www.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.com

SHIFT Invest haalt 70 miljoen euro op voor het grootste Nederlandse impact VC fonds

Mededeling – Announcement (english translation below)

18 september 2020: Durfinvesteerder SHIFT Invest heeft 23 miljoen euro extra aangetrokken voor haar nieuwe impactfonds SHIFT III. In totaal bedraagt het fonds nu 70 miljoen euro, overstijgt daarmee ruim de doelstelling en is meer dan twee keer zo groot als het voorgaande fonds. Het is daarmee het grootste Nederlandse impact venture capital fonds en heeft geld beschikbaar voor 15-20 innovatieve start- en scale-ups.

De behoefte aan disruptieve technologieën wordt steeds groter
De ongekende druk die de mens uitoefent op het milieu en de manier waarop zij het klimaat op aarde verandert, moet drastisch worden beperkt. Er zijn veel verschillende oplossingen nodig, vanuit verschillende invalshoeken, waaronder vanuit de academische wereld, overheden, internationale instellingen en het bedrijfsleven. Essentiële onderdelen daarbij zijn disruptieve technologieën en nieuwe manieren van denken. Om technologische oplossingen en nieuwe manieren van denken op de markt te brengen en op te schalen, is kapitaal vereist. Daarvoor is SHIFT III opgericht. Het fonds zal, samen met de Nederlandse technische universiteiten en het Nederlandse onderzoeksinstituut TNO, de meest veelbelovende technologieën en start-ups selecteren om in een vroeg stadium 1 tot 2 miljoen euro kapitaal ter beschikking te stellen. Het fonds ondersteunt haar portefeuillebedrijven vervolgens ook in grotere vervolgfinancieringsrondes (Serie B en C) tot de exit.

Samen met een breed scala aan investeerders ‘tough tech’ versnellen
SHIFT III is in het leven geroepen om bedrijven te versnellen die de waardeketens van de agri-food, bio-based of zeer milieu belastende sectoren helpen veranderen. In februari dit jaar is SHIFT III gestart met geld van onder meer Rabo Corporate Investments, vermogende families, regionale ontwikkelings maatschappijen, Wageningen University & Research en andere universiteiten, evenals succesvolle ondernemers die al eerder werden gesteund door vorige fondsen van SHIFT. Nu, een half jaar later verwelkomt SHIFT nieuwe investeerders als het Europees Investeringsfonds en Corbion N.V. om meer ambitieuze ondernemers te steunen en meer impact te creëren.

Alain Godard, Chief Executive van het EIF, verklaart: “Klimaatverandering staat bovenaan de agenda, ook voor de financieringswereld. Het Europees Investeringsfonds ondersteunt volledig de ontwikkeling van een Europees milieubewust VC-ecosysteem, dat de ontwikkeling en marktintroductie van baanbrekende innovatie met een positieve en fundamentele impact op klimaat en milieu kan stimuleren. Zo'n ecosysteem kan aanzienlijk bijdragen aan maatschappelijke en economische veranderingen."

De industrie en vermogende families richten zich steeds meer op impact investeringen
“We zien steeds meer vermogende families en bedrijven zich beseffen dat hun bijdrage nodig is voor de zo urgente verschuiving naar een andere en circulaire economie”, zegt Florentine Fockema Andreae, partner bij SHIFT Invest. “We hebben daarin allemaal een rol te vervullen”. De samenwerking met Corbion, één van de nieuwe investeerders in het fonds, levert synergiën op bij branchekennis en het ondersteunen van innovatie in een vroeg stadium. “Bij Corbion wordt het aanpakken van klimaatverandering gezien als een zakelijke kans. We zijn zeer verheugd om ons aan te sluiten bij dit impactgerichte innovatieplatform, aangezien dit naadloos aansluit op onze Advance 2025-strategie die gericht is op het behouden van wat belangrijk is. Open innovatie is essentieel in de transitie naar een wereld waarin de natuurlijke grenzen van onze planeet worden gerespecteerd”, zegt Marcel Wubbolts, Chief Science & Sustainability Officer bij Corbion.

Grootste seed & early stage impact investeerder in Nederland
SHIFT Invest was al een impact investeerder lang voordat ’impact investing’ opkwam als een branche. In 2009 startte SHIFT haar eerste fonds al en investeerde onder andere in duurzame bedrijven zoals Protix, ChainCraft en Vandebron. Het fondsmanagement van SHIFT kan voortbouwen op langdurige relaties, een sterke reputatie en jarenlange ervaring in durfkapitaal. Dat is waarom zoveel investeerders zich hebben gecommitteerd aan het fonds: een verschil maken en bijdragen aan de impactdoelstelling. ‘Turning investments into impact’.

English translation

SHIFT Invest raises EUR 70 Million for the largest Dutch impact venture capital fund

Today, SHIFT Invest announced that it has attracted an additional EUR 23 Million in the second close of its new VC fund SHIFT III. SHIFT Invest’s 3rd impact fund has been oversubscribed and is more than double the size of its predecessor fund.

The need for disruptive technologies is ever growing
The unprecedented pressure we humans are putting on biodiversity and the way we are changing the Earth’s climate, needs to be drastically limited. We need many forms of solutions, coming from academia, governments, international institutions and from businesses. New ways of thinking and disruptive technologies are key and part of the required actions. However, to bring technology solutions to the market and scale them to create significant impact, capital is required. SHIFT III, together with all Dutch technical Universities and the Dutch research institute TNO, selects the most promising technologies led by ambitious and high performing teams. SHIFT is an early stage investor and typically invests in concept stage, Seed and Series A rounds. SHIFT III also backs its portfolio companies in larger follow-on funding rounds (Series B and C) until exit.

