Herken zakelijke websitebezoekerswww.marcommit.nlContentbureauwww.lubbersdejong.nl

Ruim 1 op 10 mensen vreest binnen een jaar zijn baan te verliezen

Steeds meer mensen zijn bang dat ze binnen 12 maanden hun baan verliezen. Dat blijkt uit onderzoek van Sollicitatiedokter.nl in samenwerking met Intelligence Group.

In het onderzoek werd in ieder kwartaal van 2020 aan mensen gevraagd in hoeverre ze vrezen binnen 12 maanden hun baan kwijt te raken. Alhoewel het onderzoek over het derde kwartaal nog loopt, geeft nu ruim 12% van de mensen aan daarvoor bang te zijn. Als hun angsten gegrond blijken en deze groep niet meteen nieuw werk vindt, zou dat voor 1 miljoen extra werklozen zorgen. 8% van de respondenten is het eens met de stelling: ‘ik ben bang dat ik binnen 12 maanden mijn baan verlies’. 5% is het zelfs zeer met deze stelling eens. Krijgt deze 5% gelijk, dan kan de Nederlandse arbeidsmarkt rekenen op 450 duizend extra werklozen. Op dit moment zijn 349 duizend mensen in Nederland werkloos.

Stijging
Het aantal mensen dat bang is om op korte termijn zijn of haar baan te verliezen is bovendien aan het groeien. In het eerst kwartaal van 2020 was nog maar 8% bang voor baanverlies. In het tweede kwartaal was dat percentage al naar 10% gegroeid. In het derde kwartaal lijkt die trend zich voort te zetten naar 12%.

Onzekerheid zorgt voor angst
Voor Sollicitatiedokter-directeur Willem Eekels komen de cijfers niet onverwachts. “Alhoewel het vertrouwen in de economie onder een grote groep mensen groeit, zijn er ook veel Nederlanders die nu nog niet weten of ze deze winter hun huur kunnen betalen. Voor deze groep neemt het vertrouwen in de economie eerder af.”

“Iedereen begrijpt dat de overheidssteun niet oneindig is en dat uiteindelijk ook de reserves van bedrijven opraken. Niemand weet hoe de economie zich verder gaat ontwikkelen, daarbovenop beseffen veel mensen zich dat een tweede golf nog steeds niet uitgesloten is. Al die factoren samen, zorgen voor angst onder werkenden.”

30 tot 45-jarigen het bangst
Wat verder opvalt aan het onderzoek is dat vooral mensen van tussen de 30 en 45 jaar zicht steeds meer zorgen maken over het behoud van hun baan. Van die groep is nu 14% (zeer) bang om binnen een jaar de huidige baan te verliezen. Dat percentage is gegroeid: in het eerste kwartaal was het nog 9% en in het tweede kwartaal 11%.

Jongeren zijn relatief minder bang voor het verlies van hun baan. In het eerste kwartaal gaf 9% van mensen onder de 30 aan bang te zijn hun baan kwijt te raken. Dat percentage groeide in het tweede kwartaal naar 13% en daar lijkt het ook in het derde kwartaal op te blijven steken.

Mensen van boven de 45 zijn nog minder bang. Daar ontwikkelde het percentage zich van 7% in het eerste kwartaal naar 9% in het tweede kwartaal en naar verwachting 11% in het derde kwartaal.

Voor vragen kunt u contact opnemen met Sollicitatiedokter-directeur Willem Eekels
E: willem@sollicitatiedokter.nl
T: +31 6 31300020
Laatste van Sollicitatiedokter.nl
Loopbaansector heeft last van lage werkloosheid

Sollicitatiedokter pakt uit met maandlange Sollicitatiechallenge

Hoogopgeleide werkzoeker haat bazige recruiter, wil gelijkwaardig zijn
Sollicitatiedo.. contact

Logo Sollicitatiedokter.nl

Sollicitatiedo.. sociaal

Sollicitatiedo.. tweets

Logo MicroFix
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Sortlist
Logo Fullstaq B.V.
Logo umlaut
Logo Sam Media
Logo Alleeninkt.nl
Logo Tesorion
Logo Marco Bouman
Logo Viqtor Davis
Logo Bitcare
Logo TechSoup Nederland
Logo Ossewold.net
Logo NewChannel
Logo PQR B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Tankpas-Aanvragen.nl
Logo Alleeninkt.nl
Logo Northwave
Logo Boys with Brains
Logo PayIBAN BV
Logo Techone B.V.
Logo Humanwave B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Zyxel
Logo PA Consulting
Logo Infoblox
Logo Sitecore