www.marcommit.nlwww.LVTPR.comwww.lubbersdejong.nlHerken zakelijke websitebezoekers

Netflix, Disney+ blijven groeien, Fox Sports komt weer op gang

Houten, The Netherlands, 05 October 2020 - Hoewel Netflix al jaren koploper is in de Nederlandse markt voor videostreaming, mede omdat het in 2013 de eerste toetreder was, is de rek er nog niet uit. De komende zes maanden verwacht 6 procent van de Nederlandse huishoudens zonder Netflix alsnog - of opnieuw - een abonnement te nemen op de SVOD-dienst (subscription video on demand). Dat blijkt uit het Video behaviour of Dutch consumers-rapport van Telecompaper over het tweede kwartaal van 2020.

Ook FOX Sports en nieuwkomer Disney+ (sinds eind vorig jaar actief in Nederland) kunnen op korte termijn groei verwachten, aldus het rapport. Maar waar betaalde streamingdiensten in volume groeien, blijven de streamingdiensten op advertentie-basis achter. De huidige recessie en internationale ontwikkelingen zoals nieuwe AVOD-diensten kunnen hier echter wel voor een verandering zorgen.

Verdere groei Netflix, en Disney+

Hoewel de penetratie van Netflix bij huishoudens al op 40 procent ligt, oefent de dienst nog steeds aantrekkingskracht uit. Niet voor niets verwacht 6 procent van de Nederlandse huishoudens zich ergens in de komende zes maanden op Netflix te abonneren. Een gelijk aandeel mensen verwacht zich de komende zes maanden op Disney + te abonneren. Dit bevestigt de status van (inhoudelijk aantrekkelijke) nieuwkomer van de streamingdienst van Disney.

Aantal huishoudens met enkel Netflix daalt door toenemen concurrentie

Waar in het tweede kwartaal van 2019 nog twee derde van de huishoudens met een abonnement op een streamingdienst alleen Netflix had, is dat een jaar later nog maar de helft van de huishoudens. Vooral de komst van Disney lijkt hier debet aan. Inmiddels combineert 16 procent van de huishoudens met een abonnement op een streamingdienst Disney en Netflix, al dan niet in combinatie met andere diensten zoals Amazon Prime en Videoland.

De populairste combinatie blijft voor vijfde kwartaal op rij Netflix met het Nederlandse Videoland. Waar bij Netflix de overgrote meerderheid van de abonnees Netflix als enige streamingdienst heeft, worden Videoland en Disney+ juist vaak in combinatie met een andere dienst afgenomen.

FOX Sports: klantenbestand groeit weer

Toen bekend werd dat in het derde kwartaal van dit jaar de sportevenementen weer zouden beginnen, nam de intentie om vanaf het tweede kwartaal in te schrijven op premium sportpakketten (voor de komende zes maanden) snel toe. Vooral FOX Sports is een populair pakket om een abonnement op te nemen. Dit is overigens ook de dienst die het hardst werd getroffen door de lockdownmaatregelen die in Nederland tussen maart en juni van kracht waren.

AVOD nog beperkt in Nederland, maar met potentie

In vergelijking met de betaalde streamingdiensten is de markt voor streamingdiensten die gebaseerd zijn op een advertentiemodel (AVOD) nog beperkt in Nederland. De economische recessie kan de populariteit van AVOD-diensten echter vergroten, wanneer consumenten besluiten om minder uit te geven aan streamingdiensten.

Behalve naar YouTube, dat gedurende de afgelopen drie maanden 80 procent van de Nederlanders wist te bereiken, kijken Nederlanders vooral naar NPO Start, RTLXL en KIJK. SVOD-dienst Videoland doet overigens al een kleine stap richting AVOD: met zijn nieuwe hybride propositie (juli 2020) betalen abonnees voor het goedkoopste abonnement fors minder, maar krijgen wel reclames te zien.

Wereldwijd is er een gestaag groeiend aantal streamingdiensten die een advertentie-propositie lanceren, zoals recent Warner Media's HBO en de joint venture Vuit in de VS. Mogelijk komen deze diensten ook op termijn naar Nederland. Dat zal zeker tot een positieve impuls van deze categorie leiden.

Het rapport

Bovenstaande cijfers zijn gebaseerd op doorlopend onderzoek van Telecompaper naar de Nederlandse videomarkt. Een gedetailleerde analyse van de Nederlandse markt voor premiumkanalen en streamingsdiensten is beschikbaar in ons kwartaalrapport Video behaviour of Dutch consumers, waarvan de laatste editie nu te koop is. Neem contact op met research@telecompaper.com om een exemplaar van het rapport te bestellen of een analyse op maat te ontvangen.

