Herken zakelijke websitebezoekerswww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlContentbureau
PR: Yellow Communications

Slimme energieopslag van Eaton stimuleert duurzame energiemodellen

Hengelo, 23 september 2020 - Het Nederlandse energienetwerk staat onder druk. Aan de ene kant door het toenemende energieverbruik door bijvoorbeeld elektrische auto’s, en aan de andere kant door een groeiend aantal duurzame energiebronnen (zoals zonnepanelen) dat energie terug levert aan het net. De oplossing voor dit probleem moet niet alleen komen van de netbeheerders, meent powermanagementbedrijf Eaton. Met slimme oplossingen voor energieopslag kunnen ook consumenten en bedrijven bijdragen aan de stabiliteit van het Nederlandse energienet.

Eaton, al decennia lang een betrouwbare partner op het gebied van powermanagement en de bijbehorende oplossingen, ziet hoe de slimme inzet van energieopslag voor bedrijven een antwoord kan zijn op problemen als overproductie door groene energiebronnen en overbelasting van het net en de daarop volgende uitval.

Eén van de uitdagingen die Eaton bij bedrijven vaak signaleert, is de behoefte aan een hogere aansluitwaarde. Voor veel organisaties, zeker bij bedrijven die zelf ook energie opwekken, is de aansluitwaarde (die bepaalt hoeveel stroom er door de aansluiting kan) onvoldoende. Het verhogen van de standaard aansluitwaarde door de netwerkbeheerder is vaak maar tot op zekere hoogte mogelijk: de aangelegde kabel kan slechts een beperkte hoeveelheid stroom verwerken. Verhoging boven dat punt is alleen mogelijk door de aanleg van een nieuwe kabel: iets dat bijvoorbeeld door omliggende bebouwing niet altijd een optie is, en bovendien jaren in beslag kan nemen.

Een oplossing daarvoor is de inzet van een externe batterij, die bij een hoog energieverbruik een deel van het benodigde vermogen kan leveren. Deze batterij kan tevens gebruikt worden voor de opslag van opgewekte energie: een tweede uitdaging die in het bedrijfsleven veel voorbij komt. De opbrengst uit duurzame energiebronnen fluctueert flink en is afhankelijk van externe factoren (bijvoorbeeld of de zon schijnt). Wanneer zonnepanelen een te grote hoeveelheid energie opwekken, kan deze niet altijd terug geleverd worden aan het net, omdat de capaciteit van het net niet groot genoeg is. In zo’n situatie gaan of de panelen uit (wat ten koste gaat van het rendement op de investering in de duurzame energiebron), of gaat de netzekering eruit, wat leidt tot stroomuitval op het gehele net (dus in het gehele bedrijf).

Een externe energieopslag, zoals de Energy Storage oplossingen van Eaton, kan de opgewekte energie verdelen, waarbij een deel wordt opgeslagen voor later gebruik en een deel wordt terug geleverd aan het energienet. Daarmee komen bedrijven heel dicht bij het 0-op-de-meter-concept: energie die overdag wordt opgewekt wordt lokaal opgeslagen en ’s avonds of tijdens piekuren terug geleverd, waarbij het energienet dus per saldo ‘0’ energie levert. Bovendien functioneert de batterij tegelijkertijd als noodstroomvoorziening: op het moment dat het elektriciteitsnet om wat voor reden dan ook uitvalt, kan de batterij voor een bepaalde tijd in de benodigde hoeveelheid stroom blijven voorzien.

Op dit moment ziet Eaton vooral bij bedrijven in de agrarische sector een enorme vraag naar dit soort slimme toepassingen die een bepaalde onafhankelijkheid van het net opleveren. Tom aan de Stegge, Account Manager bij Eaton: “Agrarische bedrijven kennen vaak verschillende piekmomenten op een dag waarbij de normale aansluitwaarde van de netbeheerder ontoereikend is, bijvoorbeeld tijdens het melken van de koeien door een melkrobot. Tegelijkertijd hebben zij vaak de ruimte om zelf flink wat energie op te wekken, met bijvoorbeeld zonnepanelen. Dat is energie die ze lang niet altijd weer kwijt kunnen op het net. Deze bedrijven zouden daarvoor graag op een bepaalde manier onafhankelijk zijn van hun netbeheerder/energieleverancier. Met onze slimme oplossingen voor Energy Storage helpen we ze daarbij, zodat ze hun bedrijven kunnen inrichten volgens een duurzaam energiemodel dat rekening houdt met hun wensen en minimale eisen.”

Meer informatie over Eatons oplossingen voor energieopslag is te hier te vinden

Over Eaton
Eatons powermanagement-divisie is wereldwijd toonaangevend, met diepgaande expertise van regionale toepassingen op het gebied van stroomdistributie en circuitbescherming, stroomkwaliteit, back-up en energieopslag, beheer en automatisering, persoonlijke veiligheid en beveiliging, structurele oplossingen en omgevingsoplossingen voor gecompliceerde of gevaarlijke omgevingen. Eaton levert diensten binnen het gehele proces, via verschillende kanalen en een geïntegreerd digitaal platform voor inzichten. Op die manier levert Eaton de energie voor wat er echt toe doet in industrieën over de hele wereld, en helpt het bedrijf klanten bij het oplossen van hun grootste uitdagingen op het gebied van power management.

