www.marcommit.nlwww.EVENTIVE.nlwww.lubbersdejong.nlHerken zakelijke websitebezoekers
PR: AxiCom

Onderzoek Cloud Security Alliance toont grote vraag naar CASB, extra scholing nodig om doelstellingen cloud-beveiliging te verduidelijken

Meer training en duidelijke doelstellingen zijn nodig zodat bedrijven volledig kunnen profiteren van cloud security access broker-producten

Amsterdam – De Cloud Security Alliance (CSA) presenteert de resultaten van haar laatste onderzoeksrapport, The Evolution of the CASB. De CSA is een toonaangevende organisatie die standaarden, certificeringen en best practices definieert om een veilige cloud computing-omgeving te waarborgen. Aan het onderzoek deden meer dan tweehonderd IT- en beveiligingsprofessionals mee die werkzaam zijn bij organisaties van verschillende omvang en op verschillende locaties. Hen werd gevraagd naar de verwachtingen, de technische implementaties en de uitdagingen van het gebruik van cloud security access brokers (CASB). Uit de resultaten blijkt dat er tussen de mate van implementatie of operatie en het effectieve gebruik van de mogelijkheden binnen de onderneming nog veel winst te behalen valt.

“CASB-oplossingen zijn op alle vlakken onderbenut, maar met name op het gebied van compliance, gegevensbeveiliging en bescherming tegen bedreigingen binnen de dienstverlening”, aldus Hillary Baron, hoofdauteur en onderzoeksanalist bij Cloud Security Alliance. “Het is duidelijk dat training en kennis over het gebruik van de producten een prioriteit moet zijn om CASB's effectief in te zetten als dienst of oplossing.”

Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van Proofpoint, een vooraanstaand cybersecurity-bedrijf en aanbieder van CASB-oplossingen. Uit het onderzoek bleek dat bijna 90% van de ondervraagde organisaties al gebruik maakt van of onderzoek doet naar het gebruik van een CASB. De helft (50%) van hen beschikt echter niet over voldoende personeel om volledig gebruik te maken van oplossingen voor cloud-beveiliging. Dit zou kunnen worden verholpen door samen te werken met de beste CASB-leveranciers.

Verder meldt meer dan 30% van de respondenten dat ze meerdere CASB's moeten gebruiken om aan de veiligheidseisen te voldoen. En iets meer dan een derde (34%) vindt de complexiteit van de oplossing een remmende factor om het volledige potentieel van CASB-oplossingen te benutten. Over het algemeen presteren CASB's goed op het gebied van zichtbaarheid en het detecteren van gedragsafwijkingen in de cloud. Het praktisch nut ervan als instrument voor herstel of preventie wordt echter nog niet door iedereen gezien.

“Om de gaten te dichten die in dit onderzoek van de Cloud Security Alliance aan het licht zijn gekomen, moet een oplossing worden gezocht die deel uitmaakt van een groter beveiligingsportfolio. Deze oplossing moet inspelen op de zorgen van mensen over cloud-beveiliging met betrekking tot gecompromitteerde cloud-accounts, het voorkomen van gegevensverlies in de cloud en de naleving en zichtbaarheid van cloud-applicaties”, aldus Tim Choi, vice president Product Marketing bij Proofpoint. “Het is essentieel dat organisaties duidelijke doelstellingen in het achterhoofd houden en prioriteiten stellen. Bovendien leidt het identificeren van CASB-oplossingen die een implementatiemodel bieden dat in uren in plaats van weken kan worden geoperationaliseerd, tot een snellere time-to-value.”

Verder bleek uit het rapport het volgende rond het gebruik van CASB's:
  • 83% van de respondenten ziet cloud-beveiliging als belangrijkste project ter verbetering
  • 55% gebruikt zijn CASB om het gedrag van gebruikers te monitoren, terwijl 53% het gebruikt om zicht te krijgen op ongeautoriseerde toegang
  • 38% van de ondernemingen gebruikt zijn CASB voor de naleving van de regelgeving, terwijl slechts 22% deze gebruikt voor de interne naleving
  • 55% van alle respondenten maakt gebruik van multifactor-authenticatie die door zijn identiteitsprovider wordt verstrekt, in plaats van een zelfstandig product in de cloud (20%)
Het volledige rapport kan hier gratis worden gedownload.

Meer informatie over de CASB-oplossing van Proofpoint is beschikbaar via https://www.proofpoint.com/us/products/cloud-security/cloud-app-security-broker.