In het rapport zijn de volgende premiumkanalen en OTT-videodiensten opgenomen: Netflix, Disney +, Film1, Apple TV +, Ziggo Sport Totaal, FOX Sports, NLziet, Videoland, Amazon Prime, Ziggo Movies & Series ((X) L), Eurosport Player , Cinetree, Pathé Thuis, iTune, Google Play Store, Moviemaxx, Mubi, RTL XL, NPO Plus en KIJK.

Telecompaper

Telecompaper is een gerespecteerde, onafhankelijk opererende marktonderzoeker en een persbureau met een focus op de nationale en internationale Technologie-, Media- en Telecommunicatiesector (TMT). Telecompaper levert klanten informatie, inzichten, analyses en nieuws. Nationale en internationale bedrijven, organisaties en overheidsinstellingen gebruiken onze informatie om beslissingen in alle geledingen van de organisatie te nemen en hun beleid uit te stippelen. Kijk voor meer informatie op onze website: www.telecompaper.com.
Laatste van Telecompaper
Videobellen vaker gebruikt op smartphone sinds corona uitbraak, WhatsApp meest populaire app

Thuiswerken is een blijvertje, maar een goede thuiswerkplek blijft een uitdaging

Netflix, Disney+ blijven groeien, Fox Sports komt weer op gang
Dutch IT-channel Awards Virtuele show 25 maart 2021

Northwave en q.beyond gaan strategische samenwerking aan in Duitsland

Siemens, IBM en Red Hat lanceren hybrid cloud-initiatief om sneller waarde te halen uit industriële IoT-data

Het belang van OTP en 2FA (ook voor thuiswerkers)

Pega komt met verbeteringen voor low-code ontwikkeling van mobiele apps

BOYS WITH BRAINS BREIDT UIT IN BENELUX

Deze bedrijven maken succesvol gebruik van digitaal machtigen

Shoppen en inloggen zonder wachtwoord? Met iDIN kan het.

KONE versterkt zijn partnerschap met Orange Business Services en migreert zijn contact center infrastructuur naar de cloud

BlackBerry 2021 Threat Report onthult massale COVID-19-uitbuiting

Veeam brengt V11 uit, met meer dan 200 verbeteringen, dat ransomware en dataverlies elimineert en tegelijkertijd één platform biedt voor moderne databescherming

Post-corona: Studenten willen mix van online en live colleges, docenten moeten werken aan hun digitale skills

Gemeente Amsterdam verlengt elektronische facturatie overeenkomst met TIE Kinetix
Techone breidt verder uit met overname IT-bedrijf Lancom

Duurzaamheid moet dringende prioriteit worden voor telecombedrijven

Met het online programma ‘HR de Baas’ krijgt elk mkb-bedrijf zijn HR-administratie op orde

Talent hard nodig voor economisch herstel van Nederland

Avit Group ondersteunt Houthoff in professionaliseringsslag van telefonie- en videoconference-omgeving

Poly’s DECT-headsets bieden ultieme betrouwbaarheid en helderheid in alle gesprekken

NL Leert Door stelt 4 miljoen euro subsidie beschikbaar voor technische opleiders

CmCloudContainer: softwarelicenties direct online beschikbaar door koppeling aan ERP of e-commerce systeem

Industriesector is meer bij de tijd op het gebied van ICT dan andere sectoren

Barracuda Email Threat Scanner detecteert miljoenen aanvallen die worden gemist door de bestaande beveiligingsoplossingen

Unisys ondersteunt Lenovo bij Internet of Things-oplossingen

Razer Kiyo Pro brengt professionele beeldkwaliteit naar videomeetings en streaming

SentinelOne officiële cyberbeveiligingspartner van Aston Martin Cognizant Formula One-team

Gedetecteerde cyberdreigingen stijgen met 20% tot meer dan 62,6 miljard in 2020

Online Payment Platform voegt Mike Palm en Victor Menger toe aan management team

EDB sluit succesvol jaar van hypergroei af

Ruim 4 op de tien vindt het tijd om thuiswerkplek cyberveilig in te richten; ook rol voor werkgever weggelegd
Telecompaper contact

Logo Telecompaper

Alejandra van de Roer
  alejandra@telecompaper.com
  www.telecompaper.com
Telecompaper sociaal

Telecompaper tweets

Logo Marco Bouman
Logo Viqtor Davis
Logo Bitcare
Logo TechSoup Nederland
Logo Ossewold.net
Logo NewChannel
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo VR-SPACES
Logo Synobsys
Logo Bluace
Logo Cloud ÉÉN
Logo BarTrack
Logo Maunt
Logo  Fundaments, Expert in Clouds
Logo Boys with Brains
Logo PayIBAN BV
Logo Techone B.V.
Logo Humanwave B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Tankpas-Aanvragen.nl
Logo Northwave
Logo MCS B.V.
Logo RoSecure
Logo PQR B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Red Hat, Inc.
Logo Pegasystems