www.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nl
PR: Clarity Benelux

Criteo onderzoek: online shopping blijvend in de lift door anderhalvemetersamenleving

Veranderd winkelgedrag zorgt voor nieuw publiek en meer omzetmogelijkheden voor online winkeliers

Amsterdam, 25 augustus 2020 – Nederlandse consumenten zijn tijdens de intelligente lockdown avontuurlijker geworden in hun online winkelgedrag. Niet alleen (her)ontdekte 44% van de Nederlanders online retail tijdens deze periode; 40% deed aankopen bij voor hen nieuwe webwinkels. 70% daarvan is van plan ook in de toekomst bij deze nieuwe webwinkels te blijven kopen. Dit blijkt uit onderzoek van Criteo, het advertentieplatform voor het open internet.

Tijdens de lockdown ontdekten veel Nederlanders nieuwe online diensten waar zij hun tijd en geld aan besteedden, of maakten zij weer gebruik van diensten waar zij vóór de lockdown mee waren gestopt. Zo maakte 31% van de respondenten (opnieuw) gebruik van streamingdiensten zoals Netflix, 17% deed hun boodschappen online, 19% liet eten thuisbezorgen, en nog eens 19% bestelde online andere consumentengoederen.

Shoppen deden Nederlanders niet alleen bij de online versie van hun vertrouwde winkels. Hoewel 39% aangaf dit wél te doen, ontdekte één op de vier respondenten ook nieuwe winkels. Onder jongere generaties was dit percentage zelfs een stuk hoger: 57% van Generatie Z (geboren tussen 2001 en 2015) ontdekte nieuwe online winkels, vergeleken met slechts 21% van de stille generatie (1928-1945) en de babyboomers (1945-1955) gecombineerd.

De consumenten die nieuwe winkels ontdekten tijdens de lockdown zijn trouw: 70% van de respondenten geeft aan klant te zullen blijven. De meest trouwe nieuwe klanten zijn Generatie X (1965-1980) en de Millennials (1981-1996), met respectievelijk 78% en 77%.

Tijdens de lockdown was nieuwe klandizie zeker niet voorbehouden aan webwinkelreuzen zoals Amazon: slechts 27% kocht meer bij dit soort partijen. Ook kleinere retailers (29%) en merken met hun eigen webshops (27%) konden tijdens de lockdown rekenen op nieuwe klanten.

Hoewel Nederlanders online meer consumeerden, werden offline retailers niet vergeten. 48% van de respondenten had heimwee naar de fysieke winkel. En nu zij het ‘normale’ leven weer langzaam oppakken, gaat 47% weer zonder angst naar het winkelcentrum.

De resultaten van het onderzoek wijzen uit dat er kansen liggen voor retailers om nieuwe klanten te werven en hun omzet te vergroten.

“Consumenten zoeken online actief naar de beste winkels en producten”, zegt Tijmen Willems, Country Manager Benelux bij Criteo. “Door nu te investeren in marketing, vergroot je je kans om nieuwe klanten te werven die zeer waarschijnlijk bij je terug blijven komen, of je nu een winkelier bent of een restaurant dat thuisbezorgt. Om je succes te vergroten, kun je je online campagnes verbeteren met data die je vergaart in je fysieke locatie, om ongeacht het kanaal een persoonlijke ervaring te bieden die beter converteert naar aankopen.”

Methodologie
Criteo ondervroeg in 12 landen 13.532 respondenten die zich tussen 13 mei en 29 mei 2020 in een volledige of gedeeltelijke lockdown bevonden. De populatie is voor ieder land representatief qua leeftijd en geslacht. De omvang van de Nederlandse populatie bedraagt 1.051.

Over Criteo
Criteo (NASDAQ: CTRO) is een technologiebedrijf dat wereldwijd marketeers ondersteunt met vertrouwenswaardige en doeltreffende advertenties. 2.700 Criteo teamleden werken samen met meer dan 20.000 klanten en duizenden uitgeverijen over de hele wereld om effectieve advertenties te leveren via alle kanalen, door het toepassen van geavanceerd machine learning op unieke datasets. Criteo biedt bedrijven van elke omvang de technologie die ze nodig hebben om hun klanten beter te leren kennen en te ondersteunen. Ga voor meer informatie naar www.criteo.com.

Voor meer persinformatie:
Yellow Communications
Sarada Sant
E-mail:criteo@yellow-communications.com
www.criteo.com
Laatste van Criteo
Black Friday 2020 in Nederland: Wat kochten we en hoeveel gaven we uit?

Criteo lanceert nieuw self-service Retail Media Platform in Europa

Criteo benoemt Tijmen Willems tot Country Manager Benelux

Logo Clarity Benelux
Criteo contact

Logo Criteo

www.criteo.com
Criteo sociaal

Criteo tweets

Logo Blue Dragon
Logo Avinty (GGZ)
Logo MicroFix
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Sortlist
Logo Fullstaq B.V.
Logo umlaut
Logo Sam Media
Logo Alleeninkt.nl
Logo Tesorion
Logo Marco Bouman
Logo Viqtor Davis
Logo Bitcare
Logo TechSoup Nederland
Logo Northwave
Logo PQR B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Tankpas-Aanvragen.nl
Logo Thinkwise
Logo Visma | Raet
Logo Descartes