Herken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nlContentbureauwww.marcommit.nl
PR: Lubbers De Jong

Steun onder techbedrijven voor open source GPL-initiatief groeit met meer dan 40 procent

Ruim 60 toonaangevende organisaties steunen initiatief dat de voorspelbaarheid bij open source licensering verbetert

Amsterdam, 11 september 2020 - Red Hat, Inc., leverancier van opensourceoplossingen, kondigt aan dat Camuda, Capital One, CloudBees, Colt, Comcast, Ellucian, Ericsson, EPAM Systems, Inc, Fujitsu Limited, Inderdaad, Infosys, Lenovo, LG Electronics, NetApp, Salesforce, Seagate Technology en Volvo Car Corporation zich hebben aangesloten bij de GPL Cooperation Commitment. Dit initiatief beoogt de harde tactieken te bestrijden bij de handhaving van open-sourcesoftwarelicenties door middel van de GPL Cooperation Commitment. Met deze verbintenis proberen de techbedrijven de bestaande community-normen te versterken van eerlijkheid, pragmatisme en voorspelbaarheid bij de handhaving van open-sourcelicenties.

Diverse andere technologieleiders gingen de 17 organisaties van vandaag voor. Red Hat, Facebook, Google en IBM gingen de verbintenis aan in november 2017. In maart 2018 sloten CA Technologies, Cisco, Hewlett Packard Enterprise, Microsoft, SAP en SUSE zich bij hen aan. In juli 2018 tekenden nog 14 andere bedrijven de verbintenis: Amazon, Arm, Canonical, GitLab, Intel Corporation, Liferay, Linaro, MariaDB, NEC, Pivotal, Royal Philips, SAS, Toyota en VMware. Een maand later, in augustus 2018, maakten de acht oprichters van het Open Invention Network (OIN) - Google, IBM, Red Hat, SUSE, Sony, NEC, Royal Philips, Toyota - bekend dat zij de GPL Cooperation Commitment unaniem hadden aangenomen. In november 2018 volgden Adobe, Alibaba, Amadeus, Ant Financial, Atlassian, Atos, AT&T, Bandwidth, Etsy, GitHub, Hitachi, NVIDIA, Oath, Renesas, Tencent en Twitter.

Inmiddels zijn meer dan 60 organisaties de GPL Cooperation Commitment aangegaan. De organisaties van vandaag geven blijk van het wereldwijde bereik van de GPL Cooperation Commitment en de sterke groei van het initiatief. Deze toonaangevende techbedrijven vertegenwoordigen een breed spectrum van bedrijfstakken, waaronder cloud, halfgeleiders, computerhardware, bedrijfssoftware, telecommunicatie, financiële diensten, automotive en software-consultancy.

De GPL Cooperation Commitment is een middel voor auteursrechthouders van GPL-code om hun licentiehouders de mogelijkheid te bieden om compliancy-fouten te corrigeren in software die onder de GPLv2-licenties is gelicentieerd, voordat ze actie ondernemen en de licenties beëindigen. Versie 2 van de GNU General Public License (GPLv2), versie 2 van de GNU Library General Public License (LGPLv2) en versie 2.1 van de GNU Lesser General Public License (LGPLv2.1) bevatten geen expliciete ‘cure’-periode om non-compliancy te verhelpen voordat een licentie wordt beëindigd. In versie 3 van de GNU GPL (GPLv3) is wel een mogelijkheid toegevoegd om fouten in de naleving te corrigeren voordat de licenties worden beëindigd. Wie de GPL Cooperation Commitment aanneemt, voegt deze ‘cure-periode van de GPLv3 toe aan zijn bestaande en toekomstige onder de GPLv2 en LGPLv2.x gelicentieerde code.

De verbintenis die elk bedrijf aangaat, luidt als volgt:
Before filing or continuing to prosecute any legal proceeding or claim (other than a Defensive Action) arising from termination of a Covered License, [Company] commits to extend to the person or entity ("you") accused of violating the Covered License the following provisions regarding cure and reinstatement, taken from GPL version 3. As used here, the term ‘this License’ refers to the specific Covered License being enforced.

