www.lubbersdejong.nlContentbureauwww.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekers
PR: AxiCom

Insider Threat Awareness Month - tien redenen om nu te investeren in cybersecurity

Traditionele cyberdefensies zijn gebouwd om externe gevaren tegen te houden, waardoor organisaties van buitenaf worden beschermd. Ooit was dit misschien voldoende, maar de sterke toename van het aantal bedreigingen van binnenuit (insider threats) in de afgelopen jaren vraagt om een nieuwe aanpak. Een aanpak die organisaties ook van binnenuit verdedigt.

Insider threats komen steeds vaker voor, met een toename van bijna 50% van het aantal gemelde incidenten in het afgelopen jaar. Ook de gemiddelde kosten voor de betrokken organisaties stegen met 31% in de afgelopen twee jaar tot $11,45 miljoen.

Deze statistieken zijn slechts het topje van de ijsberg. Er zijn meer statistieken die de verwoestende gevolgen van insider threats aantonen, of deze nu door nalatigheid, opzet of met criminele bedoelingen zijn ontstaan.

Om het begin van de Insider Threat Awareness Month te markeren, deel Proofpoint enkele van de meest opvallende statistieken. Dus, voor organisaties die geen Insider Threat Management (ITM)-programma hebben, volgen hieronder tien redenen waarom nu het moment is om daarin te investeren.
  1. 52% van de datalekken ontstaan door insiders. Of dit nu opzettelijk gebeurt of door nalatigheid, de meeste bedreigingen die tot dataverlies leiden, ontstaan door insiders. (Bron:Verizon)
  2. Bijna tweederde van de insider threats ontstaan door nalatigheid van werknemers, freelancers of derden. (Bron:Ponemon)
  3. Hoe sneller de bestrijding van het incident plaatsvindt, hoe lager de kosten. Incidenten die langer dan negentig dagen duren kosten gemiddeld 13,71 miljoen dollar, vergeleken met 7,12 miljoen dollar voor incidenten die binnen dertig dagen worden opgelost. (Bron:Ponemon)
  4. Het gemiddelde insider threat-incident neemt meer dan twee maanden –77 dagen– in beslag. Slechts 13% is binnen dertig dagen onder controle. (Bron:Ponemon)
  5. 15% van de incidenten heeft met diefstal van inloggegevens te maken, hetgeen organisaties gemiddeld 2,79 miljoen dollar per jaar kost. (Bron:Ponemon)
  6. De gemiddelde kosten van een enkel incident verdrievoudigen wanneer er sprake is van diefstal van inloggegevens, tot$871.686. (Bron:Ponemon)
  7. Menselijke fouten leiden tot de meeste gemelde incidenten, zoals verloren, gestolen of gehackte apparaten (33%), niet-gepatchte kwetsbaarheden in software (32%), onveilige netwerkactiviteit (31%), en verloren inloggegevens (29%). (Bron: EconomistIntelligence Unit)
  8. Het onder controle krijgen van het incident is goed voor een derde van de totale kosten van een insider threat-incident – gevolgd door herstel (23%) en incidentrespons (18%). (Bron:Ponemon)
  9. Hoe groter een organisatie, hoe hoger de kosten – met7,92 miljoen dollar voor organisaties met 25.001 tot 75.000 employees en6,92 miljoen dollar voor diegenen met tussen de 500 en 1000 werknemers. (Bron:Ponemon)
  10. Organisaties kunnen de kosten van insider threats verminderen met 3,1 miljoen dollar tot 3,4 miljoen dollardoor oplossingen te implementeren die gericht zijn op gebruikersactiviteit en -toegang. (Bron:Ponemon)
Verdedigen tegen insider threats kan een complexe aangelegenheid zijn. Aanvallers zijn ofwel zeer bekwaam in het uitwissen van hun sporen, of ze zijn zich er niet van bewust dat ze een bedreiging vormen - waardoor ze moeilijk te definiëren zijn en nog moeilijker te detecteren.

Een effectief ITM-programma moet zich richten op drie belangrijke gebieden: technologie, processen en mensen.

Ten eerste moeten tools worden ingezet die nodig zijn om gebruikersactiviteiten te monitoren en afwijkend gedrag te herkennen. Vervolgens moeten duidelijke richtlijnen worden opgesteld voor netwerktoegang, acceptabel gebruik, apparaatbeheer en meer. Ten slotte moeten medewerkers niet alleen begrijpen hoe ze een insider threat kunnen herkennen, maar ook hoe belangrijk ze zijn om het slagen ervan te verijdelen.

