www.lubbersdejong.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.LVTPR.comwww.marcommit.nl

Livegang van 5G heeft grote gevolgen voor mobiel gamen

Het is zover. VodafoneZiggo, KPN en T-Mobile hebben hun 5G-netwerken in, met name, de grotere steden van Nederland live gezet. En dat biedt kansen. Aan de komst van de vijfde generatie van mobiel internet zijn namelijk talloze nieuwe technologische mogelijkheden verbonden. Zelfrijdende auto’s veilig de straat op laten gaan? Een dokter die een patiënt op afstand opereert? Het kan allemaal. Daarnaast lijkt met name de online-gaming-industrie als gevolg van 5G te gaan floreren. Hoe dat komt? Wij hebben het in een overzicht gezet.

Populariteit mobiel gamen in Nederland
Mobiel gamen is in Nederland erg populair. Sterker nog, Nederlanders gamen meer op hun smartphone dan op andere spelcomputers. Dat meldt onderzoeksbureau Multiscope aan het begin van 2020. Uit dit onderzoek blijkt dat alle Nederlanders samen dagelijks ongeveer een half miljard minuten gamen. 35% van deze minuten wordt besteed aan mobiele games. Met een beduidend lager percentage van 15%, is het aandeel van gamen op spelcomputers flink achterop aan het raken. Sinds 2017 is alleen mobiel gamen gegroeid. De andere game-apparaten hebben in aandeel ingeleverd.

Downloadsnelheid
Gamers zullen in hun nopjes zijn. Door het nieuwe 5G-netwerk kunnen zij sneller en veiliger internetten op hun mobiel. Dit maakt het onder andere mogelijk om games sneller te downloaden. De downloadsnelheid kan namelijk oplopen tot boven de 1Gbps. Dat is meer dan tien keer sneller dan het huidige mobiele internet. Ook is de capaciteit van het 5G-netwerk een stuk hoger. Dit biedt gamers de kans om uitgebreidere multiplayerspellen op hun mobiel te spelen. Zélfs op drukke plekken waar normaalgesproken trager internet is, zoals in een stadion of luchthaven.

Nederland bezit tweede plek tevredenheid mobiele game-ervaring
Nederland gaat niet het land zijn waar de multiplayermodus het meest zal verbeteren. Uit onderzoek van Opensignal blijkt namelijk dat Nederland wereldwijd de tweede plek bezet als het gaat om tevredenheid over de mobiele multiplayergame-ervaring. Bij battle royal-games, zoals Fortnite en Call of Duty: Warzone, staat ons land zelfs op de eerste plaats. Het komt erop neer dat het huidige netwerk in Nederland zich dus al uitstekend leent voor online games op een smartphone. Toch gaat het nog beter worden. Dit komt door de lage latency die gepaard gaat met 5G. De verwachting is dat cloud gaming hierdoor gaat groeien. Verder gaat augmented reality (AR) een grotere rol spelen. Volg je het even niet meer? We lichten de termen verder toe.

Lage latency
De tijdsperiode tussen het versturen en het ontvangen van data wordt latency genoemd. Hoe lager de latency, hoe minder vertraging jij hebt tijdens het gamen. En dat is bij veel games essentieel. Stel je eens voor dat jij een schietspel aan het spelen bent. Daarbij moet je vaak snel reageren op een vijand die opeens voor je neus staat. Op zo’n moment wil je natuurlijk geen lag (vertraging) ervaren. Het is namelijk letterlijk een moment van leven of virtuele dood. 5G zorgt voor een erg lage latency en dus voor een snelle reactietijd. Ook als je onderweg of op reis bent. Een ander voordeel van een lage latency is dat de batterij van je telefoon minder snel leegloopt.

Cloud gaming
Je moet cloud gaming een beetje zien als het streamen van een film of serie. Verschillende games staan namelijk online op een server. Deze server wordt ‘de cloud’ genoemd. Het idee is dat je een spel streamt via deze server. Het voordeel hiervan is dat je geen console of computer nodig hebt. Het enige wat je dus moet bezitten om lekker te gamen is een tv, tablet of een mobiel met snel internet. Hierdoor gaat 5G een grote rol spelen voor cloud gaming. Cloud gaming kan alleen groot worden als er sprake is van een zeer lage latency via het internet dat wordt gebruikt. Met name bij grote multiplayergames is het noodzakelijk dat de internetconnectie vlekkeloos is. 5G gaat dit mogelijk maken. De verwachting is daarom dat cloud gaming de komende jaren gaat exploderen.

Augmented reality
De Pokémon Go-rage heb je ongetwijfeld niet gemist. Het succes was voornamelijk te danken aan de AR-techniek die in deze game werd gebruikt. In het Nederlands wordt dit ook wel vertaald als aangevulde realiteit. AR zorgt ervoor dat je een compleet nieuwe wereld op het beeldscherm van je mobiel ziet, terwijl je bijvoorbeeld over straat loopt. Met AR-technologie worden er via je scherm extra graphics en informatie aan de omgeving toegevoegd. Ondanks dat er al gebruik wordt gemaakt van deze technologie, staat het nog in de kinderschoenen. 5G gaat ervoor zorgen dat AR nog realistischer en innovatiever wordt. Dit zal leiden tot een totaal nieuwe game-ervaring.

Gebruikmaken van 5G
Hoewel 5G in bepaalde gebieden in Nederland nu aanstaat, wordt er voorlopig nog niet gebruikgemaakt van de volledige sterkte van het netwerk. Dit komt doordat de providers nu nog gebruikmaken van de 700MHz-band. Voor de significant hogere snelheden is de 3,5GHz-frequentie nodig. Deze frequentiebanden komen via veilingen van de overheid in handen van de providers. De veiling voor 3,5GHz is alleen pas in 2022. Dat duurt dus nog even. Heb je al een mobiel-abonnement inclusief 5G aangeschaft? Dan zul je wellicht al wat merken van een hogere internetsnelheid op je telefoon. Maar deze snelheid zal met de tijd dus pas écht veel hoger worden dan het huidige netwerk. Tot die tijd staat de gamewereld aan de vooravond van een ware revolutie.

Bron: Pricewise - Livegang van 5G heeft grote gevolgen voor mobiel gamen
Laatste van Pricewise B.V.
Mobiel dataverbruik met 34,5% gestegen sinds corona

Ziggo en T-Mobile grote winnaars eerste Provider Awards

Bijna één op drie streamende Nederlanders betaalt niet
Pricewise B.V. contact

Logo Pricewise B.V.

Pricewise B.V. sociaal

Pricewise B.V. tweets

Logo Fullstaq B.V.
Logo inQdo
Logo PanCompany
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo UiPath
Logo Hands On, Information Management BV
Logo QuandaGo
Logo Intus Workforce Solutions BV
Logo SoftApp
Logo Sam Media
Logo Inuits
Logo Xinno
Logo DeSoftware-Vergelijker.nl
Logo ITchannelPRO | Districomm
Logo E-mergo
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo RoSecure
Logo Young_Coders
Logo Orange Cyberdefense
Logo PlanMen
Logo Boys with Brains
Logo CloudSuite B.V.
Logo Cisco
Logo Conscia Nederland B.V.
Logo Extreme Networks
Logo IFS
Logo Pegasystems
Logo Unit4