www.marcommit.nlwww.EVENTIVE.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nl
PR: LEWIS

Een kwart van de Nederlandse werknemers ervaart minder stress op werk door technologie

Technologie heeft positieve invloed op werk, blijkt uit onderzoek

Breda, 18 augustus 2020 – Werknemers staan over het algemeen positief tegenover nieuwe technologieën op de werkvloer. Ze zien technologie als mogelijkheid om hun carrière vooruit te helpen. Een derde (32%) van de werknemers zegt dat technologie een positieve impact heeft op de mate waarin ze nog kunnen groeien in hun huidige baan. Tegelijkertijd blijkt het een positieve invloed te hebben op het stressniveau van de werknemer: bijna een kwart (23%) geeft aan dat ze minder stress ervaren door de komst van technologie. Dit blijkt uit een onderzoek van HR-dienstverlener SD Worx en de Antwerp Management School, uitgevoerd onder 3.870 werknemers uit vijf verschillende landen.

In Nederland vindt slechts 8 procent van de werknemers dat technologie een beperking is als het gaat om de groeimogelijkheden. In onze buurlanden ligt dat percentage hoger. In België ligt dit cijfer met 16 procent het hoogst, waar het in het Verenigd Koninkrijk (10%), Frankrijk (9%), Duitsland (11%) net iets hoger ligt dan in Nederland.

“De cijfers van het onderzoek komen overeen met de conclusie dat technologie op de werkvloer met name routinetaken vervangt”, zegt professor Ans De Vos van de Antwerp Management School. “Hierdoor komt er binnen de betreffende functie vaak meer tijd vrij voor andere, vaak meer uitdagende taken. Het onderzoek toont aan dat veel werknemers dit ook zo zien. Dit staat haaks op het onheil en de negativiteit waar je vaak over leest als het over de impact van technologie gaat.”

Meer uitdaging, minder stress
Als het gaat om stress komen er interessante bevindingen uit het onderzoek. Niet alleen heeft technologie een positieve impact op het stressniveau, maar ook op de balans tussen wat een werknemer aankan en wat er van hem gevraagd wordt. Ruim 30 procent van de Nederlandse werknemers geeft aan dat het goed is voor zowel zijn mentale als fysieke gesteldheid.

“Er is een dunne lijn tussen uitdaging in het werk en het ervaren van stress”, vertelt De Vos. “Indien er stress ontstaat bij technologische veranderingen, dan is dat vaak te wijten aan angst of onzekerheid over het uitvoeren van nieuwe taken. Bij technologische veranderingen is het daarom belangrijk om sterk te focussen op opleidingsmogelijkheden, zodat werknemers leren omgaan met de nieuwe technologie en de bijhorende taken.”

“Organisaties worden gedwongen om processen te versnellen en te verbeteren met behulp van nieuwe technologie”, zegt Mark Bloem, algemeen directeur bij SD Worx in Nederland. “Het onderzoek toont aan dat nieuwe technologie niet alleen de stress van werknemers vermindert, maar ook kansen biedt om zich te ontwikkelen en nieuwe ontdekkingen te doen. Het is belangrijk dat leidinggevenden dit stimuleren.”

Over het onderzoek
Het onderzoek werd, in samenwerking met de Belgische zakenkrant De Tijd, Indiville en HR-dienstverlener SD Worx, uitgevoerd door de Antwerp Management School bij 3870 werknemers bij kleinere en grote bedrijven in allerlei sectoren en dekt hierbij de markten van België, Duitsland, Frankrijk, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. In Nederland zijn er 396 werknemers ondervraagd. Antwerp Management School is een autonome, toekomstgerichte managementschool en geeft al bijna 60 jaar met kwalitatief hoogstaande managementopleidingen en research een krachtige impuls aan economische en sociaal-maatschappelijke activiteiten in België en ver daarbuiten.

Over SD Worx
In een wereld waarin werk een nieuwe invulling krijgt, willen mensen inspiratie putten uit hun job en de vrijheid krijgen zich te focussen op wat echt telt. Tegelijk hebben organisaties dynamische en gemotiveerde medewerkers nodig die kunnen rekenen op slimme technologie. Als toonaangevende Europese leverancier van people solutions laat SD Worx organisaties Human Resources gebruiken om meerwaarde te leveren voor hun eigen business én voor iedereen die voor hen werkt. SD Worx levert people solutions die mensen hun hele carrière lang helpen: van het aantrekken tot het verlonen, belonen en ontwikkelen van het talent dat organisaties succesvol maakt.SD Worx draagt bij aan betere prestaties van organisaties en biedt zijn diensten aan via vier mogelijkheden: technologie, outsourcing, uitgebreide expertise en relevante inzichten uit data.

