www.LVTPR.comwww.lubbersdejong.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.marcommit.nl

Omzet uit mobiele markt verder gedaald in tweede kwartaal door corona-effecten op B2B-markt

Houten, The Netherlands, 15 September 2020 - De daling van de omzet uit mobiele diensten op de Nederlandse markt is in het tweede kwartaal verder versneld naar 4,5 procent op jaarbasis bij een omzet van EUR 886 miljoen. Dat blijkt uit onderzoek van Telecompaper.

Minder reizen en meer thuiswerken door het coronavirus betekende lagere roaming- en out-of-bundle-omzet en ook een tragere klantgroei. De aanhoudende druk op met name de zakelijke markt in combinatie met de pandemie-effecten heeft ertoe geleid dat Telecompaper zijn prognose voor de jaaromzet in de meest recente editie van het kwartaalrapport van Dutch Mobile Operators naar beneden heeft bijgesteld.

In dezelfde periode van 2019 kromp de Nederlandse markt 3,0 procent op jaarbasis, terwijl de omzet uit mobiele diensten in Q1 2020 slechts 1,4 procent lager lag dan een jaar eerder. Door de grotere daling in het tweede kwartaal voorspelt Telecompaper nu een daling van de omzet uit mobiele diensten van ongeveer 4,3 procent over het volledige jaar 2020 tot EUR 3,6 miljard.

"De situatie op de B2B-markt zal de komende maanden waarschijnlijk moeilijk blijven als gevolg van de economische recessie en meer bedrijven die hun ICT-behoeften heroverwegen", zegt Alejandra van de Roer, mobiele marktanalist van Telecompaper en auteur van het Dutch Mobile Operators rapport. "Over het algemeen wordt verwacht dat operators gefocust blijven op FMC-pakketten om het klantverloop te beperken, terwijl ze duurdere proposities meer promoten in een poging de omzet te verhogen."

Adoptie FMC groeit tot 43% postpaid-consumenten

De coronacrisis had vooral een impact op de B2B-omzet in het tweede kwartaal, voornamelijk door lagere uitgaande roaming en bezoekers-roaming. Bovendien worden de mobiele operatoren geconfronteerd met de langetermijntrend van een grotere acceptatie van vast-mobiel geconvergeerde pakketten (FMC). Deze komen vaak met kortingen op het mobiele abonnement, waardoor de omzet onder druk komt te staan.

Eind juni was 43 procent van de Nederlandse mobiele postpaid-contracten van Nederlandse consumenten gekoppeld aan vaste diensten van dezelfde operator, een stijging van 4 procentpunt ten opzichte van vorig jaar. In totaal maakten bijna 4,6 miljoen postpaid-aansluitingen voor consumenten deel uit van FMC-pakketten in het tweede kwartaal.

VodafoneZiggo voorop in marktgroei

KPN, dat als eerste op de markt FMC-aanbiedingen introduceerde, is goed voor iets minder dan de helft van de aansluitingen, terwijl VodafoneZiggo 43,5 procent van de FMC-aansluitingen in Q2 voor haar rekening nam. VodafoneZiggo liep het afgelopen jaar voorop in de marktgroei: bijna 7 op de 10 van zijn postpaid-consumentenklanten gebruiken nu een vast-mobiel pakket.

De kortingen die op dergelijke pakketten worden aangeboden, samen met de druk op de B2B-markt, droegen ertoe bij dat beide operatoren in het tweede kwartaal slechter presteerden dan de mobiele markt wat betreft omzet. Beide bedrijven rapporteerden een jaarlijkse daling van respectievelijk 8,3 procent bij KPN en 7,1 procent bij Vodafone in de kwartaalomzet uit mobiele diensten.

De bovenstaande cijfers zijn gebaseerd op het onlangs verschenen Dutch Mobile Operators Q2 2020-rapport van Telecompaper. Het kwartaalrapport biedt een volledige analyse van alle KPI's en trends op de mobiele markt, inclusief een vijfjaarlijkse omzet en Sims-prognose. Neem contact op met research@telecompaper.com om een exemplaar van de laatste editie van het rapport te bestellen of een marktanalyse op maat te ontvangen.
Laatste van Telecompaper
Nederlanders willen na coronacrisis graag vanuit huis blijven werken, maar hebben meer ondersteuning voor samenwerking nodig

Omzet uit tv en video steeg met 8 procent in 2020, helft huishoudens heeft SVOD omarmd

T-Mobile snelste stijger op mobiele markt in 2020, KPN nog de grootste
Telecompaper contact

Logo Telecompaper

Alejandra van de Roer
  alejandra@telecompaper.com
  www.telecompaper.com
Telecompaper sociaal

Telecompaper tweets

Logo ESTG
Logo Adwise
Logo Webton
Logo Mulder-Hardenberg
Logo ValidSign
Logo eV-ict
Logo Klantcontact Partnership Studie (KPS)
Logo BIM4Production
Logo 123zakelijk
Logo Music in Brands
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Priemo
Logo Alcadis