www.EVENTIVE.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl

Nutanix Hybrid Cloud Infrastructure is nu beschikbaar op Amazon Web Services

Nutanix Clusters laat de probleemloze migratie van applicaties en unified operations tussen clouds toe om bedrijven te helpen hun stappen in de cloud met AWS te versnellen

Hoofddorp, 11 augustus 2020 - Nutanix, leider op het gebied van enterprise cloud computing, kondigt de algemene beschikbaarheid van Nutanix Clusters op AWS aan. Hiermee wordt de flexibiliteit en het gebruiksgemak van de hyper converged infrastructure (HCI) software van Nutanix, samen met alle andere oplossingen en diensten van het bedrijf, uitgebreid tot de bare-metal instances van Amazon Elastic Compute Cloud (Amazon EC2) op Amazon Web Services (AWS). Met deze aankondiging levert Nutanix een hybride cloudinfrastructuur - een infrastructuur die bedrijven in staat stelt hun digitale uitrol te versnellen en de uitgaven te optimaliseren. Deze twee prioriteiten zijn in het COVID19-tijdperk nog belangrijker geworden. Nutanix biedt een zogenaamde single stack aan die rekenkracht en opslag integreert, zorgt voor uniforme operaties in private en public clouds, geïntegreerde netwerken met AWS verzorgt en zorgt voor licentieoverdraagbaarheid van private naar public clouds. Hiermee worden de belangrijkste technische en operationele uitdagingen van het hybride cloudmodel aangepakt.

Volgens Gartner zal 90% van de organisaties tegen 2021 een multicloud of hybride cloudmodel hebben geïmplementeerd om aan hun IT-noden1 te voldoen. Bedrijven hebben de flexibiliteit van meerdere clouds nodig terwijl ze anderzijds blijven worstelen met de complexiteit, operationele silo's en (extra) kosten van het beheer van private en public clouds. Een uniforme oplossing die een coherente ervaring, tooling en operationele praktijken voor alle cloudomgevingen biedt, zal bedrijven in staat stellen om hun silo's af te breken en de inefficiëntie te verkleinen. Tegelijkertijd genieten ze hiermee van de nodige flexibiliteit om voor elke workload de juiste cloudomgeving te kiezen.

Nutanix breidt nu de eenvoud en het gebruiksgemak van haar software uit naar de public cloud. Dit elimineert zowel de kosten als de complexiteit voor het beheer van hybride omgevingen en maakt daarnaast dankzij de ingebouwde netwerkintegratie met AWS een feilloze migratie over private en public clouds heen mogelijk zonder dat de architectuur van de apps opnieuw aangepast moet worden. Klanten hebben nu de flexibiliteit om voor elke applicatie de juiste cloudomgeving te kiezen met het extra voordeel van licentieoverdraagbaarheid van clouds, wat een directe impact heeft op de kosten en de optimalisatie van de beschikbare middelen.

Bovendien kunnen klanten profiteren van de volledige softwarestack van het bedrijf in de private en public cloud. Dit omvat onder meer de ongestructureerde opslagoplossing Files, de applicatie-orkestratie tool Calm en de databasebeheer-oplossing Era.

"We zijn blij dat we de uitbreiding van de private cloudomgeving van een klant naar AWS kunnen ondersteunen met de lancering van Clusters op AWS. Dit biedt klanten de flexibiliteit om het meeste uit hun AWS- en Nutanix-omgeving te halen," zegt Doug Yeum, hoofd van Worldwide Channels and Alliances bij Amazon Web Services. "Klanten hebben nu de mogelijkheid om gebruik te maken van Nutanix Clusters op AWS naast hun cloud-native applicaties in AWS en hun digitale transformatie te versnellen."

