Contentbureauwww.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nl
PR: Marcommit

Slechts 18 procent van de Britse bedrijven voorbereid op een no-deal Brexit

Minimaliseren impact op leveringen grootste Brexit-uitdaging van logistieke dienstverleners

Amersfoort – Minder dan één op de vijf Britse (18%) bedrijven is voorbereid op een no-deal Brexit. Tegelijkertijd maakt meer dan de helft van de Nederlandse en Vlaamse logistieke dienstverleners zich zorgen over Brexit en denkt 48 procent van hen dat Brexit leidt tot wijzigingen binnen de supply chain. Dit blijkt uit onderzoek onder ruim 500 Britse supply chain managers en 40 Nederlandse en Vlaamse logistieke dienstverleners in opdracht van Descartes, marktleider op het gebied van softwareoplossingen voor de logistiek. Een op de vijf Nederlandse, Vlaamse en Britse bedrijven geeft aan dat de Brexit-effecten nu al volledig voelbaar zijn.

Vertragingen en capaciteitstekort
30 procent van de Vlaamse en Nederlandse logistieke dienstverleners ziet het minimaliseren van de impact op leveringen van en naar het Verenigd Koninkrijk als grootste Brexit-uitdaging. Een kwart vindt het beperken van vertragingen de grootste horde die genomen moet worden. Ook Britse bedrijven zijn bezorgd over de gevolgen die Brexit met zich meebrengt. Twee derde (67%) zegt zich grote zorgen te maken over vertragingen in de supply chain en vier op de tien is huiverig over de invloed van douaneaangiften op hun business.

Voorbereidingen treffen
70 procent van de logistieke dienstverleners bereidt zich voor op Brexit door inzicht te verkrijgen in de impact van douanedeclaraties op de supply chain bij de in- en uitvoer van goederen. Ook het vastleggen van afspraken over de levering en prijzen na Brexit (43%), het implementeren van software voor import- en exportaangiftes (35%) en het opvangen van verwachte vertragingen aan de grenzen (40%) staan hoog op het to-do lijstje van Nederlandse en Vlaamse logistieke dienstverleners.

Martin Meacock, Director Product Management bij Descartes: “Bij twee derde van de bedrijven zijn de Brexit-voorbereidingen door de coronacrisis naar de achtergrond verdwenen. Het einde van de transitieperiode komt echter steeds dichterbij. Uit ons onderzoek blijkt dat niemand van plan is om vanaf dat moment geen zaken meer te doen met het Verenigd Koninkrijk. Wie de impact van Brexit op zijn business wil minimaliseren, doet er daarom goed aan om na te gaan of ze beschikken over de juiste middelen en capaciteit om zaken zoals douaneaangifte en importregistraties zelf te regelen. Zo ben je er zeker van dat je goed voorbereid bent op de gevolgen die Brexit met zich zal meebrengen.”

Noot voor de redactie, niet ter publicatie

Over het onderzoek
De cijfers van Vlaamse en Nederlandse logistieke dienstverleners zijn gebaseerd op een peiling uitgevoerd door Flows.be van 10 augustus tot 14 september 2020, in opdracht van softwareleverancier Descartes. In totaal hebben 40 logistieke dienstverleners die handeldrijven met het Verenigd Koninkrijk hieraan deelgenomen. De Britse cijfers zijn gebaseerd op een onderzoek onder 502 supply chain managers uit het Verenigd Koninkrijk, werkzaam in diverse sectoren bij internationale bedrijven. Dit onderzoek is uitgevoerd door Sapio Research in opdracht van Descartes en vond plaats tijdens de coronacrisis.
Laatste van Descartes
Descartes breidt last mile-dienstverlening uit met overname GreenMile

Descartes neemt Portrix Logistics Software over

Superfood retailer KoRo in zee met Descartes om aan hoge ordervolumes te voldoen

Logo Marcommit
Descartes contact

Logo Descartes

info@descartes.com
  www.descartes.com
Descartes sociaal

Descartes tweets

Logo VPNdiensten.nl
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Techtenna
Logo Priemo
Logo NPRM NV
Logo OPEN.satisfaction
Logo NEG-ITSolutions
Logo Login Consultants
Logo Giarte
Logo Tulinx
Logo Renewd
Logo Fullstaq B.V.
Logo Sortlist
Logo Data Matters BV
Logo E-mergo
Logo Facilitor
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Young_Coders
Logo True (Broad Horizon)
Logo Tankpas-Aanvragen.nl
Logo MCS B.V.
Logo Personio
Logo Conscia Nederland B.V.
Logo Visma | Raet
Logo Ctac N.V.
Logo NTT DATA
Logo Barracuda Networks