Eatons missie is om de kwaliteit van leven en het milieu te verbeteren door gebruik te maken van technologieën en diensten voor energiebeheer. Eaton biedt duurzame oplossingen die klanten helpen om hun elektrische, hydraulische en mechanische energie veiliger, efficiënter en betrouwbaarder te beheren. De omzet van Eaton in 2019 bedroeg $21,4 miljard en de producten van het bedrijf worden in meer dan 175 landen verkocht. Eaton heeft ongeveer 93.000 medewerkers. Meer informatie is te vinden op Eaton.com.

Voor meer persinformatie:
Yellow Communications
Tijs Mannien
eaton@yellow-communications.com
Laatste van Eaton
Eaton ontvangt als eerste zowel IEC als UL cybersecurity-certificaten voor productontwikkelingsprocessen

Slimme energieopslag van Eaton stimuleert duurzame energiemodellen

Worldstream kiest voor Eaton om ultra-energiezuinig datacenter te realiseren
Nielsen Brandbank partners with SRC System Integrators

Relined Fiber Network verhuist naar nieuw pand om verdere groei van de organisatie te kunnen realiseren

International Internet Day: datanetwerken en thuisnetwerk steeds sneller

Nieuwe versie Red Hat Enterprise Linux 8 combineert innovatie met stabiliteit

Nieuwe Cisco-oplossingen faciliteren virtueel en beveiligd de continuïteit van essentiële wetgevende en gerechtelijke processen

Veracode publiceert State of Software Security deel 11

NorthC Datacenters benoemt Bart van Aanholt tot Chief Commercial Officer

Cisco benoemt Avit tot Partner of the Year Noord-Europa 2020

Sitecore maakt de winnaars bekend van de Ultimate Experience Award 2020

Ctac boekt hogere omzet, EBITDA en nettoresultaat in derde kwartaal

Workday genoemd als leider in het Gartner Magic Quadrant voor financiële planning- en analyseoplossingen in de cloud

Ruime meerderheid werkgevers heeft opleidingsbudget niet ingetrokken in coronatijd

Onderzoek Auth0: bedrijven die SaaS-componenten gebruiken, innoveren en lanceren sneller

Danny Allen, CTO van Veeam voorspelt: de tech trends van 2021

Het perfecte plaatje: SRS integreert Payconiq QR-code-sticker betalen

Waaraan herken je een slechte cyberbeveiliging?

Het aantal vacatures binnen de IT neemt af, maar talent blijft schaars

Gunstige werktijden populairste onderwerp bij contractonderhandeling

Entrust onderzoek vindt IoT, authenticatie en cloudservices als drijvende kracht achter duizelingwekkende toename van PKI-adoptie en certificatie-volume

Haaglanden Medisch Centrum (HMC) stapt als eerste Nederlandse ziekenhuis over naar publieke ERP Cloud

Markteffect sleept haar zevende FD Gazellen Award binnen!

E-mailquarantaine-tool PhishRIP van KnowBe4 nu ook beschikbaar voor G Suite-software

NRC Media versnelt groei in audiomarkt met overname SUBLIME

Helft zakelijk Nederland bestelt producten online
Partner Summit 2020: Cisco lanceert vereenvoudigd partnerprogramma, nieuwe platforms en oplossingen

HPS Connectivity Solutions en MCS gaan intensieve Private LTE samenwerking aan

Boomi lanceert Project LightSpeed, versimpelt platformgebruik voor niet-technische gebruikers

MKB Fonds en Uniserver nemen gezamenlijk Micros Internetdiensten over

Sofina verwerft minderheidsbelang in Collibra

Red Hat kondigt algemene beschikbaarheid aan van Fedora 33

Winnaars Nederlandse Cisco Partner Awards 2020 bekend

Handheld Group Expands and Moves to New Dynamic Global Headquarters

Plus500 ziet omzet en het aantal klanten stijgen in derde kwartaal 2020

Zivver haalt 17 miljoen dollar op in een nieuwe financieringsronde voor het versnellen van zijn internationale expansie

Q3 2020 RESULTS ICT GROUP

Logo Yellow Communications
Eaton contact

Logo Eaton

Eaton sociaal

Eaton tweets

Logo Relined Fiber Network
Logo Salure
Logo Hyarchis
Logo Enable-U
Logo Fullstaq B.V.
Logo inQdo
Logo PanCompany
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo UiPath
Logo Hands On, Information Management BV
Logo QuandaGo
Logo Intus Workforce Solutions BV
Logo SoftApp
Logo Sam Media
Logo Orange Cyberdefense
Logo E-mergo
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo RoSecure
Logo Young_Coders
Logo Orange Cyberdefense
Logo PlanMen