Zichtbaarheid, waakzaamheid en reactievermogen zijn essentieel om risico's van insiders te verminderen in de nieuwe manier van werken. Werknemers, maar ook freelancers, dienstverleners, consultants, partners in de toeleveringsketen en klanten vormen immers een nieuwe, moeilijk te controleren parameter.

Het huidige bedreigingslandschap heeft zich uitgebreid en dat vraagt om bescherming tegen insider threats. Het is nu het juiste moment om het aanvalsoppervlak te verkleinen. Te beginnen met een oplossing die bruikbare inzichten geeft in uw medewerkers, ecosystemen en systeemomgevingen. Zo kunnen zij worden beschermd tegen - al dan niet opzettelijke - insider threats.

Meer informatie over Proofpoints Insider Threat Management-oplossing is beschikbaar via:https://www.proofpoint.com/us/products/information-protection/insider-threat-management

Over Proofpoint
Proofpoint, Inc. (NASDAQ: PFPT) is een toonaangevend cybersecurity-bedrijf dat de belangrijkste activa en grootste risico’s van organisaties beschermt: hun werknemers. Proofpoint helpt bedrijven over de hele wereld met zijn geïntegreerde suite van cloud-oplossingen om gerichte bedreigingen te stoppen, hun data te beschermen en hun gebruikers minder vatbaar te maken voor cyber-aanvallen. Toonaangevende organisaties van elke omvang, inclusief meer dan de helft van de Fortune 1000, vertrouwen op Proofpoints mensgerichte oplossingen voor security en compliance om hun belangrijkste security- en compliance-risico’s te beperken. Dit geldt voor e-mail, cloud, sociale media en het web. Meer informatie is beschikbaar op www.proofpoint.com.
Laatste van Proofpoint
Cyberaanval op HvA en UvA zoveelste bewijs dat sector groot risico loopt

Proofpoint State of the Phish-rapport: 82% van de organisaties hanteert een thuiswerkmodel, maar slechts 30% traint gebruikers in veilig werken op afstand

Nieuw jaar, nieuwe versie van DanaBot
Rose Mensink treedt toe tot Fullstaq als CMO

Uniserver levert de nieuwe ‘cloudmotor’ van Soluno BC

RobotWise organiseert tijdens de voorjaarsvakantie gratis dag voor leerlingen van Amstelveense basisschool

Loopbaansector heeft last van lage werkloosheid
T-Mobile bekroond door umlaut met “Best in Test” wereldwijd

Nederlandse digitale innovator Sam Media wint Meffy Award met VR-streamingdienst Mobio360

ALLEENINKT.NL GAAT 8 RETAILONDERNEMERS HELPEN

Gedateerde roostersoftware zorgt voor stevige omzetverliezen

Zyxel roept mkb op een effectieve cyberbeveiligingsstrategie op te bouwen

Red Hat verbetert Kubernetes voor traditionele en cloud-native applicaties met nieuwste versie Red Hat OpenShift

Ruim kwart ondernemers vertrouwt extraverte fiscaal-professional niet

Vijf mogelijke vormen van autolease

Citrix-onderzoek: Bedrijven lopen toptalent mis als werken op afstand niet permanent wordt omarmd

Logistiek dienstverlener De Rijke Group maakt orders verwerken volledig digitaal met low-code platform van Mendix

Advocatenkantoor NautaDutilh kiest voor Sentia als managed service partner

Panasonic Toughbook: de ultieme personalisatie

Europese consumenten zijn teleurgesteld in digitale vernieuwing

Onderzoeksrapport van FortiGuard Labs: cybercriminelen volgen de online activiteiten van werknemers op de voet

Previder levert vernieuwde digitale werkplek voor de zorg

Appian uitgeroepen tot 2021 Gartner Peer Insights Customers' Choice voor Enterprise Low-Code Applicatie Platforms

TIE Kinetix introduceert real-time disaster recovery dienstverlening voor bedrijfskritische data
Proofpoint contact

Logo Proofpoint

info-bnl@proofpoint.com
  www.proofpoint.com
Proofpoint sociaal

Proofpoint tweets

Logo umlaut
Logo Sam Media
Logo Alleeninkt.nl
Logo Tesorion
Logo Marco Bouman
Logo Viqtor Davis
Logo Bitcare
Logo TechSoup Nederland
Logo Ossewold.net
Logo NewChannel
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo VR-SPACES
Logo Synobsys
Logo Bluace
Logo RobotWise