www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nlHerken zakelijke websitebezoekers

Argaleo wint nationale innovatieprijs met oplossing voor coronadrukte

Startup Argaleo heeft met haar concept 'Crowd Safety Manager' een belangrijke innovatiecompetitie van het rijk gewonnen. In de competitie werd gevraagd om een innovatief idee om drukte in stad te beheersen. De oplossing van Argaleo is om in een digitale 3D kaart van de stad voetgangers te meten, analyseren en voorspellen met als doel de corona-veiligheid te verbeteren. Argaleo wint een geldbedrag waarmee de oplossing in drie Nederlandse steden wordt uitgerold en doorontwikkeld.

Om coronabesmettingen te voorkomen is het belangrijk dat de drukte in de stad wordt gespreid en mensen elkaar zo min mogelijk tegengekomen. Een oplossing hiervoor is bijvoorbeeld eenrichtingsverkeer. De eerste stap is echter om te meten waar het druk is en waar je dus moet bijsturen. De oplossing van Argaleo is om sensorinformatie in een 3D dashboard te visualiseren om de juiste inzichten en adviezen te geven.

Startup in Residence
De competitie is onderdeel van het StartUp in Residence Intergov innovatieprogramma. Een programma waarin overheden, in dit geval ministerie van Binnenlandse Zaken, provincie Zuid-Holland en gemeente Den Haag samenwerken met een startup. De jury heeft de oplossing van Argaleo uit vele inzendingen gekozen omdat deze enerzijds meerwaarde heeft voor de samenleving maar ook omdat deze haalbaar en schaalbaar is. Het moet namelijk een oplossing zijn die elke Nederlandse stad op korte termijn kan gebruiken. De applicatie maakt geen gebruik van persoonsgegevens en is daarmee privacy-proof. In eerste instantie zullen drie steden het systeem gaan gebruiken maar andere steden kunnen zich ook al direct aanmelden.

Digital Twin
De oplossing is gebaseerd op het huidige 3D dashboard van Argaleo, de zogenaamde Digital Twin, waarin allerlei databronnen worden gekoppeld en gevisualiseerd. De focus van dit concept ligt nu bij voetgangers. Uitbreiding naar live informatie over fiets, auto en openbaar vervoer is echter een eenvoudige stap. Het plan is dus ook om samen met de drie steden toe te werken naar een compleet mobiliteits-dashboard dat ook post-corona gebruikt kan worden. Bijvoorbeeld bij evenementen in de stad, als dat weer mag.“Het slim koppelen van bestaande systemen en data in ons dashboard zorgt voor nieuwe inzichten die elke stad op korte termijn kan gebruiken in de strijd tegen corona” aldus Jeroen Steenbakkers, Directeur Argaleo

Innovatie bij het rijk
Het project wordt begeleid door Future City Foundation in de City Deal ‘Een slimme stad, zo doe je dat’ van het programma Agenda Stad van de Rijksoverheid. In Agenda Stad werken steden, maatschappelijke partners en Rijksoverheid samen aan het versterken van de innovatie in Nederlandse steden. De applicatie van Argaleo is daar een goed voorbeeld van. “Samen met drie pilotgemeenten uit de City Deal bouwen we aan een tool die ook deelbaar en schaalbaar is naar andere gemeenten. En die ook bruikbaar is, na de corona-tijd. De nieuwe inzichten die dit proces oplevert delen we weer met de andere partners in de City Deal” aldus Jan-Willem Wesselink, programmamanager van de Future City Foundation en kwartiermaker van de City Deal.
Laatste van Argaleo
Argaleo wint nationale innovatieprijs met oplossing voor coronadrukte

Online social distance tool geeft inzicht in capaciteit publieke ruimte
Argaleo contact

Logo Argaleo

info@argaleo.com
  www.argaleo.com
Argaleo sociaal

Argaleo tweets

Logo Aventeon BV
Logo Intergrid
Logo Intus Workforce Solutions BV
Logo Pegamento
Logo QuandaGo
Logo Humanwave B.V.
Logo RockingRobots
Logo Distology Nederland B.V.
Logo Signet
Logo Ivanti
Logo Eaton
Logo ilionx