www.LVTPR.comwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlHerken zakelijke websitebezoekers
PR: Lubbers De Jong

NLdigital daagt digitale sector uit meer vrouwen in de board te benoemen

Breukelen, 29 september 2020 – NLdigital, de branchevereniging van de digitale sector, zet zich in voor meer diversiteit en inclusie. In 10 sessie gaat de NLdigital samen met business leaders van AFAS, Axians, CGI, Conduction, Conscia, Interxion, Nalta, PQR en Salesforce, opzoek naar oplossingen om meer genderdiversiteit binnen ICT-bedrijven in Nederland te bewerkstelligen, met een focus op meer vrouwen in de top. De kick-off-sessie vindt plaats op 29 september. Het uiteindelijke doel is daadwerkelijk meer vrouwen in de boards van de deelnemende bedrijven te krijgen.

Meer diversiteit (man/vrouw) in de board leidt tot meer innovatie in het bedrijf. Dit onderschrijft onder anderen McKinsey hier. Het aantal vrouwen in de board stijgt, maar er is nog geen goede verhouding, aldus TheDutchemaleBoardIndex2020. De Nederlandse overheid stelde daarom dit jaar ook al een ingroeiquotum op, maar de verwachtingen hiervan zijn niet hoog. Daarom wil NLdigital sneller de doorstroom van vrouwen naar de board bevorderen en stelt een werkgroep op met toonaangevende werkgevers in de digitale sector.

Lotte de Bruijn, directeur van NLdigital: “Er zijn meer initiatieven die zich met dit onderwerp bezighouden, maar die zijn erg versnipperd waardoor hun impact niet goed te meten is. NLdigital werkt samen met een aantal andere initiatieven, zoals Techionista en StartupAmsterdam en bundelt zo de krachten. Wat deze werkgroep bovendien onderscheidend maakt is dat deelnemers al gecommitteerd zijn aan het doel om meer vrouwen in de board van hun bedrijf te krijgen. We willen geen woorden maar daden zien en ons programma kan zo dan ook als katalysator voor meer vrouwen in de boards in Nederland dienen.”

Werkgroep Diversiteit en Inclusie
Bij iedere sessie spreekt een CxO van een organisatie die al bewezen stappen heeft gezet met betrekking tot meer diversiteit en inclusie en een expert uit het veld, waaronder die van Accenture. De laatste drie zijn werksessies, die leiden tot daadwerkelijke commitments en actieplan van de deelnemers voor meer vrouwen in hun boards.

Ernst-Jan Stigter, tribe lead diversiteit bij NLdigital en algemeen directeur van Microsoft Nederland: “De meeste Nederlandse bedrijven zien in dat meer diversiteit en het kunnen blijven inspelen op veranderende marktomstandigheden, goed is voor hun organisatie. Toch geeft een aanzienlijk deel van de markt nog geen prioriteit aan dit onderwerp. Met dit programma willen we samen met onze partners een belangrijke stap zetten in de doorstroom van vrouwen naar het bestuur.”

Onderwerpen die worden aangesneden zijn onder meer:
  • Eerlijke (en betere!) werving en selectie - Bij gelijke geschiktheid, gelijke kansen geven – zo richt je idealiter je hr-beleid in. Dat geldt als je nieuwe krachten van buiten aanneemt, maar ook bij interne promoties. Toch zitten er in onze wervingsprocessen onbewust vooroordelen gebakken waardoor deze gelijke kansen in de knel komen. Zo is bekend dat we onbewust meer geneigd zijn om mensen aan te nemen die op ons lijken (‘mirrorcratie’). In deze sessie bespreken we de maatregelen die je kunt nemen om je hr-beleid inclusiever te maken.

• Meten is weten - Om succesvol diversiteitsbeleid door te voeren geldt: meten is weten. Welke metrics kies je en hoe maak je ze meetbaar? En koppel je er vervolgens doelstellingen aan, en wat voor prikkels bouw je in om te zorgen dat deze doelstellingen worden behaald?

