www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.LVTPR.comHerken zakelijke websitebezoekers

Menselijke augmentatie toegejuicht, maar angst voor ‘body hacking’ is groot

Utrecht, 17 september 2020 - Nieuw onderzoek van Kaspersky toont aan dat menselijke augmentatie groots wordt toegejuicht: 92% van de respondenten zou een fysiek aspect aan zichzelf veranderen indien mogelijk, terwijl bijna tweederde (63%) zou overwegen om hun lichaam – permanent of tijdelijk – uit te breiden met technologie om het te verbeteren. Tegelijkertijd vreest een groot deel dat ons lichaam het doelwit kan worden van cybercriminelen.

Menselijke augmentatie - het proces van het opnieuw creëren of verbeteren van onze fysieke en mentale vermogens - was voorheen voorbehouden aan sciencefiction, maar wordt werkelijkheid nu digitale technologie een steeds belangrijker onderdeel van ons dagelijks leven is geworden. Nieuw onderzoek toont aan dat het enthousiasme groot is.

Menselijke augmentatie toegejuicht
Uit het uitgebreide onderzoek onder 14.500 volwassenen in 16 landen in Europa en Noord-Afrika bleek, dat Italianen het meest geneigd zijn om menselijke augmentatie te overwegen (81%) en Britten het minst (33%). Sommige respondenten spraken daarbij de wens uit om smartphones met hun lichaam te verbinden.

Welzijn van de mensheid
De meeste respondenten gaven aan dat ze wilden dat menselijke augmentatie werd gebruikt voor het welzijn van de mensheid, waarbij 53% zei dat het zou moeten worden gebruikt om de kwaliteit van leven te verbeteren. Over de hele linie was het doel van elke menselijke augmentatie, in ieder land, het verbeteren van de algehele lichamelijke gezondheid (40%) of het gezichtsvermogen (33%).

Angst voor ‘body hacking’
Er blijven echter twijfels bestaan, zoals de vrees dat augmentatie beperkt blijft tot de rijken (69%), terwijl bijna negen op de 10 (88%) respondenten aangaven bang zijn dat hun lichaam gehackt zou kunnen worden door cybercriminelen.

Marco Preuss, directeur van het Global Research & Analysis Team EuropebijKaspersky: “Menselijke augmentatie is tegenwoordig een van de belangrijkste technologische trends. We zien nu al dat een breed scala aan praktische toepassingen wordt ingezet, zoals het bioprinten van organen. Mensen hebben gelijk als ze op hun hoede zijn, want we hebben gemeenschappelijk overeengekomen normen nodig om ervoor te zorgen dat augmentatie zijn volledige potentieel bereikt en de risico's tot een minimum beperkt."

Andere resultaten uit het onderzoek:
  • Volwassenen in Zuid-Europa, waaronder Spanje, Portugal, Griekenland en Italië, samen met Marokko, behoren tot meest openstaand voor menselijke augmentatie.
  • Volwassenen in het VK en Frankrijk lijken het meest sceptisch te zijn over menselijke augmentatie: 36% van de Britten en 30% van de Franse volwassenen is tegen het concept. Meer dan de helft van de volwassenen in Frankrijk (53%) en het VK (52%) gelooft dat menselijke augmentatie gevaarlijk zal zijn voor de samenleving, ver boven het studiegemiddelde van 39%.
  • Het kunnen verbeteren van een aantrekkelijker lichaam sprak meer dan een derde (36%) van de vrouwen aan, tegenover slechts een kwart (25%) van de mannen, terwijl mannen meer geïnteresseerd zijn in het verbeteren van hun kracht (23%), dan vrouwen (18%).
  • Bijna de helft (47%) van de ondervraagden is van mening dat regeringen menselijke augmentatie moeten reguleren. Het VK is het meest voorstander van overheidsingrijpen (77%) en Griekenland is het meest resistent (17%).
  • Een derde van de mensen (33%) wordt enthousiast van het idee van menselijke augmentatie, maar vrouwen (21%) zeggen iets meer dan mannen (15%), dat ze meer bezorgd, dan enthousiast zijn over augmentatie.
Laatste van Kaspersky
Technologie onze reddingsboei tijdens lockdown?

Mark Beunk benoemd tot nieuwe General Manager voor Benelux en Nordics bij Kaspersky

Kaspersky Threat Intelligence Portal introduceert API-integratie voor communityleden
Kaspersky contact

Logo Kaspersky