De belangrijkste kenmerken van Nutanix Clusters zijn onder andere:
  • Apps en Data Mobility: Nutanix Clusters lost een belangrijk pijnpunt op voor ondernemingen door hen een feilloze manier aan te bieden om legacy apps en data naar de cloud te verplaatsen. Het geeft hen meer bewegingsvrijheid zonder dat ze hun apps moeten herontwerpen, iets dat heel duur en tijdrovend kan zijn.
  • Gestroomlijnde operaties met Unified Cloud Environment: Nutanix Clusters stelt klanten in staat om hun infrastructuur en hun applicaties via één enkele interface te creëren, te beheren en te organiseren, zowel in private als public clouds. In tegenstelling tot concurrerende oplossingen die alleen silo-cloudbeheer bieden, breidt Nutanix Clusters dit uit naar private en public clouds. Deze single stack maakt het overbodig om een apart team voor het beheer van elke omgeving aan te stellen, of om teams om te scholen en maakt ook een vlekkeloze migratie van de app over de cloud mogelijk.
  • Ingebouwde netwerkintegratie met AWS: Dankzij de ingebouwde integratie met de AWS-netwerklaag levert Nutanix Clusters voordelen op het vlak van gebruiksgemak en prestaties. De netwerkintegratie stelt klanten in staat om hun bestaande AWS-accounts te blijven gebruiken, inclusief hun ongebruikte credits, virtuele private clouds en subnetten. Dit maakt echt unified management over private en public cloud mogelijk en verbetert de klantervaring voor het beheer van een hybride cloudomgeving enorm.
  • Kostenoptimalisatie: Naast het aanpakken van belangrijke technische en operationele uitdagingen met hybride cloudomgevingen, kan Nutanix Clusters een aanzienlijke kostenbesparing opleveren voor klanten. Dit komt onder meer doordat klanten geen verschillende teams meer nodig hebben om elke cloudomgeving te beheren, en doordat ze de noodzakelijke dure migraties voor legacy-applicaties kunnen elimineren. Voorts biedt Nutanix Clusters een manier om met slechts één muisklik de public cloud-clusters in sluimermodus te brengen om zo verspilling van middelen tegen te gaan. Bovendien stellen de beschikbare overdraagbare licenties, flexibele betalingsmodellen en verbeterd overzicht in cloud-uitgaven bedrijven in staat om hun investeringen in de cloud, via Xi Beam, te optimaliseren en echt de juiste cloud te kiezen voor elke workload. Zonder lock-in!
  • Keuzevrijheid: Nutanix Clusters op AWS geeft klanten de keuze om ofwel bestaande on-premises hardware te gebruiken, als AWS-credits bij het uitbouwen van een hybride omgeving. Daarnaast kunnen klanten ook kiezen om de on-premises licenties mee te nemen of een Pay-as-you-go-model of Cloud Commit model.
Op basis van onderzoek met klanten komen onder andere volgende belangrijke use cases voor Nutanix Clusters naar voor:
  • Lift en Shift: Klanten die applicaties willen verplaatsen naar de cloud, of hun datacenters willen consolideren, kunnen deze eenvoudigweg ‘liften en shiften’ zonder enige aanpassing. Met Clusters moet je geen nieuwe architectuur schrijven voor de app, wat resulteert in zeer grote kosten- en tijdsbesparingen. Bovendien kun je met Nutanix Move apps verplaatsen tussen niet-Nutanix-oplossingen en Clusters om het proces nog verder te vereenvoudigen.
  • On-Demand Elasticiteit: klanten kunnen snel hun capaciteit schalen of uitbreiden naar verschillende regio's, de seizoensgebonden pieken opvangen door in enkele minuten naar de public cloud uit te breiden, of veranderende prioriteiten te ondersteunen. Dit is vooral voordelig wanneer snelheid van essentieel belang is en het toevoegen van capaciteit een langdurig proces is, zoals bij het uitbreiden van de VDI-omgeving.
  • Bedrijfscontinuïteit: Klanten kunnen nu gebruik maken van AWS om altijd beschikbaar te blijven en disaster recovery te implementeren zonder de complexiteit die voortkomt uit het beheer van cloudomgevingen of een stand-alone disaster recovery-oplossing.
  • Cloud Native Services: Klanten kunnen cloud-native diensten gebruiken met bestaande on-premise applicaties zonder dure herwerking. Dit resulteert in het eenvoudig moderniseren van bestaande applicaties. En zo kunnen ze van de voordelen genieten van cloud-native diensten zoals kunstmatige intelligentie (AI), machine learning en Analytics om hun digitale initiatieven te bevorderen.
"Onze strategie en filosofie is om IT zo eenvoudig te maken dat het onzichtbaar is," aldus Tarkan Maner, Chief Commercial Officer bij Nutanix. "Naarmate de industrie zich verder ontwikkelde, heeft onze initiële focus zich uitgebreid tot ver buiten het datacenter om onze klanten te helpen de complexiteit van meerdere clouds te beheren, zowel private als public clouds. Nutanix Clusters op AWS is de realisatie van deze visie. Dit biedt bedrijven volledige flexibiliteit mogelijk door hen in staat te stellen eenmalig de code te schrijven en deze vervolgens overal te gebruiken, gebruik makend van schaalgrootte, locatie, integratie en prijsstelling van meerdere opties. Dat is de ware visie van de hybride cloud."

Beschikbaarheid
Nutanix Clusters op AWS is momenteel beschikbaar voor klanten in 20 AWS-regio's. Naast het feit dat ze gemakkelijk gebruik kunnen maken van hun bestaande overdraagbare Nutanix-licenties, zullen klanten kunnen kiezen tussen Cloud Commit en Pay-as-you-go-modellen.

Om meer te weten te komen over Nutanix-clusters op AWS, de use cases of om het eens te testen, kunt u hier terecht.

1 Bron: Gartner, Inc, Market Insight: Cloud Imperive – Embrace Hybride Cloud and Multicloud Architecture and Services, October 2019

Over Nutanix
Nutanix is wereldwijd leider in cloud software en een pionier in hyperconverged infrastructure-oplossingen die ‘computing’ overal onzichtbaar maakt. Organisaties over de hele wereld gebruiken Nutanix-software voor het creëren van één platform voor het beheer van elke app, op elke locatie en elke schaal, voor hun private, hybride en multi-cloud-omgevingen. Meer informatie is te vinden op www.nutanix.com of volg ons op Twitter @nutanix_nl.

Deepr
Winnie Silvertand / Martine Korthals
E-mail: nutanix@deepr.nl
Laatste van Nutanix