www.lubbersdejong.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.marcommit.nlwww.EVENTIVE.nl

Apple reseller Amac ziet omzet stijgen en winst verdubbelen

iPhone 11, Apple Watch en AirPods droegen flink bij aan groei

Utrecht, 12 augustus 2020 – De omzet van Amac, de grootste Apple Premium Reseller van Nederland, steeg afgelopen boekjaar met ruim 17 procent naar 183 miljoen euro. De EBITDA (operationele winst) steeg met 92 procent naar 4,8 miljoen euro. De stijging is voor een belangrijk deel te danken aan succesvolle productlanceringen als de iPhone 11, de Apple Watch series 5 en de AirPods.

Amac zag in het gebroken boekjaar dat van april 2019 tot en met maart 2020 liep de winst na belastingen stijgen tot 1,4 miljoen euro. De onderneming van Ed Bindels ondervond tot nu toe geen negatieve financiële impact van de Corona-crisis. Bindels: “Omdat de Apple Stores enkele maanden dicht waren, zagen we juist een extra toeloop. We konden onze 50 winkels, uiteraard wel met aangepaste hygiënemaatregelen, gewoon openhouden. Sterker nog: we hebben in coronatijd een nieuw filiaal geopend, aan de Neude in Utrecht.”

Groei andere productgroepen
De verkoop van Apple-computers steeg licht en blijft verantwoordelijk voor het grootste deel van de omzet. Productgroepen als de Apple Watch en de iPhone groeiden met tientallen procenten.

De omzet via de 50 winkels die Amac verspreid over Nederland heeft steeg met 13 procent. Aanvoerder waren de flagshipstores op de Lijnbaan in Rotterdam en de in december 2018 geopende winkel in The Wall in Utrecht. Deze winkel behoort tot de grootste door Apple gecertificeerde winkels ter wereld.

Omnichannel-strategie
Zowel de omzet via de online kanalen als via Amac Pro (zakelijke markt) steeg met 30 procent. Amac blijft inzetten op een omnichannel-strategie voor consumenten, zakelijke klanten en het onderwijs, waarbij de verschillende verkoop- en communicatiekanalen naadloos in elkaar overgaan. Een onderwijsinstelling kan zich bijvoorbeeld online oriënteren, een contract afsluiten via een zakelijke accountmanager en de studenten in een fysieke winkel hun iPad laten ophalen.

Amac Pro biedt, in samenwerking met Apple Financial Services, bedrijven en onderwijsinstellingen een flexibele financiering die zeer gunstig is doordat rekening wordt gehouden met de hoge restwaarde. Deze service voorziet in een duidelijke behoefte bij klanten en is daardoor toenemend populair en een goede aanvulling op de reeks van meer technische zakelijke oplossingen.

Overname iViZi
Per 1 januari 2020 heeft Amac de Limburgse winkels van iViZi overgenomen. De drie filialen in Heerlen, Venlo en Maastricht gingen op 3 januari open als Amac en zijn sinds die datum volledig onderdeel van de Amac-familie. Met de overname groeide Amac naar vijftig winkels in Nederland, waarmee de positie van grootste Apple Premium Reseller versterkt werd.

Trainingen als iMember, reparaties, verzekeringen, lease en remote device management zijn een essentieel onderdeel van de complete service die Amac zijn klanten biedt. Afgelopen boekjaar heeft Amac bijna 50.000 reparaties aan Apple-producten uitgevoerd. Klanten kunnen in iedere winkel terecht voor een reparatie en in zeven winkels worden iPhone-reparaties zelfs direct in de winkel uitgevoerd. De overige reparaties vinden plaats op het Amac-hoofdkantoor in The Wall in Utrecht.

Over Amac
Amac is de grootste Apple Premium Reseller van Nederland. De onderneming werd in 2005 opgericht door Ed Bindels met aanvankelijk één filiaal op de Utrechtse Mariaplaats. Bindels heeft Amac sindsdien weten uit te bouwen tot een premiumketen met inmiddels 50 vestigingen in het hele land, een zeer succesvolle webshop en Amac Pro voor zakelijke klanten en onderwijs. Sinds 2017 is Amac marktleider als grootste Apple Premium Reseller van Nederland, met een compleet aanbod aan Apple-producten en accessoires voor Mac, iPad, iPhone en Apple Watch. Daarnaast levert het bedrijf nog andere diensten aan Apple-gebruikers, waaronder een reparatieservice en iMember voor persoonlijke ondersteuning en producttrainingen.
Laatste van Amac (A-Mac B.V.)
Apple-reseller Amac blijft open voor reparaties en service

Apple-winkel Amac opent nieuw filiaal in hartje Alkmaar

Apple reseller Amac ziet omzet stijgen en winst verdubbelen