Herken zakelijke websitebezoekerswww.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl

Nationale Flexplek Test in tijden van Corona

Kansen voor mobiel en flexibel werken

Amsterdam, dinsdag 8 september 2020 – De derde editie van de Nationale Flexplek Test is in volle gang. Verschillende locaties door heel Nederland worden getest door een vakkundige jury. Vanwege de Coronacrisis is dit jaar net even anders dan voorgaande jaren. Zo worden nu niet alleen flexplekken getest, maar ook thuiswerkplekken. En hoewel flexibel werken in 2020 een grote opmars kende en verder groeide in populariteit, moeten ook flexpleklocaties zich aan de regels van het RIVM houden.

Opkomst van flexplekken
De Coronacrisis heeft Nederland laten zien hoe belangrijk flexibel werken en werken op afstand is. Flexibel werken wordt daarbij steeds toegankelijker door alle mogelijkheden die het internet biedt. Medewerkers kunnen overal met elkaar communiceren, documenten met elkaar delen en deze samen bewerken, een videovergadering houden en nog veel meer. Sommige medewerkers proberen een inspirerende thuiswerkplek te creëren, waar andere tijdelijk verhuizen naar een flexplek, bibliotheek of café, om even weg van huis te zijn. De manier waarop Nederlanders het liefste werken wordt inzichtelijk gemaakt door de jury van de Nationale Flexplek Test, die zoals altijd weer mede mogelijk wordt gemaakt door ASUS.

COVID-19 en flexplekken
Desinfectiepompjes bij elke deur, stickers op tafels, minder stoelen, pijlen op de vloer: allemaal manieren waarop de flexpleklocaties zich proberen te houden aan de richtlijnen van het RIVM. Uiteraard zitten hier ook mindere kanten aan, bijvoorbeeld dat samenwerken niet altijd even gemakkelijk gaat. Zo merkte jurylid Paul Snijder op dat, zeker bij flexplekken waar met stickers aangegeven is waar je wel en niet mag zitten, samenwerken bijna onmogelijk wordt. Volgens Ingelise de Vries, een van de juryleden, wordt de sfeer hier gelukkig niet minder van: “In de communicatie is eigenlijk niet echt iets veranderd, alleen is er natuurlijk meer fysieke afstand. Dit verschilt ook wel heel erg per flexplek; bij de ene is iedereen heel erg in z’n eigen bubbel, terwijl bij de andere wel meer met elkaar wordt geluncht bijvoorbeeld.” Jurylid Wendy van Til (FlexTukkers) merkte dit ook: “De 1,5 meter-regel wordt op een flexplek waar veel ‘regulars’ komen, iets minder nauw nageleefd dan op een flexplek waar niemand elkaar goed kent.” Toch merken alle juryleden op dat de flexpleklocaties erg hun best doen om voor iedereen een zo veilig mogelijke werkomgeving te creëren. De jury neemt de naleving van de richtlijnen van het RIVM dit jaar dan ook mee in de beoordeling. Ben jij benieuwd naar de winnaar van de Nationale Flexplek Test 2020? Houd dan vooral de website in de gaten!

Over de Nationale Flexplek Test
De Nationale Flexplek Test is een initiatief van ASUS en wordt onder meer mogelijk gemaakt door BrightPensioen. Het project wil professionals die niet aan een locatie gebonden zijn om hun werk uit te voeren, inzicht geven in effectief, efficiënt en prettig werken. Meer informatie via http://www.flexplektest.nl/.
Laatste van Nationale Flexplek Test

Logo E-mergo
Logo Schneider Electric
Logo GrassGreener Europe