www.lubbersdejong.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.marcommit.nlwww.EVENTIVE.nl
PR: Influx PR & Communicatie

Onderzoek Pega toont aan: Intelligent Automation beschermt organisaties beter bij een toekomstige pandemie

1 op de 3 organisaties niet voldoende voorbereid op de impact van Covid-19

Amsterdam, 16 september 2020 – Intelligent automation speelt een belangrijk rol bij het vormgeven van de nieuwe manier werken na de pandemie, zo blijkt uit nieuw onderzoek van Pegasystems Inc. (NASDAQ: PEGA). De wereldwijde studie werd uitgevoerd door onderzoeksbureau Savanta dat 3000 senior managers en IT-medewerkers heeft gevraagd naar hun gedachten en ideeën over de toekomstige rol van technologie in een compleet veranderd business landschap.

Uit het onderzoek blijkt dat het voorbereid zijn op toekomstige pandemieën of soortgelijke impactvolle gebeurtenissen nog steeds de belangrijkste focus is. De meerderheid (84%) van de respondenten wereldwijd beschouwt dit als een hoge prioriteit. In Nederland ligt dit percentage met 90% zelfs nog iets hoger. Niet erg verrassend aangezien bijna een op de drie wereldwijd (31%) tot iets meer dan een kwart in Nederland (28%) aangeeft ‘totaal onvoorbereid’ danwel 'niet erg voorbereid' te zijn geweest op de impact van Covid-19. Ook blijkt dat slimme automatisering een van de belangrijkste technologieën is, die wordt ingezet om bedrijven toekomstbestendig te maken en voor te bereiden op disruptieve gebeurtenissen.

Volgens 76% procent van de ondervraagden heeft de pandemie geleid tot meer investeringen in intelligent automation. Verder denkt 74% dat toekomstige extreme externe factoren waardoor mensen tijdelijk niet meer naar kantoor kunnen, zorgen dat er meer geïnvesteerd zal worden in intelligent automation en AI.

De onvoorspelbaarheid van het aantal medewerkers dat uitvalt door ziekte of in zelfisolatie moet, zorgt ook voor een toename van de vraag vanuit het bedrijfsleven naar slimme automatisering, aldus 76%. Meer dan de helft (51%) van de respondenten geeft aan dat ze meer willen investeren in kunstmatige intelligentie (AI) en cloudoplossingen om zich te wapenen tegen de zakelijke impact van toekomstige pandemieën.

Meer algemeen blijkt uit het onderzoek dat technologie grote invloed zal hebben op de manier waarop we in de toekomst werken: 86% verwacht dat technologie de komende vijf jaar de manier waarop mensen hun werk doen ‘significant verandert’ danwel ‘voor behoorlijk veel verandering gaat zorgen’. Opvallend is dat niemand denkt dat technologie totaal geen verandering zal brengen.

Andere bevindingen ten aanzien de manier van werken, ons werkgeluk en met wie of wat we graag werken, zijn:
  • Technologie is nu ‘een van ons’: 84% zegt dat ze het prettig vinden om naast intelligente machines te werken; 73% is het ermee eens dat de term ‘workforce’ zowel medewerkers als intelligente machines zou moet omvatten. 61% zou het zelfs fijn vinden om door een intelligente machine  te worden aangestuurd. Medewerkers zijn ook een stuwende kracht achter het gebruik van technologie als aanjager voor verandering binnen bedrijven. Meer dan tweederde (70%) van de respondenten in Nederland geeft aan dat werknemers om betere technologie vragen om de manier van werken te verbeteren. Dit percentage ligt hoger dan in alle andere markten, op de VS (76%) na. Medewerkers vragen ook om meer autonomie (57%), flexibeler werken ( 51%) of uitdagender werk (51%).
  • Low-code is in opkomst: Volgens 82% van de ondervraagden wereldwijd en 78% in Nederland moet IT voor platforms en systemen zorgen waarmee werknemers hun eigen technologische oplossingen kunnen bouwen en implementeren. Verder geeft meer dan de helft van respondenten (55%) aan dat ‘iedereen’ danwel ‘de meerderheid’ van de workforce binnen hun industrie de komende vijf jaar vaardigheid in low-code nodig heeft.
  • Kostenbesparing en verbetering van creativiteit door intelligent automation: Tachtig procent geeft aan dat slimme automatisering helpt bij verminderen van werkdruk. Meer dan een derde (36%) heeft de afgelopen twee jaar al tussen de één en negen werkuren per week bespaard. In Nederland zegt zelfs 54% meer dan tien werkuren per week te besparen. Bijna de helft (47%) gebruikt de extra tijd voor creatievere activiteiten zoals ideevorming en innovatie. 57% van de Nederlandse respondenten gebruikt de gewonnen tijd voor meer analysewerk en kritisch denken. Wereldwijd ligt dit percentage met 44% iets lager.
"Dit onderzoek laat zien dat technologie een van de top trends is die bepalend is voor de arbeidsmarkt van de toekomst,” stelt Jacob Morganauteur, futurist en oprichter van FutureofWorkUniversity.com. “In mijn eigen onderzoek waarin ik meer dan 140 van ‘s werelds top CEO’s wereldwijd heb geïnterviewd, is het me duidelijk geworden dat elke organisatie tegenwoordig een technologiebedrijf is - of ze zich hier nu bewust van zijn of niet. Dit betekent dat elke toonaangevende organisatie technologiegedreven moet zijn. Een organisatie die niet nadenkt over de toekomstige situatie op de arbeidsmarkt en daar geen plannen voor maakt, heeft geen toekomst."