Accelerating ‘tough technologies’ together with a broad range of investors
SHIFT III was created to accelerate companies disrupting the agro-food, biobased or environmentally high burden value chains. A successful first close last February included commitments from cornerstone investor Rabo Corporate Investments, family offices, Dutch regional development funds, Wageningen U&R and other universities as well as successful startup entrepreneurs who were backed by our previous funds. Half a year down the road, SHIFT welcomes new investors such as EIF and Corbion in order to back more ambitious entrepreneurs and create more impact. The European Investment Fund encourages investments in SHIFT’s focus areas and has put a clear commitment to the fund for the coming years. With its contribution, SHIFT III has become the biggest impact investor of its kind in the Netherlands.

Alain Godard, Chief Executive of the EIF, stated: “Climate change is on top of the agenda also for the financing world. The European Investment Fund fully supports the development of a European environmentally-conscious VC ecosystem, which can stimulate the emergence and market introduction of groundbreaking innovation with a positive and fundamental impact on climate and the environment. Such an ecosystem could significantly contribute to societal and economic change.”

Industry and family offices turning more and more towards meaningful investments
“We are seeing an increasing amount of family offices and corporates realizing that their contribution is needed for the urgent shift to a different and circular economy”, says Florentine Fockema Andreae, partner at SHIFT Invest. Partnering with Corbion, a new investor in the fund, provides synergies within the framework of industry knowledge and supporting early stage innovation. “At Corbion, addressing climate change is a business opportunity. We are very excited to join this impact focused innovation platform as this fits seamlessly with our Advance 2025 strategy that is focused around preserving what matters. Open innovation is essential in the transition toward a world in which our planet's natural boundaries are respected”, says Marcel Wubbolts, Chief Science & Sustainability Officer at Corbion.

Largest seed & early stage impact investor in the Netherlands
SHIFT Invest has been an impact investor long before ’impact investing’ emerged as an industry itself.  In 2009, SHIFT started its first impact fund and invested in, among others, Protix, ChainCraft and Vandebron. SHIFT’s professional fund management can build on long lasting relationships, years of experience in venture capital, a strong reputation and many good and a handful of bad practices. This is why so many investors have committed to the fund: to make a difference and contribute to our shared impact goal of ‘Turning investments into impact’.
Laatste van Shift Invest
Nieuwe release SalureConnect: laat data voor je werken

Techone neemt ICT Insight uit Boxtel over

Arrow Electronics wint NetApp EMEA 2020 Partner Excellence Award

Ruim helft organisaties verstuurt gegevens onbeveiligd

Explosief meer malware op bedrijfsnetwerken na terugkomst op de werkvloer

Fortino Capital Partners benoemt Wouter van de Bunt als nieuwe partner in Nederland

Onderzoek VMware: Nederlandse werknemers zien voordelen thuiswerken; management nog niet altijd overtuigd

Western Digital en Dropbox werken samen om de implementatie van cloudinfrastructuur te versnellen

Roche Diabetes Care zet mentale gezondheid van mensen met diabetes centraal rondom Wereld Diabetes Dag 2020

Het onzichtbare IBM Nederland

Ziggo biedt aan elf steden gigabit-internet

Vijf manieren om de Amerikaanse verkiezingen te verstoren

KnowBe4: corona-gerelateerde phishing-e-mails vormden nog steeds grootste dreiging in Q3 2020

E-commercesector vraagt consument op tijd cadeautjes te bestellen
AI-race op komst in de financiële dienstverlening

NetApp brengt optimalisatie- en enterprise-dataservices naar de cloud

Infoblox zet verder in op groei partnerkanaal in EMEA met upgrade partnerprogramma en mid-market packages

Zadig&Voltaire omarmt de cloud en kiest voor Infor CloudSuite Fashion

Tomorrow Rising Fund: Schneider Electric Foundation haalt in Nederland geld op voor de Voedselbank en Stichting Fier

Boomi kondigt iPaaS-samenwerking aan met Snowflake om cloudmigratie te versnellen en wordt partner met Aible om betere AI-inzichten te leveren

Stel deze vijf vragen bij het kiezen van een Product Data Management-oplossing

Ondanks corona: voor het eerste zwarte cijfers voor BrightPensioen

Nutanix Xi Beam levert onzichtbare technologie achter Cloud Insight as a Service van Telindus

NRC lanceert audio-app met de beste podcasts uit binnen- en buitenland
Shift Invest contact

Logo Shift Invest

Shift Invest sociaal

Shift Invest tweets

Logo Hyarchis
Logo Enable-U
Logo Fullstaq B.V.
Logo inQdo
Logo PanCompany
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo UiPath
Logo Hands On, Information Management BV
Logo QuandaGo
Logo Intus Workforce Solutions BV
Logo SoftApp
Logo Sam Media
Logo Inuits
Logo Xinno
Logo E-mergo
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Techone B.V.
Logo RoSecure
Logo Young_Coders
Logo PlanMen
Logo Boys with Brains
Logo Techone B.V.
Logo Arrow Electronics
Logo Tesorion
Logo Hyarchis
Logo NetApp
Logo Infoblox
Logo Infor
Logo Schneider Electric
Logo Dell Boomi
Logo Conclusion Zuyd
Logo Cisco
Logo Conscia Nederland B.V.
Logo Extreme Networks
Logo IFS