• Zet je rolmodellen in voor maatschappelijke projecten - Méér instroom van vrouwen is net zo cruciaal als het bevorderen van meer doorstroom. Dit is een doelstelling die we alleen als ICT-sector gezamenlijk kunnen bereiken. Het gaat bijvoorbeeld om het imago van de sector, dat er tot nu toe niet voor zorgt dat veel vrouwen zich aangesproken voelen tot een baan in de ICT-sector. Hoe kunnen we daar verandering in brengen?
Over NLdigital
NLdigital is het collectief van bedrijven die de digitale transformatie mogelijk maken. We vertegenwoordigen een ecosysteem van wereldwijde spelers en startups op zolderkamers – en alles er tussenin. We geloven dat digitale technologie Nederland beter maakt. Daarom werken we samen aan een sterke digitale sector en een sterke digitale economie.

Meer informatie voor de pers
NLdigital
Tim Toornvliet
T: 0031(6)30814585
E: timtoornvliet@nldigital.nl
Laatste van NLdigital
Digitale sector wil herziening Thuiskopievergoeding

Opleiders en bedrijven in ICT zien grote potentie in combinatie leren en werken

NLdigital daagt digitale sector uit meer vrouwen in de board te benoemen
Nieuwe release SalureConnect: laat data voor je werken

Techone neemt ICT Insight uit Boxtel over

Arrow Electronics wint NetApp EMEA 2020 Partner Excellence Award

Ruim helft organisaties verstuurt gegevens onbeveiligd

Explosief meer malware op bedrijfsnetwerken na terugkomst op de werkvloer

Fortino Capital Partners benoemt Wouter van de Bunt als nieuwe partner in Nederland

Onderzoek VMware: Nederlandse werknemers zien voordelen thuiswerken; management nog niet altijd overtuigd

Western Digital en Dropbox werken samen om de implementatie van cloudinfrastructuur te versnellen

Roche Diabetes Care zet mentale gezondheid van mensen met diabetes centraal rondom Wereld Diabetes Dag 2020

Het onzichtbare IBM Nederland

Ziggo biedt aan elf steden gigabit-internet

Vijf manieren om de Amerikaanse verkiezingen te verstoren

KnowBe4: corona-gerelateerde phishing-e-mails vormden nog steeds grootste dreiging in Q3 2020

E-commercesector vraagt consument op tijd cadeautjes te bestellen
AI-race op komst in de financiële dienstverlening

NetApp brengt optimalisatie- en enterprise-dataservices naar de cloud

Infoblox zet verder in op groei partnerkanaal in EMEA met upgrade partnerprogramma en mid-market packages

Zadig&Voltaire omarmt de cloud en kiest voor Infor CloudSuite Fashion

Tomorrow Rising Fund: Schneider Electric Foundation haalt in Nederland geld op voor de Voedselbank en Stichting Fier

Boomi kondigt iPaaS-samenwerking aan met Snowflake om cloudmigratie te versnellen en wordt partner met Aible om betere AI-inzichten te leveren

Stel deze vijf vragen bij het kiezen van een Product Data Management-oplossing

Ondanks corona: voor het eerste zwarte cijfers voor BrightPensioen

Nutanix Xi Beam levert onzichtbare technologie achter Cloud Insight as a Service van Telindus

NRC lanceert audio-app met de beste podcasts uit binnen- en buitenland

Logo Lubbers De Jong
NLdigital contact

Logo NLdigital

info@nldigital.nl
  www.nldigital.nl
NLdigital sociaal

NLdigital tweets

Logo Hyarchis
Logo Enable-U
Logo Fullstaq B.V.
Logo inQdo
Logo PanCompany
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo UiPath
Logo Hands On, Information Management BV
Logo QuandaGo
Logo Intus Workforce Solutions BV
Logo SoftApp
Logo Sam Media
Logo Inuits
Logo Xinno
Logo E-mergo
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Techone B.V.
Logo RoSecure
Logo Young_Coders
Logo PlanMen
Logo Boys with Brains
Logo Techone B.V.
Logo Arrow Electronics
Logo Tesorion
Logo Hyarchis
Logo NetApp
Logo Infoblox
Logo Infor
Logo Schneider Electric
Logo Dell Boomi
Logo Conclusion Zuyd
Logo Cisco
Logo Conscia Nederland B.V.
Logo Extreme Networks
Logo IFS