www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.comHerken zakelijke websitebezoekers
PR: ItsaRep

Onderzoek: Tweederde van organisaties haalt geen waarde uit investering in analytics

Rapport TDWI en ThoughtSpot: ‘Nieuwe technologie maakt analist vrij voor strategische rol’

Onderzoek van TDWI en ThoughtSpot, leider in search- en AI-gedreven analytics, laat zien dat de meeste organisaties nog geen waarde weten te halen uit hun analytics. Bedrijven slagen er vooralsnog niet in om hun analytics te moderniseren en de waarde van de groeiende hoeveelheid data te kunnen benutten. Voor het rapport ‘The Modern Analyst: Meeting Tomorrow’s Challenge’ werden data- en analytics-professionals in zes branches ondervraagd. Het onderzoek wijst uit dat om voordeel te halen uit analytics-projecten, de rol van analisten anders moet worden ingericht. Daarnaast moeten niet-technische collega’s uit de business zelf data kunnen begrijpen en inzichten kunnen opdoen om betere beslissingen te nemen. Hiermee kunnen analisten zich richten op meer strategische initiatieven en zichzelf verder ontwikkelen.

Organisaties halen te weinig waarde uit de analisten die zij in dienst hebben. Tegelijkertijd willen analisten meer impact hebben op de organisatie. Zij besteden nu teveel tijd aan het samenstellen van rapporten en dashboards in plaats van de inzichten uit deze rapporten te gebruiken voor strategische initiatieven. Tweederde (66%) van de respondenten geeft aan dat minder dan 80% van de rapporten die zij genereren waarde opleveren voor de organisatie. Met name analisten in Noord-Amerika zien dat analytics-projecten niet succesvol zijn. Maar liefst 70 procent zegt dat de analytics-activiteiten tot dusver geen meetbare waarde hebben opgeleverd. Dit tegen 56% en 44% van de respondenten uit respectievelijk EMEA en APAC.

Minder afhankelijkheid van analisten en traditionele rapportages
Analisten willen zich ontwikkelen om hun activiteiten te kunnen opschalen naar business collega’s en strategisch waarde toe te kunnen voegen aan hun organisatie. Hiertoe moeten analytics breed beschikbaar zijn zodat niet technische gebruikers minder afhankelijk worden van analisten en traditionele rapportages.

Bijna de helft (44%) van de respondenten geeft aan dat het breed beschikbaar maken van analytics een prioriteit is om productiever, efficiënter en strategischer te worden in hun rol. Ook wil 41% meer kennisontwikkeling voor data- en analytics professionals. Meer dan een derde van de organisatie heeft bovendien behoefte aan tools en technologie om inzichten naar boven te halen, data-pipelines te bouwen en datapreparatie te automatiseren. Van oudsher besteden organisaties teveel tijd aan het verzamelen van data voor analytics terwijl maar een kwart van de tijd gaat naar het analyseren ervan. Nieuwe tools en technologie maken dit proces eenvoudiger.

Structurele uitdagingen: data-infrastructuur en datageletterdheid
Organisaties blijken niet in staat om te profiteren van moderne analytics en analisten. Data-infrastructuur (49%) en datageletterdheid (39%) zijn de belangrijkste uitdagingen voor organisaties. Helemaal nu zij analytics breed beschikbaar willen maken. Organisaties uit EMEA zien datageletterdheid vaker (47%) als een uitdaging dan bedrijven in Noord-Amerika (38%) en APAC (26%).

Bedrijven in de telecom-, internet- en technologiesector hebben deze obstakels succesvol overwonnen en geven vaker aan dat ze succesvol zijn met analytics. 63% van deze organisaties is al bezig om analisten te trainen in meer geavanceerde technologie. Overheidsorganisaties lopen achter in het toepassen van analytics-technologie. 50% gebruikt met name spreadsheets, rapportages en dashboards voor analytics.

