www.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.EVENTIVE.nlwww.lubbersdejong.nl
PR: LEWIS

Een kwart van de Nederlandse werknemers ervaart minder stress op werk door technologie

Technologie heeft positieve invloed op werk, blijkt uit onderzoek

Breda, 18 augustus 2020 – Werknemers staan over het algemeen positief tegenover nieuwe technologieën op de werkvloer. Ze zien technologie als mogelijkheid om hun carrière vooruit te helpen. Een derde (32%) van de werknemers zegt dat technologie een positieve impact heeft op de mate waarin ze nog kunnen groeien in hun huidige baan. Tegelijkertijd blijkt het een positieve invloed te hebben op het stressniveau van de werknemer: bijna een kwart (23%) geeft aan dat ze minder stress ervaren door de komst van technologie. Dit blijkt uit een onderzoek van HR-dienstverlener SD Worx en de Antwerp Management School, uitgevoerd onder 3.870 werknemers uit vijf verschillende landen.

In Nederland vindt slechts 8 procent van de werknemers dat technologie een beperking is als het gaat om de groeimogelijkheden. In onze buurlanden ligt dat percentage hoger. In België ligt dit cijfer met 16 procent het hoogst, waar het in het Verenigd Koninkrijk (10%), Frankrijk (9%), Duitsland (11%) net iets hoger ligt dan in Nederland.

“De cijfers van het onderzoek komen overeen met de conclusie dat technologie op de werkvloer met name routinetaken vervangt”, zegt professor Ans De Vos van de Antwerp Management School. “Hierdoor komt er binnen de betreffende functie vaak meer tijd vrij voor andere, vaak meer uitdagende taken. Het onderzoek toont aan dat veel werknemers dit ook zo zien. Dit staat haaks op het onheil en de negativiteit waar je vaak over leest als het over de impact van technologie gaat.”

Meer uitdaging, minder stress
Als het gaat om stress komen er interessante bevindingen uit het onderzoek. Niet alleen heeft technologie een positieve impact op het stressniveau, maar ook op de balans tussen wat een werknemer aankan en wat er van hem gevraagd wordt. Ruim 30 procent van de Nederlandse werknemers geeft aan dat het goed is voor zowel zijn mentale als fysieke gesteldheid.

“Er is een dunne lijn tussen uitdaging in het werk en het ervaren van stress”, vertelt De Vos. “Indien er stress ontstaat bij technologische veranderingen, dan is dat vaak te wijten aan angst of onzekerheid over het uitvoeren van nieuwe taken. Bij technologische veranderingen is het daarom belangrijk om sterk te focussen op opleidingsmogelijkheden, zodat werknemers leren omgaan met de nieuwe technologie en de bijhorende taken.”

“Organisaties worden gedwongen om processen te versnellen en te verbeteren met behulp van nieuwe technologie”, zegt Mark Bloem, algemeen directeur bij SD Worx in Nederland. “Het onderzoek toont aan dat nieuwe technologie niet alleen de stress van werknemers vermindert, maar ook kansen biedt om zich te ontwikkelen en nieuwe ontdekkingen te doen. Het is belangrijk dat leidinggevenden dit stimuleren.”

Over het onderzoek
Het onderzoek werd, in samenwerking met de Belgische zakenkrant De Tijd, Indiville en HR-dienstverlener SD Worx, uitgevoerd door de Antwerp Management School bij 3870 werknemers bij kleinere en grote bedrijven in allerlei sectoren en dekt hierbij de markten van België, Duitsland, Frankrijk, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. In Nederland zijn er 396 werknemers ondervraagd. Antwerp Management School is een autonome, toekomstgerichte managementschool en geeft al bijna 60 jaar met kwalitatief hoogstaande managementopleidingen en research een krachtige impuls aan economische en sociaal-maatschappelijke activiteiten in België en ver daarbuiten.