However, if you cease all violation of this License, then your license from a particular copyright holder is reinstated (a) provisionally, unless and until the copyright holder explicitly and finally terminates your license, and (b) permanently, if the copyright holder fails to notify you of the violation by some reasonable means prior to 60 days after the cessation.

Moreover, your license from a particular copyright holder is reinstated permanently if the copyright holder notifies you of the violation by some reasonable means, this is the first time you have received notice of violation of this License (for any work) from that copyright holder, and you cure the violation prior to 30 days after your receipt of the notice.

[Company] intends this Commitment to be irrevocable, and binding and enforceable against [Company] and assignees of or successors to [Company]’s copyrights.

[Company] may modify this Commitment by publishing a new edition on this page or a successor location.

Definitions
‘Covered License’ means the GNU General Public License, version 2 (GPLv2), the GNU Lesser General Public License, version 2.1 (LGPLv2.1), or the GNU Library General Public License, version 2 (LGPLv2), all as published by the Free Software Foundation.

Defensive Action’ means a legal proceeding or claim that [Company] brings against you in response to a prior proceeding or claim initiated by you or your affiliate.

‘[Company]’ means [Company] and its subsidiaries.

Elk bedrijf, individu of project kan de GPL Cooperation Commitment aannemen door de instructies te volgen op: https://gplcc.github.io/gplcc.

Quotes

David Levine, vice-president en associate general councel bij Red Hat:
"Het aanhoudende succes van de GPL Cooperation Commitment laat zien dat de open-sourcegemeenschap stelling neemt tegen de dreiging van onverantwoordelijke rechtszaken, ten gunste van het open-sourceprincipe van samenwerking. Deze verbintenis is bedoeld om de onzekerheid te verminderen en ervoor te zorgen dat de handhaving op verantwoorde wijze wordt uitgevoerd. Het momentum ervan geeft een duidelijk signaal dat open-source compliance in meerderde sectoren op een eerlijke en redelijke manier moet worden gehandhaafd en niet om kleine overtredingen te gelde te maken”

Kaneshige Kenji, vice-president en deputy-head, Platform Software Business Unit bij Fujitsu:
"Fujitsu draagt al meer dan 20 jaar bij aan het verbeteren van enterprise Linux met de open-sourcegemeenschap. Door een cure-periode te bieden om problemen met de naleving van de licentievoorwaarden op te lossen, wordt de adoptie van open-sourcesoftware en de deelname aan open-sourcecommunity's bevorderd. Wij zijn van mening dat de GPL Cooperation Commitment een gezonde groei van open source en een duurzame ontwikkeling van de industrie bevordert.

John Mulgrew, vice-president, deputy general councel en chief intellectual property officer bij Lenovo:
"Lenovo is verheugd om zich aan te sluiten bij de De GPL Cooperation Commitment. Als wereldwijd technologiebedrijf en actief lid van een Open Source Community ziet Lenovo de open-sourcegemeenschap als de motor achter de voortdurende innovaties in onze industrie, een plek die erop gericht is om ontwikkelaars over de hele wereld samen te brengen om samen nieuwe en opwindende producten, technologieën en zelfs industrieën te creëren.

Met deze verbintenis zegt Lenovo toe om flexibiliteit te bieden bij het verhelpen van licentieschendingen voor projecten die gebruik maken van de GPLv2, LGPLv2.1 en LGPLv2.0. Dit geeft de uitvoerders de tijd en steun die nodig is om hun compliance te verbeteren, zoals beschreven in deze verbintenis. We moedigen andere partijen die deze licenties gebruiken aan om hetzelfde te doen, zodat de uitvoerders het gebruik van onnodig agressieve tactieken en dreigementen van beëindiging kunnen vermijden, die de adoptie van open source projecten kunnen ondermijnen.”

Andrea Leszek, executive vice president en chief operating officer, Technology, Salesforce:
“Salesforce is al vanaf het begin betrokken bij open source en draagt jaarlijks bij aan honderden open-sourceprojecten die het succes van onze klanten bevorderen. De GPL Cooperation Commitment helpt ervoor te zorgen dat het open-source-ecosysteem gezond en eerlijk blijft. We kijken uit naar nieuwe innovaties die uit de open-sourcegemeenschap blijven voortkomen.”