“De disruptieve gebeurtenissen van de afgelopen maanden hebben laten zien dat technologie een belangrijke rol speelt bij het faciliteren van samenwerking en ‘business-as-usual ’werkzaamheden. Het staat als een paal boven water dat organisaties nu wel moeten investeren in technologieën die voor digitale transformatie zorgen, zoals intelligent automation AI en cloudservices. Anders krijgen ze mogelijk te maken met nog veel ernstige gevolgen wanneer de volgende rampspoed toeslaat. Bedrijven waren logischerwijs niet voorbereid op de impact van de wereldwijde pandemie op hun activiteiten. Maar bij een volgende wereldwijde ramp kunnen zij zich niet langer verschuilen achter excuses wanneer de concurrentie weggelopen klanten binnenhaalt omdat hun technologie wel futureproof is”, aldus Don Schuerman, CTO van Pegasystems.

Achtergrondinformatie
Het volledige rapport:  Pega’s ‘The Future of Work: New Perspectives on Disruption & Transformation’ is hier te lezen: https://www.pega.com/future-of-work
Een infographic is hier downloaden: https://www.pega.com/insights/resources/how-future-work-changed-2020-global

Achtergrondinformatie
Pega ondervroeg wereldwijd meer dan 3000 senior managers en IT-medewerkers uit  de financiële dienstverlening, de gezondheidszorg, de verzekeringssector, manufacturing, communicatiesector en publieke sector. De resultaten zijn gebaseerd op de reacties uit de Verenigde Staten, Canada, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Nederland, Singapore, Hong Kong, China, Japan en Australië. Jacob Morgan is een door Pega gesponsorde influencer.

Over Pegasystems
Pega (NASDAQ: PEGA) is de leider in cloudsoftware voor customer engagement en operational excellence. De meest erkende en succesvolle merken ter wereld vertrouwen op de AI-software van Pega om elke klantinteractie via elk kanaal te optimaliseren en ervoor te zorgen dat hun merkbeloften worden nagekomen. Met het low-code applicatie-ontwikkelingsplatform van Pega kunnen bedrijven snel apps bouwen en ontwikkelen om aan de behoeften van hun klanten en medewerkers te voldoen en digitale transformatie op wereldwijde schaal te stimuleren. Al meer dan 35 jaar maakt Pega hogere klanttevredenheid, lagere kosten en een hogere customer lifetime value mogelijk. Voor meer informatie: www.pega.com

Redactionele informatie:
Influx PR – Gerline van Wijnen – tel: 055 366 3034, e-mail: info@influx-pr.com

Alle handelsmerken zijn het eigendom van hun respectievelijke eigenaren.
Laatste van Pegasystems

Pega introduceert X-ray Vision: RPA-tool met zelfherstellend vermogen

Nieuw Pega onderzoek toont aan: gebrekkige communicatie tijdens Covid-19-crisis heeft vertrouwen van klanten geschaad
ChargePoint maakt beursgang bekend en breidt elektrisch oplaadnetwerk verder uit over Noord-Amerika en Europa