van datalekken door aan elk datalek een severity score toe te kennen. Kijk voor meer informatie op de website of download het rapport.

Over Gemalto
Gemalto (Euronext NL0000400653 GTO) is de wereldleider in digitale beveiliging met een jaaromzet in 2016 van € 3,1 miljard en klanten in meer dan 180 landen. Wij bieden vertrouwen in een steeds meer verbonden wereld. Van beveiligingssoftware tot biometrie en encryptie, dankzij onze technologieën en diensten kunnen bedrijven en overheden identiteiten authenticeren en gegevens beschermen zodat deze veilig blijven. Ook maken wij veilige diensten mogelijk voor persoonlijke en verbonden apparaten, de cloud en wat daartussen ligt. Gemalto’s oplossingen staan centraal in het moderne leven, van betalingen en beveiliging van bedrijfsgegevens tot het internet der dingen. Wij authenticeren mensen, transacties en objecten, versleutelen gegevens en creëren waarde voor software, waardoor onze klanten veilige digitale diensten kunnen aanbieden aan miljarden mensen en apparaten. Onze meer dan 15.000 werknemers zijn actief vanuit 112 kantoren, 43 personaliserings- en gegevenscentra, en 30 centra voor onderzoek en ontwikkeling van software, verspreid over 48 landen.

Ga voor meer informatie naar www.gemalto.com, of volg @gemalto op Twitter.

Marcommit
Lotte Monster
gemaltoidp@marcommit.nl
Laatste van Gemalto
Nederlanders kunnen zich binnenkort in de fysieke wereld via smartphone identificeren

Identify3D zet diensten Gemalto in voor databescherming van klanten

Gemalto lanceert drie nieuwe cloud HSM on demand oplossingen
DDA verwelkomt Maunt als partner

Startup Last Mile eMobility verbindt mobiliteitsinnovaties met bestaand automotive dealernetwerk

VELUX Groep en Schneider Electric verlengen partnerschap om levenslange CO2-neutraal belofte te versnellen

Scholieren innoveren om de wereld te redden in de vierde Raspberry Pi-competitie

Ivanti voor het tweede jaar op rij leider in het 2021 Gartner® Magic Quadrant™ voor IT Service Management Tools

Thinkwise organiseert eerste Low-Code Summit

Kaspersky benoemt nieuwe Managing Director voor Noord-Europa om regionale propositie en partnerships te versterken

Infor lanceert interoperabiliteitsoplossing voor de gezondheidszorg

Vertiv treedt toe tot de Sustainable Digital Infrastructure Alliance om bij te dragen aan een klimaatneutrale digitale economie

Demissionair kabinet doet mooie beloften, maar juiste randvoorwaarden ontbreken

Europa’s grootste Apple Premium Reseller Amac boekt recordjaar

Snakeware nieuwe hoofdsponsor Berneiepenloftspul

Rockwell Automation en Ansys gaan samenwerken om industriële processen te optimaliseren

‘s Werelds eerste Wi-Fi 6 USB-adapter nu ook in Europa verkrijgbaar

Qualys introduceert zero-touch patching voor proactief herstel van kwetsbaarheden

Fortinet en Linksys lanceren gezamenlijk ontwikkelde oplossing voor veilig thuiswerken en hybride werken

Digitale dienstverlener Incentro is verkozen tot één van de Best Medium Workplaces van Europa 2021

Daily Logistics Group (DLG) selecteert Oracle Fusion Cloud Applications om services op te schalen en bedrijfsgroei te ondersteunen
Online een huis zoeken en kopen: van 6 weken naar een paar minuten

Rapportageportaal BInqcs en meer inzicht in uw bedrijf
Verstreken tijd: 3 jaar en 165 dagen

Logo E-mergo
Logo Boys with Brains
Logo MCS B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Schneider Electric
Logo PA Consulting