www.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nl
2489 volgers blijven op de hoogte!

70% van de jongeren shopt mobiel

42% van de Nederlandse consumenten heeft weleens via Aziatische webshops geshopt

Het is geen geheim dat de Nederlandse e-commercesector al geruime tijd in de lift zit en indrukwekkende groeicijfers laat zien. Inmiddels koopt bijna 90% van de Nederlanders weleens iets online, geeft een online koper in het eerste half jaar van 2017 gemiddeld € 757,- uit bij webshops en wordt op totaalniveau 23% van alle consumentenbestedingen aan producten en diensten[1] online uitgegeven. De komende vijf jaar verwacht de Nederlandse consument alleen maar meer online te gaan besteden. Opvallend is dat hij hiervoor vaker zijn mobiel zal gebruiken, en dat hij vaker over de grenzen bij buitenlandse webshops gaat kopen. Dit blijkt uit het ShoppingTomorrow Consumentenonderzoek dat GfK in opdracht van ShoppingTomorrow uitvoerde onder een representatieve steekproef van ruim 5.000 Nederlanders.

Op dit moment geven Nederlanders 23% van hun totale bestedingen aan producten en diensten1 uit via webshops. De Nederlandse consument verwacht dat dit over vijf jaar is opgelopen tot 35%. Jongeren (15-34 jaar) verwachten zelfs 43% van hun uitgaven bij online partijen te besteden in 2022. Nederlanders voorspellen ook dat hun online bestedingen aan food/nearfood- en health & beauty-producten een behoorlijke vlucht zullen nemen. Deze productcategorieën behoren op dit moment tot de minst volwassen online markten, maar consumenten voorzien een (meer dan) verdubbeling van het belang van online binnen deze productvelden (in termen van online aandeel in bestedingen).

Download de grafiek voor het verwachte online aandeel over vijf jaar

Het online aandeel van food/nearfood-producten, waaronder ook de dagelijkse boodschappen vallen, ontwikkelt zich zelfs van 3% nu naar 18% in 2022, aldus de consument. De meest genoemde reden voor consumenten om op dit moment (nog) geen online boodschappen te doen, heeft te maken met het ruime aanbod van supermarkten in de nabijheid, waardoor men geen noodzaak ziet om online te kopen. Ook het feit dat consumenten versproducten zelf willen uitkiezen, en dat dus niet willen overlaten aan een online supermarktmedewerker, is voor bijna de helft van de Nederlanders reden om hun boodschappen niet online te doen. Tot slot zijn ook hoge bezorgkosten een reden om boodschappen niet online te bestellen (21%).

Mobiel als driver van online groei
Het aantal mobiele shopping-trips is in de afgelopen jaren in rap tempo toegenomen. Waar dit er in het eerste half jaar van 2016 nog maar 3,8 miljoen waren, is het aantal mobiele shopping-trips in HY1 2017 opgelopen tot 10,6 miljoen.1 Mobile commerce is dan ook bij uitstek een van de drivers achter de groei van het online kanaal. Van alle online kopers geeft bijna de helft (47%) aan weleens iets te kopen met een mobiele telefoon. Binnen de groep 15-34-jarigen ligt dit percentage al op 70%. Mobiele shoppers gebruiken vaak een combinatie van mobiele websites en apps voor het shoppen. Twee derde van deze groep koopt zowel via mobiele websites als via apps van webwinkels, 22% maakt uitsluitend gebruik van mobiele websites en 14% shopt uitsluitend via apps op hun mobiele telefoon.

Ook de toekomst van mobiel shoppen ziet er rooskleurig uit. Meer dan een derde van de Nederlandse online shoppers verwacht over vijf jaar het merendeel van hun online aankopen via hun smartphone te doen. Onder de jongeren verwacht zelfs 52% dat hun mobiel binnen vijf jaar hun belangrijkste online shopping device is.

Toch liggen er ook nog grote uitdagingen op het gebied van mobile commerce, met name op het gebied van verbeteringen rondom gebruiksgemak en contentweergave. Op dit moment is het gebrek aan duidelijke foto’s de belangrijkste reden voor mobiele kopers om af te haken bij het kopen via een mobiele website (40%). Ook het invoeren van persoonlijke gegevens op de mobiel (37%) en het browsen/surfen op mobiele website (33%) worden als onhandig ervaren. Consumenten die op dit moment nog helemaal niet via hun mobiel kopen, zien dit eveneens als de belangrijkste redenen om hun mobiel hier niet voor te gebruiken.