"Als organisaties geavanceerde analyses en datagedreven besluitvorming toepassen, plukken ze hier ook de vruchten van, zoals omzetgroei, hogere klanttevredenheid en effectievere en efficiëntere bedrijfsvoering", aldus Dr. Fern Halper, Vice President & Senior Research Director bij TDWI Research. “Omdat organisaties in de huidige digitale economie onder druk staan, moeten ze hun analyses moderniseren om aan de huidige en toekomstige eisen te voldoen. Analisten spelen hierbij een unieke rol door strategische inzichten te verstrekken en als coaches en mentoren op te treden voor collega’s."

“Ondernemingen willen digitaal transformeren met nieuwe technologieën zoals cloud en AI. Om deze effectief te kunnen benutten, speelt de moderne analist een cruciale rol”, zegt Cindi Howson, Chief Data Strategy Officer bij ThoughtSpot. “Om inzichten beschikbaar te stellen voor iedereen in het bedrijf, moeten analisten stoppen met werken aan eenvoudige rapportages en evangelisten en datacoaches worden. Organisaties die voorop lopen zijn al begonnen met bijscholing, maar verandering is moeilijk. CDO's en BI-managers moeten ervoor zorgen dat analisten de tijd krijgen die ze nodig hebben om nieuwe vaardigheden te leren en hun carrière te ontwikkelen, het gebruik van analytics in hun organisatie uit te breiden en een strategische partner te worden die helpt bij de adoptie van nieuwe technologieën."

Lees het volledige rapport via ThoughtSpot.com.

---------------

Over ThoughtSpot
De meest innovatieve bedrijven in de wereld gebruiken ThoughtSpot om iedereen in de organisatie, van directeur tot medewerker op de werkvloer in staat te stellen om snel datagedreven inzichten te krijgen. Met ThoughtSpot kunnen zij een simpele zoekopdracht intypen om direct miljarden rijen data te analyseren en AI gebruiken om zowel betrouwbare, relevante inzichten te krijgen als antwoorden op duizenden vragen waar ze zelf niet aan hebben gedacht. ThoughtSpot is zo eenvoudig dat iedere business professional het kan gebruiken, maar ook krachtig genoeg om zelfs de grootste meest complexe data aan te kunnen zonder in te leveren op snelheid, security of governance. Dat is waarom klanten als Walmart, Siemens, BT, Daimler, Medtronic, Hulu, Royal Bank of Canada, T-Mobile en Nationwide Building Society ThoughtSpot gebruiken om hun besliscultuur te transformeren. Analist Gartner heeft ThoughtSpot uitgeroepen tot leider in het 2020 Magic Quadrant. Door inzichten onderdeel te maken van ieder gesprek en iedere beslissing, geeft ThoughtSpot opnieuw vorm aan de rol van data bij het creëren van een meer op feiten gebaseerde wereld. Voor meer informatie: www.thoughtspot.com.
Laatste van ThoughtSpot

ThoughtSpot komt met SaaS-oplossing om cloud datawarehouses te benutten voor search- en AI-gedreven analytics

Unicorn ThoughtSpot brengt search- en AI-gedreven analytics naar Nederland
ThoughtSpot contact

Logo ThoughtSpot

ThoughtSpot sociaal

ThoughtSpot tweets

Logo Fullstaq B.V.
Logo inQdo
Logo PanCompany
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo UiPath
Logo Hands On, Information Management BV
Logo QuandaGo
Logo Intus Workforce Solutions BV
Logo SoftApp
Logo Sam Media
Logo Inuits
Logo Xinno
Logo DeSoftware-Vergelijker.nl
Logo ITchannelPRO | Districomm
Logo E-mergo
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo RoSecure
Logo Young_Coders
Logo Orange Cyberdefense
Logo PlanMen
Logo Boys with Brains
Logo CloudSuite B.V.
Logo Cisco
Logo Conscia Nederland B.V.
Logo Extreme Networks
Logo IFS