www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.LVTPR.com

Ziggo herstart gigabit-internet in Rotterdam

Tot 1 gigabit-internetsnelheid voor 370.000 aansluitingen in Rotterdam, zonder graven

Ziggo herstart vandaag het aanbieden van supersnel internet met een downloadsnelheid tot 1 gigabit per seconde in Rotterdam inclusief Vlaardingen, Pernis, Rozenburg en Hoek van Holland. Vanwege de maatregelen rondom het Coronavirus was de landelijke uitrol van gigabit-internet tijdelijk stilgelegd. Op 28 juli herstartte Ziggo de landelijke uitrol van gigabit-internet in Hoogvliet (gemeente Rotterdam). Ziggo streeft om binnen anderhalf jaar in heel Nederland gigabit-snelheden aan te bieden via haar bestaande vaste netwerk.

Wethouder Barbara Kathmann, Economie, Wijken en kleine kernen: "Internet is inmiddels net zo vanzelfsprekend als een wateraansluiting en elektriciteit in je huis. Een basisbehoefte. Rotterdammers moeten daarom kunnen rekenen op een snelle, veilige en betrouwbare verbinding en een grote keuze hebben in internetdiensten. De aanleg van het gigabit-internet vormt een belangrijke stap in onze ambitie om Rotterdam in 2025 de digitale voorbeeldstad te maken. Om deze ambitie waar te maken moet er nog veel werk verzet worden, en dat kunnen we niet alleen. We hebben daar samenwerkingen zoals met Ziggo voor nodig."

Na Rotterdam staan onder andere de volgende steden op de planning; Almere, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Groningen, Heerenveen, Leeuwarden, Lelystad, Nijmegen en Wageningen. Eind 2020 biedt Ziggo gigabit-snelheden aan bijna de helft van de 7,2 miljoen huishoudens en bedrijfspanden die zijn aangesloten op het Ziggo-netwerk.

Klaar voor de toekomst
"De uitrol van supersnel internet in Nederland past geheel binnen VodafoneZiggo's ambitie om Nederland klaar te maken voor de digitale toekomst", aldus Jeroen Hoencamp, CEO VodafoneZiggo: "Onder de noemer GigaNet, het krachtige netwerk van Vodafone en Ziggo, investeren we jaarlijks honderden miljoenen in een stabiel, innovatief en veilig netwerk. 'Gigabit zonder graven' is daar een belangrijk onderdeel van. Dankzij al deze investeringen om ons netwerk 1 gigabit geschikt te maken, profiteren niet alleen klanten die kiezen voor de hoogste internetsnelheid. Ook alle aangesloten klanten profiteren automatisch van een snellere en stabielere netwerkverbinding zonder iets te hoeven doen."

Alternate text

Netwerk investeringen
Afgelopen tijd werd het Rotterdamse kabelnetwerk technisch voorbereid op gigabit-internet. Ziggo-monteurs plaatsten bij huisaansluitingen meer dan 560.000 nieuwe connectoren en vervingen ruim 53.000 aansluitkabels in 29.214 straatkasten. Bij elkaar meer dan 70 kilometer nieuwe netwerkbekabeling in straatkasten en wijkcentrales. Dankzij al deze vernieuwingen wordt supersnel internet niet per straat of wijk beschikbaar, maar schakelt Ziggo in één keer hele steden of regio's aan.

Signaal 97% via glasvezel
Ziggo combineert in zijn ''hybride'' vaste netwerk glasvezel en coax. De weg die het internetsignaal van bijvoorbeeld de studio naar een huisaansluiting aflegt, verloopt over het Ziggo-netwerk voor gemiddeld 97% via glasvezel. Alleen het laatste deel, van de wijk tot in de huiskamer, gaat via coaxkabel. Op dit coaxdeel past Ziggo de technologie DOCSIS 3.1 toe waarmee ook onbeperkt hoge internetsnelheden te behalen zijn met nu al een downloadsnelheid tot 1 Gbps. Deze technologie zorgt dat binnen een aantal jaar snelheden tot zelfs 10 gigabit per seconde mogelijk worden. Ook de uploadsnelheden gaan op termijn omhoog.

GIGA-abonnement
Ziggo's nieuwe abonnementsvorm 'GIGA' bestaat uit: internet tot 1 Gbps download en 50 Mbps upload, het meest uitgebreide tv-zenderpakket via de interactieve Mediabox Next, Ziggo Movies & Series (Home of HBO), Ziggo Sport, Ziggo GO-app en een vaste telefoonaansluiting.

* In tegenstelling tot eerdere berichtgevingen zullen gigabit-snelheden in Rotterdam inclusief Vlaardingen, Pernis, Rozenburg en Hoek van Holland vanaf 15 september a.s. beschikbaar zijn in plaats van 24 maart jl. Vanwege de maatregelen rondom het Coronavirus was de landelijke uitrol van gigabit-internet tijdelijk stilgelegd.
Laatste van VodafoneZiggo
VodafoneZiggo introduceert nieuwe CSR-strategie voor 2025: People Planet Progress

Ziggo herstart gigabit-internet in Rotterdam

Marco van Basten naar Ziggo Sport