www.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.com
PR: AxiCom

Proofpoint blokkeerde in eerste helft 2020 salarisfraude ter waarde van 2,2 miljoen dollar per dag

Traditiegetrouw kijkt iedereen in loondienst elke maand reikhalzend uit naar het einde van de maand wanneer zijn of haar salaris weer wordt gestort. Daarom is het extra zuur wanneer blijkt dat hun salaris niet op de eigen rekening, maar op die van een crimineel is gestort. De werknemer moet vervolgens bij bank en werkgever aankloppen dat het salaris écht niet is ontvangen. En hen ervan overtuigen dat het mailtje over die nieuwe bankrekening niet door hem of haar zelf was verstuurd. Salarisfraude komt steeds vaker voor en blijkt een enorm lucratieve business voor cybercriminelen.

Om de omvang van het probleem te begrijpen, meldde de IC3 van de FBI dat de kosten die gepaard gaan met salarisfraude tussen 1 januari 2018 en 30 juni 2019 met 815% zijn gestegen. Proofpoint heeft in de eerste helft van 2020 meer dan 35.000 gevallen van salarisfraude gezien en geblokkeerd ter waarde van 2,2 miljoen dollar per dag. Daaruit blijkt dat maandag en dinsdag de populairste dagen van de week zijn voor dit soort oplichterspraktijken en dat dit vooral gebeurt in de tweede en de laatste week van de maand.

Salarisfraude is vergelijkbaar met andere Business Email Compromise (BEC)-aanvallen. Bij dit soort aanvallen wordt vertrouwd op imitatie en social engineering om het doelwit ervan te overtuigen geld naar de aanvallers te sturen. In het geval van salarisfraude richten de aanvallers zich op het salarisproces van organisaties en proberen ze legitieme salarisbetalingen om te leiden naar rekeningen van de aanvaller. Dit verschilt van cadeaubonfraude omdat de aanvaller zich in dit geval niet voordoet als een zogenaamde 'VIP'. Bij cadeaubonfraude doen criminelen zich meestal voor als een CEO of ander bestuurslid.

Salarisfraude is per definitie zeer doelgericht. Om te slagen moeten criminelen iemand van de HR- of salarisafdeling identificeren die wijzigingen kan aanbrengen in de directe betalingsinformatie van een werknemer. Bij een succesvolle aanval zal het doelslachtoffer de veranderingen doorvoeren en zal de kwestie worden gesloten. Voor de aanvaller is het ideaal als dit gebeurt zonder enige terugkoppeling. Het doel is om het zoveel mogelijk ‘business as usual’ te laten lijken.

Proofpoint biedt een mensgerichte gelaagde oplossing om organisaties te helpen zich te beschermen tegen salarisfraude. Organisaties moeten beveiligingsoplossingen gebruiken die verder kijken dan een vooraf samengestelde lijst van executives om bedrieglijke e-mails op te sporen. Daarnaast biedt Proofpoint trainingen op het gebied van beveiligingsbewustzijn zodat organisaties hun gebruikers kunnen inzetten als onderdeel van hun verdediging. Omdat salarisfraude afhankelijk is van social engineering om eindgebruikers te misleiden, is het essentieel om werknemers op te leiden.

“Het is geen verrassing dat cybercriminelen opportunistisch zijn en de menselijke natuur misbruiken om het succes van hun aanvallen te maximaliseren. Desondanks is het verontrustend dat aanvallers het huidige klimaat van onzekerheid en economisch verlies gebruiken om financieel voordeel te behalen”, aldus Adenike Cosgrove, Cybersecurity Strategist International bij Proofpoint. “Hoewel het erop lijkt dat cybercriminelen elke mogelijkheid misbruiken, is het bij BEC-aanvallen cruciaal dat bedrijven begrijpen hoe voorbereid hun organisatie - en hun werknemers - zijn om deze e-mails te herkennen en ze te stoppen.”