Over Cloud Security Alliance
De Cloud Security Alliance (CSA) is 's werelds toonaangevende organisatie die zich toelegt op het definiëren en onder de aandacht brengen van best practices om een veilige cloud computing-omgeving te helpen garanderen. CSA voorziet in onderzoek, onderwijs, training, certificering, evenementen en producten die specifiek gericht zijn op cloud-beveiliging. Hierbij put de organisatie uit de vakkennis van branchegenoten, verenigingen, overheden en haar bedrijfs- en individuele leden. Door de activiteiten, kennis en het uitgebreide netwerk van CSA profiteert iedereen die zich bezighoudt met cloud - van providers en klanten tot overheden, ondernemers en de beveiligingsindustrie. Daarnaast biedt de organisatie een forum waar verschillende partijen kunnen samenwerken om een vertrouwd cloud-ecosysteem te creëren en in stand te houden. Meer informatie is te vinden op www.cloudsecurityalliance.org en op Twitter via @cloudsa.

Over Proofpoint
Proofpoint, Inc. (NASDAQ: PFPT) is een toonaangevend cybersecurity-bedrijf dat de belangrijkste activa en grootste risico’s van organisaties beschermt: hun werknemers. Proofpoint helpt bedrijven over de hele wereld met zijn geïntegreerde suite van cloud-oplossingen om gerichte bedreigingen te stoppen, hun data te beschermen en hun gebruikers minder vatbaar te maken voor cyber-aanvallen. Toonaangevende organisaties van elke omvang, inclusief meer dan de helft van de Fortune 1000, vertrouwen op Proofpoints mensgerichte oplossingen voor security en compliance om hun belangrijkste security- en compliance-risico’s te beperken. Dit geldt voor e-mail, cloud, sociale media en het web. Meer informatie is beschikbaar op www.proofpoint.com.
Laatste van Proofpoint
Cybercriminelen gebruiken COVID-19-vaccin als lokmiddel bij hun aanvallen

Proofpoint deelt zeven security-voorspellingen en -trends voor 2021

Proofpoint waarschuwt voor schadelijke OneDrive- en Sharepoint-links
Private sector verwacht de regie over AI-governance kwijt te raken aan overheid

Ivanti erkend als leider in de IDC MarketScape voor Worldwide UEM Software 2020-2021

Partners VIVES en Infolearn verzorgen infectiepreventie e-learning voor 150.000 zorgprofessionals in opdracht van Vlaamse overheid

Razer introduceert Naga X voor MMO-gamers
Cartridge & Toner gigant Alleeninkt.nl na overname van Inktprecies.nl in race voor marktleiderschap printer-land

Philadelphia Zorg kiest voor roostersoftware Intus

Ontdek offertes die bijna zichzelf schrijven met behulp van kunstmatige intelligentie in de nieuwe update van Offorte.com

Social Selling met LinkedIn: “Stilletjes verkopen in een digitaal thuiswerktijdperk (en daarna)”

5 krachtige tips om een boekhoudprogramma te kiezen

Myth Busted: 5 hardnekkige misverstanden over elektrisch rijden

Schneider Electric, Enel en het World Economic Forum publiceren het rapport 'Net Zero Carbon Cities: an Integrated approach'

Mammoet verhuist SAP-omgeving naar myBrand private cloud

Heuvelman Staalhandel klaar voor de toekomstmet low-code ERP-oplossing van Thinkwise

Dutch IT Channel Datacenter Project is gestart

Onderzoek Zendesk: zakelijk succes in 2021 hangt af van het leveren van uitzonderlijke customer experience

Tanium en open source-platform OpenCTI verbeteren gezamenlijk informatievoorziening cyberdreigingen

BT wint contract om Nederlandse diplomatieke missies over de hele wereld met elkaar te verbinden

Autohopper ontwikkelt app om franchisenemers meer inzicht te geven in verhuurproces

Flex-Appeal kondigt rebranding aan naar Oneteam

Tessa de Vor, de nieuwe managing director van Adapt Analytics, zet medewerkers op 1

Lavide Holding NV tekent Letter of Intent

VodafoneZiggo en Discovery kondigen nieuwe samenwerking aan inclusief streamingdienst discovery+
Proofpoint contact

Logo CONTACTCENTER4ALL
Logo Techone B.V.
Logo Unexus B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo MCS B.V.
Logo DNA Services B.V.
Logo Techone B.V.
Logo Orange Cyberdefense