Over SD Worx
In een wereld waarin werk een nieuwe invulling krijgt, willen mensen inspiratie putten uit hun job en de vrijheid krijgen zich te focussen op wat echt telt. Tegelijk hebben organisaties dynamische en gemotiveerde medewerkers nodig die kunnen rekenen op slimme technologie. Als toonaangevende Europese leverancier van people solutions laat SD Worx organisaties Human Resources gebruiken om meerwaarde te leveren voor hun eigen business én voor iedereen die voor hen werkt. SD Worx levert people solutions die mensen hun hele carrière lang helpen: van het aantrekken tot het verlonen, belonen en ontwikkelen van het talent dat organisaties succesvol maakt.SD Worx draagt bij aan betere prestaties van organisaties en biedt zijn diensten aan via vier mogelijkheden: technologie, outsourcing, uitgebreide expertise en relevante inzichten uit data.

Meer dan 68.000 kleine en grote ondernemingen over de hele wereld vertrouwen op de 75 jaar ervaring van SD Worx. Het bedrijf biedt zijn people solutions in 130 landen aan, berekent de lonen van ongeveer 4,6 miljoen werknemers en behoort hierbij wereldwijd tot de top 5.De meer dan 4.600 medewerkers van SD Worx zijn actief in tien landen: België (hoofdzetel), Duitsland, Frankrijk, Ierland, Luxemburg, Mauritius, Nederland, Oostenrijk, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland.

SD Worx is medeoprichter van de Payroll Services Alliance, een wereldwijd strategisch netwerk van toonaangevende payrollbedrijven die samen 32 miljoen loonberekeningen verwerken. In 2018 haalde SD Worx een geconsolideerde omzet van 594,4 miljoen euro.

Meer informatie staat op www.sdworx.nl / Volg ons via LinkedIn en Twitter.

Voor meer informatie en interviewaanvragen kunt u contact opnemen met Eva van Sluijs of Tessa Dekkers van LEWIS:
T: +31(0)40 235 46 00
Email: SDWorxNL@teamlewis.com

SD Worx
Noëlle Raaijmaakers
Marketing & Communications advisor Nederland
T +31(0)76-5231000 / M +31(0)6-30497443
noelle.raaijmaakers@sdworx.com
Laatste van SD Worx

Bedrijfseconomisch ontslag: wat nu?

17 procent Nederlandse werknemers voelt zich overbodig op de werkvloer
Private sector verwacht de regie over AI-governance kwijt te raken aan overheid

Ivanti erkend als leider in de IDC MarketScape voor Worldwide UEM Software 2020-2021

Partners VIVES en Infolearn verzorgen infectiepreventie e-learning voor 150.000 zorgprofessionals in opdracht van Vlaamse overheid

Razer introduceert Naga X voor MMO-gamers
Cartridge & Toner gigant Alleeninkt.nl na overname van Inktprecies.nl in race voor marktleiderschap printer-land

Philadelphia Zorg kiest voor roostersoftware Intus

Ontdek offertes die bijna zichzelf schrijven met behulp van kunstmatige intelligentie in de nieuwe update van Offorte.com

Social Selling met LinkedIn: “Stilletjes verkopen in een digitaal thuiswerktijdperk (en daarna)”

5 krachtige tips om een boekhoudprogramma te kiezen

Myth Busted: 5 hardnekkige misverstanden over elektrisch rijden

Schneider Electric, Enel en het World Economic Forum publiceren het rapport 'Net Zero Carbon Cities: an Integrated approach'

Mammoet verhuist SAP-omgeving naar myBrand private cloud

Heuvelman Staalhandel klaar voor de toekomstmet low-code ERP-oplossing van Thinkwise

Dutch IT Channel Datacenter Project is gestart

Onderzoek Zendesk: zakelijk succes in 2021 hangt af van het leveren van uitzonderlijke customer experience

Tanium en open source-platform OpenCTI verbeteren gezamenlijk informatievoorziening cyberdreigingen

BT wint contract om Nederlandse diplomatieke missies over de hele wereld met elkaar te verbinden

Autohopper ontwikkelt app om franchisenemers meer inzicht te geven in verhuurproces

Flex-Appeal kondigt rebranding aan naar Oneteam

Tessa de Vor, de nieuwe managing director van Adapt Analytics, zet medewerkers op 1

Lavide Holding NV tekent Letter of Intent

VodafoneZiggo en Discovery kondigen nieuwe samenwerking aan inclusief streamingdienst discovery+
SD Worx contact

Logo CONTACTCENTER4ALL
Logo Techone B.V.
Logo Unexus B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo MCS B.V.
Logo DNA Services B.V.
Logo Techone B.V.
Logo Orange Cyberdefense