Azië wordt steeds populairder
Tegelijkertijd zien we dat Nederlanders steeds vaker via buitenlandse webshops kopen. Vooral Azië is in trek. Kocht in 2015 24% van de Nederlandse consumenten weleens iets bij Aziatische webshops,in 2017 is dat percentage opgelopen tot maar liefst 42%. Ook op dit vlak zijn jongeren koploper; 56% van de 15-34-jarigen en 49% van de 35-49-jarigen shoppen weleens via Aziatische webwinkels. De Nederlandse consument raakt ook steeds meer bekend met de mogelijkheid om via Aziatische webshops te winkelen. In 2015 was de meest genoemde reden om niet via Aziatische webwinkels te shoppen het feit dat men de mogelijkheid überhaupt nog niet in overweging had genomen. Nu is het gebrek aan vertrouwen in de productkwaliteit die Aziatische webshops bieden de meest genoemde reden om daar niet te bestellen (33%). Ook vinden Nederlandse consumenten het vaak toch makkelijker om gewoon via een Nederlandse website te bestellen (32%). Desondanks verwacht een kwart van de huidige niet-kopers binnen vijf jaar hun bezwaren aan de kant te zetten en te worden verleid tot het plaatsen van een bestelling in Azië.

[1] Bron: GfK Thuiswinkel Markt Monitor, periode Januari – Juni 2017, conform definities die zijn gehanteerd in de Thuiswinkel Markt Monitor

Voor meer informatie over het ShoppingTomorrow Consumentenonderzoek kun je contact opnemen met Ine Polak, GfK (Ine.Polak@gfk.com).

Download hier de rapportage van het GfK ShoppingTomorrow Consumentenonderzoek 2017
Laatste van Thuiswinkel.org
Sinterklaas bereidt zich goed voor op online aankopen

Black Friday helemaal ingeburgerd; 95% jongeren overweegt aankoop

Thuiswinkel.org stuurt brandbrief over online identificatie naar minister
VMware maakt uitgebreide workload- en netwerkbeveiliging economischer en eenvoudiger te bedienen voor datacenters en clouds

Werkend Nederland ontevreden over flexwerken: vaste werkplek heeft voorkeur

Onderzoek toont aan dat 43 procent van alle IT-professionals hun IT-middelen nog steeds bijhouden in spreadsheets

Pantar selecteert PQR voor inrichting en beheer van ruim 350 ‘digital workspaces’

Banking Circle ontvangt bankvergunning

Ultimaker lanceert Ultimaker Cura 4.5 en maakt Ultimaker Marketplace online beschikbaar

Onderzoek NTT: connected consumenten verwachten hyper-gepersonaliseerde experience, maar organisaties spelen hier traag op in

Kwart Nederlanders krijgt nooit complimenten op het werk

Securework en VMware brengen zichtbaarheid en beveiliging naar openbare cloud-implementaties

NXP Semiconductors schaalt wereldwijd gebruik van het Workiva platform op voor efficiëntieverhoging en risicovermindering
Release of Remain Software Milestone Enhancements Boost Efficiency and Productivity for Organizations on IBM i and Multi-platform

Infor en Snowflake werken samen om geautomatiseerde datawarehouses te bouwen met Birst analytics- en BI-platform

DATPROF en EPI-USE Labs maken consistent data anonimiseren mogelijk in SAP en non-SAP

1 op 5 maakbedrijven kent financiële consequenties van achterblijvende digitalisering niet

Coronavirus stevent af op wereldwijde afvalberg

Registratie voor eSports Platform Planet9 is geopend tijdens IEM in Katowice

Proofpoint introduceert eerste geïntegreerde oplossingen voor Business Email Compromise (BEC) en Email Account Compromise (EAC)

Fortinet lanceert FortiGate 1800F met NP7-processor voor datacenters

Miguel Milano aangesteld als Chief Revenue Officer bij Celonis, treedt toe als mede-eigenaar
Thuiswinkel.or.. contact

Logo Thuiswinkel.org

Thuiswinkel.or.. sociaal

Thuiswinkel.or.. tweets

Logo Remain Software
Logo Synobsys
Logo Trade Cover Exchange
Logo Tilaa B.V.
Logo Fundaments B.V.
Logo Shift Office Support
Logo FLS Nederland B.V.
Logo LinQhost
Logo CommITment BV
Logo ICT-Partners
Logo SoftApp-distribution
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Alcadis
Logo HCC!genealogie

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nl