Meer informatie over hoe salarisfraude precies werkt, inclusief enkele voorbeelden, is beschikbaar via: https://www.proofpoint.com/us/blog/cybersecurity-essentials/understanding-bec-scams-payroll-diversion

Over Proofpoint
Proofpoint, Inc. (NASDAQ: PFPT) is een toonaangevend cybersecurity-bedrijf dat de belangrijkste activa en grootste risico’s van organisaties beschermt: hun werknemers. Proofpoint helpt bedrijven over de hele wereld met zijn geïntegreerde suite van cloud-oplossingen om gerichte bedreigingen te stoppen, hun data te beschermen en hun gebruikers minder vatbaar te maken voor cyber-aanvallen. Toonaangevende organisaties van elke omvang, inclusief meer dan de helft van de Fortune 1000, vertrouwen op Proofpoints mensgerichte oplossingen voor security en compliance om hun belangrijkste security- en compliance-risico’s te beperken. Dit geldt voor e-mail, cloud, sociale media en het web. Meer informatie is beschikbaar op  www.proofpoint.com.
Laatste van Proofpoint
Proofpoint waarschuwt voor schadelijke OneDrive- en Sharepoint-links

Insider Threat Awareness Month - tien redenen om nu te investeren in cybersecurity
Nielsen Brandbank partners with SRC System Integrators

Relined Fiber Network verhuist naar nieuw pand om verdere groei van de organisatie te kunnen realiseren

International Internet Day: datanetwerken en thuisnetwerk steeds sneller

Nieuwe versie Red Hat Enterprise Linux 8 combineert innovatie met stabiliteit

Nieuwe Cisco-oplossingen faciliteren virtueel en beveiligd de continuïteit van essentiële wetgevende en gerechtelijke processen

Veracode publiceert State of Software Security deel 11

NorthC Datacenters benoemt Bart van Aanholt tot Chief Commercial Officer

Cisco benoemt Avit tot Partner of the Year Noord-Europa 2020

Sitecore maakt de winnaars bekend van de Ultimate Experience Award 2020

Ctac boekt hogere omzet, EBITDA en nettoresultaat in derde kwartaal

Workday genoemd als leider in het Gartner Magic Quadrant voor financiële planning- en analyseoplossingen in de cloud

Ruime meerderheid werkgevers heeft opleidingsbudget niet ingetrokken in coronatijd

Onderzoek Auth0: bedrijven die SaaS-componenten gebruiken, innoveren en lanceren sneller

Danny Allen, CTO van Veeam voorspelt: de tech trends van 2021

Het perfecte plaatje: SRS integreert Payconiq QR-code-sticker betalen

Waaraan herken je een slechte cyberbeveiliging?

Het aantal vacatures binnen de IT neemt af, maar talent blijft schaars

Gunstige werktijden populairste onderwerp bij contractonderhandeling

Entrust onderzoek vindt IoT, authenticatie en cloudservices als drijvende kracht achter duizelingwekkende toename van PKI-adoptie en certificatie-volume

Haaglanden Medisch Centrum (HMC) stapt als eerste Nederlandse ziekenhuis over naar publieke ERP Cloud

Markteffect sleept haar zevende FD Gazellen Award binnen!

E-mailquarantaine-tool PhishRIP van KnowBe4 nu ook beschikbaar voor G Suite-software

NRC Media versnelt groei in audiomarkt met overname SUBLIME

Helft zakelijk Nederland bestelt producten online
Partner Summit 2020: Cisco lanceert vereenvoudigd partnerprogramma, nieuwe platforms en oplossingen

HPS Connectivity Solutions en MCS gaan intensieve Private LTE samenwerking aan

Eaton ontvangt als eerste zowel IEC als UL cybersecurity-certificaten voor productontwikkelingsprocessen

Boomi lanceert Project LightSpeed, versimpelt platformgebruik voor niet-technische gebruikers

MKB Fonds en Uniserver nemen gezamenlijk Micros Internetdiensten over

Sofina verwerft minderheidsbelang in Collibra

Red Hat kondigt algemene beschikbaarheid aan van Fedora 33

Winnaars Nederlandse Cisco Partner Awards 2020 bekend

Handheld Group Expands and Moves to New Dynamic Global Headquarters

Plus500 ziet omzet en het aantal klanten stijgen in derde kwartaal 2020

Zivver haalt 17 miljoen dollar op in een nieuwe financieringsronde voor het versnellen van zijn internationale expansie

Q3 2020 RESULTS ICT GROUP
Proofpoint contact

Logo Proofpoint

info-bnl@proofpoint.com
  www.proofpoint.com
Proofpoint sociaal

Proofpoint tweets

Logo Relined Fiber Network
Logo Salure
Logo Hyarchis
Logo Enable-U
Logo Fullstaq B.V.
Logo inQdo
Logo PanCompany
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo UiPath
Logo Hands On, Information Management BV
Logo QuandaGo
Logo Intus Workforce Solutions BV
Logo SoftApp
Logo Sam Media
Logo Orange Cyberdefense
Logo E-mergo
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo RoSecure
Logo Young_Coders