Meer dan 68.000 kleine en grote ondernemingen over de hele wereld vertrouwen op de 75 jaar ervaring van SD Worx. Het bedrijf biedt zijn people solutions in 130 landen aan, berekent de lonen van ongeveer 4,6 miljoen werknemers en behoort hierbij wereldwijd tot de top 5.De meer dan 4.600 medewerkers van SD Worx zijn actief in tien landen: België (hoofdzetel), Duitsland, Frankrijk, Ierland, Luxemburg, Mauritius, Nederland, Oostenrijk, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland.

SD Worx is medeoprichter van de Payroll Services Alliance, een wereldwijd strategisch netwerk van toonaangevende payrollbedrijven die samen 32 miljoen loonberekeningen verwerken. In 2018 haalde SD Worx een geconsolideerde omzet van 594,4 miljoen euro.

Meer informatie staat op www.sdworx.nl / Volg ons via LinkedIn en Twitter.

Voor meer informatie en interviewaanvragen kunt u contact opnemen met Eva van Sluijs of Tessa Dekkers van LEWIS:
T: +31(0)40 235 46 00
Email: SDWorxNL@teamlewis.com

SD Worx
Noëlle Raaijmaakers
Marketing & Communications advisor Nederland
T +31(0)76-5231000 / M +31(0)6-30497443
noelle.raaijmaakers@sdworx.com
Laatste van SD Worx

Bedrijfseconomisch ontslag: wat nu?

17 procent Nederlandse werknemers voelt zich overbodig op de werkvloer
Gunstige werktijden populairste onderwerp bij contractonderhandeling

Relined Fiber Network verhuist naar nieuw pand om verdere groei van de organisatie te kunnen realiseren

Veracode publiceert State of Software Security deel 11

NorthC Datacenters benoemt Bart van Aanholt tot Chief Commercial Officer

Cisco benoemt Avit tot Partner of the Year Noord-Europa 2020

Sitecore maakt de winnaars bekend van de Ultimate Experience Award 2020

Ctac boekt hogere omzet, EBITDA en nettoresultaat in derde kwartaal

Workday genoemd als leider in het Gartner Magic Quadrant voor financiële planning- en analyseoplossingen in de cloud

Ruime meerderheid werkgevers heeft opleidingsbudget niet ingetrokken in coronatijd

Onderzoek Auth0: bedrijven die SaaS-componenten gebruiken, innoveren en lanceren sneller

Entrust onderzoek vindt IoT, authenticatie en cloudservices als drijvende kracht achter duizelingwekkende toename van PKI-adoptie en certificatie-volume

Haaglanden Medisch Centrum (HMC) stapt als eerste Nederlandse ziekenhuis over naar publieke ERP Cloud

E-mailquarantaine-tool PhishRIP van KnowBe4 nu ook beschikbaar voor G Suite-software

NRC Media versnelt groei in audiomarkt met overname SUBLIME

Helft zakelijk Nederland bestelt producten online
Partner Summit 2020: Cisco lanceert vereenvoudigd partnerprogramma, nieuwe platforms en oplossingen

HPS Connectivity Solutions en MCS gaan intensieve Private LTE samenwerking aan

Eaton ontvangt als eerste zowel IEC als UL cybersecurity-certificaten voor productontwikkelingsprocessen

Boomi lanceert Project LightSpeed, versimpelt platformgebruik voor niet-technische gebruikers

MKB Fonds en Uniserver nemen gezamenlijk Micros Internetdiensten over

Sofina verwerft minderheidsbelang in Collibra

Red Hat kondigt algemene beschikbaarheid aan van Fedora 33

Winnaars Nederlandse Cisco Partner Awards 2020 bekend

Handheld Group Expands and Moves to New Dynamic Global Headquarters

Zivver haalt 17 miljoen dollar op in een nieuwe financieringsronde voor het versnellen van zijn internationale expansie

Plus500 ziet omzet en het aantal klanten stijgen in derde kwartaal 2020

Q3 2020 RESULTS ICT GROUP
SD Worx contact

Logo SD Worx

info_nl@sdworx.nl
  www.sdworx.nl
SD Worx sociaal

SD Worx tweets

Logo Salure
Logo Hyarchis
Logo Enable-U
Logo Fullstaq B.V.
Logo inQdo
Logo PanCompany
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo UiPath
Logo Hands On, Information Management BV
Logo QuandaGo
Logo Intus Workforce Solutions BV
Logo SoftApp
Logo Sam Media
Logo Inuits
Logo Orange Cyberdefense
Logo E-mergo
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo RoSecure
Logo Young_Coders
Logo Orange Cyberdefense
Logo PlanMen