Herken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.LVTPR.com
PR: Marcommit

Slechts 24 procent van de organisaties weet goed om te gaan met verandering

Utrecht – Slechts een kwart van de organisaties (24%) geeft aan goed te kunnen omgaan met veranderingen. Een disruptie zoals de huidige pandemie brengt dergelijke veranderingen met zich mee. Binnen de Benelux is de angst voor een disruptie door een recessie (55%) het grootste. Op de tweede plek staat het veranderen van consumentenvoorkeuren en gedrag (27%) en als derde worden eventuele bezuinigingen van de overheid genoemd (18%). Opvallend is dat er weinig angst is voor disruptie veroorzaakt door concurrenten (9%) en nieuwe toetreders (9%). Dit blijkt uit het Speed of Change report van OutSystems, leverancier van hét low-code-platform voor applicatieontwikkeling.

Benelux kampt met grote schaarste
Wendbaarheid is noodzakelijk om disruptie het hoofd te bieden. Innovatie en daarmee developers spelen hierin de hoofdrol. 17 procent van de bedrijven binnen de Benelux geeft aan dat de development-afdeling het afgelopen jaar is gegroeid, ten opzichte van 45 procent wereldwijd. Binnen de Benelux zijn developers schaarser. Niet verrassend doen we het daarom ook minder goed in het wegwerken van de backlog. Die blijft bij een overgrote meerderheid gelijk vanwege de lange ontwikkeltijd. Het duurt gemiddeld drie tot zes maanden om een applicatie te ontwikkelen. Ondanks de backlog zijn er grootse plannen. In 2020 staat bij 43 procent van de organisaties het afleveren van tien of meer applicaties op de planning, bij 20 procent zelfs 25 of meer. Dit lijkt wellicht veel, maar wereldwijd zijn er ambitieuzere doelen gesteld. Daar hoopt 65 procent tien of meer apps te ontwikkelen en 39 procent 25 of meer.

"De lockdown- en open -upfase test organisaties op hun flexibiliteit en wendbaarheid. We zien dat de cloud (61%) en low-code/MXD-platformen (44%) op dit moment volgens organisaties zelf dé manieren zijn om wendbaarder te worden. Low-code maakt snelle innovatie en ontwikkeling mogelijk", licht Willem van Enter, Vice President EMEA bij OutSystems toe. "Technologie wordt gezien als reddingsboei. Het stelt bedrijven in staat om te innoveren en zich aan te passen aan het ‘nieuwe normaal’. Om ook in de toekomst wendbaar te zijn, disruptie het hoofd te bieden en backlogs weg te werken, is het gebruik van low-code cruciaal. Binnen slechts een week tijd kunnen de benodigde applicaties gebouwd worden zonder de druk op development-teams te verhogen. Belangrijk is daarbij wel dat de integratie met reeds bestaande systemen goed geborgd wordt om zo maximaal succes te realiseren."

Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd in februari en maart 2020, midden in een pandemie die werd veroorzaakt door COVID-19. Ruim 2.200 bedrijven uit de hele wereld namen deel. De resultaten zijn per geografisch gebied uitgewerkt, met als gemeenschappelijke conclusie voor alle bedrijven dat verbeteringen in de wendbaarheid en het innovatievermogen de sleutelfactoren zijn voor leiderschap in onzekere tijden. Lees het volledige rapport hier.
Laatste van OutSystems
OutSystems verkrijgt investering van 150 miljoen dollar en waardering van 9,5 miljard dollar

Transfer Solutions ontwikkelt Talent Enable-app voor stichting Everyday Heroes

Phact ontwikkelt IoT-software voor autonome tractor AgXeed

Logo Marcommit
OutSystems contact

Logo OutSystems

+31(0)346 583 000
  www.outsystems.com
OutSystems sociaal

OutSystems tweets

Logo Music in Brands
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Priemo
Logo Alcadis