###

Volg Red Hat
Over Red Hat, Inc.
Red Hat is 's werelds toonaangevende leverancier vanopensourcesoftwareoplossingenvoor bedrijven. Het gebruikt eencommunity-gedrevenbenadering om betrouwbare en hoogwaardige Linux-, hybridecloud-, container- enKubernetes-technologieën te leveren. Red Hat helpt klanten nieuwe en bestaande IT-toepassingen te integreren,cloud-native applicaties te ontwikkelen, te standaardiseren op hun toonaangevende besturingssysteem en complexe omgevingen te automatiseren, beveiligen en beheren. De bekroonde support-, training- enconsultingdienstenmaken van Red Hat een vertrouwde adviseur van deFortune 500. Als een strategische partner voorcloudleveranciers, systeemintegrators, applicatie-leveranciers, klanten enopensourcecommunity's, helpt Red Hat organisaties zich voor te bereiden op de digitale toekomst.

Forward-Looking Statements
Certain statements contained in this press release may constitute "forward-looking statements" within the meaning of the Private Securities Litigation Reform Act of 1995. Forward-looking statements provide current expectations of future events based on certain assumptions and include any statement that does not directly relate to any historical or current fact. Actual results may differ materially from those indicated by such forward-looking statements. The forward-looking statements included in this press release represent the Company's views as of the date of this press release and these views could change. However, while the Company or its parent International Business Machines Corporation (NYSE:IBM) may elect to update these forward-looking statements at some point in the future, the Company specifically disclaims any obligation to do so. These forward-looking statements should not be relied upon as representing the Company's views as of any date subsequent to the date of this press release.

###

Red Hat is a trademark or registered trademark of Red Hat, Inc. or its subsidiaries in the U.S. and other countries. Linux® is the registered trademark of Linus Torvalds in the U.S. and other countries.
Laatste van Red Hat
Red Hat wil het eerste gecertificeerde Linux-platform voor wegvoertuigen leveren

Red Hat reduceert kosten en complexiteit van hybride cloudbeheer met uitbreiding Red Hat Insights

Red Hat stimuleert edge computing met de nieuwste versie van Red Hat Enterprise Linux
Eerste Online Community Summit van Nederland start 17 mei

Thales en Senetas lanceren quantum bestendige netwerk encryptie-oplossing

Techone neemt De Krachtcentrale uit Arnhem over

Bynder's 2021 State of Branding Report: marketeers ontvankelijker voor automatisering binnen branding

Banking Circle verwerkt zes procent van Europese B2C e-commercebetalingen

Zenda Support biedt sourcingdienst voor vast bedrag per maand

Vertiv lanceert volgende generatie UPS-systeem voor kritische toepassingen

myBrand biedt organisaties 360 graden klantbeeld met SAP Marketing Cloud

Warbout Distributie stelt Jakko Tol aan als commercieel directeur

Sophos introduceert enige XDR-oplossing in de sector die Native Endpoint, Server, Firewall en E-mailsecurity synchroniseert

Tanium introduceert certificeringsprogramma voor klanten en partners

Extra waakzaamheid geboden voor thuiswerkers tijdens World Password Day 2021

Worldcom Confidence Index februari 2021: de publieke en energiesector zien grootste stijging in vertrouwen van CEO’s en CMO’s

Dell Technologies APEX verandert de manier waarop we technologie gebruiken

Dell Technologies verhoogt waarde van data aan de edge

VONQ introduceert Labor Market Insights-platform om HR-teams en recruiters te ondersteunen tijdens de aanhoudende pandemie

Robuuste mobiele apparatuur maakt overgang naar industrie 4.0 mogelijk

ThoughtSpot Everywhere maakt als low-code platform interactieve data-apps mogelijk met search en AI-gestuurde analytics

ThoughtSpot neemt Diyotta over en breidt ecosysteem uit voor Modern Analytics Cloud

Logo Lubbers De Jong
Red Hat contact

Logo Red Hat

www.redhat.com
Red Hat sociaal

Red Hat tweets

Logo Adwise
Logo Webton
Logo Mulder-Hardenberg
Logo ValidSign
Logo eV-ict
Logo Klantcontact Partnership Studie (KPS)
Logo BIM4Production
Logo 123zakelijk
Logo Music in Brands
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Priemo
Logo Ictivity
Logo PinkRoccade Hosting Services
Logo Infor