www.marcommit.nlwww.LVTPR.comHerken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nl
PR: LVTPR

Halfjaarcijfers 2020: Ctac houdt omzet op peil en boekt licht hoger resultaat ondanks Covid-19

’s-Hertogenbosch, 10 augustus 2020 – Business & Cloud Integrator Ctac N.V. (Ctac) (Euronext Amsterdam: CTAC) maakt de halfjaarcijfers over 2020 bekend.

Hoofdpunten
  • Netto-omzet stijgt met 2,7% naar € 42,5 miljoen door acquisitie Purple Square; omzetstijging gedrukt door terughoudendheid van klanten in retail sector
  • Bedrijfsresultaat voor afschrijvingen neemt toe met 9,4% naar € 3,5 miljoen; inclusief € 0,8 miljoen aan herstructureringslasten (H1 2019: € 0,9 miljoen)
  • Nettoresultaat stijgt licht naar € 0,6 miljoen (H1 2019: nihil)
  • Sterkere focus op cash en werkkapitaal naar aanleiding van Covid-19 leidt tot positieve netto kasstroom van € 7,2 miljoen (H1 2019: € 1,8 miljoen negatief)
  • Terughoudendheid ten aanzien van investeringsbereidheid zichtbaar binnen retail en wholesale sector
  • Verwachting 2020: onder voorbehoud van bijzondere exogene omstandigheden en op basis van de omvang en de kwaliteit van de orderportefeuille verwacht Ctac bij een licht hogere omzet een hogere EBITDA te realiseren over 2020.
Henny Hilgerdenaar, Chief Executive Officer van Ctac:
“We zijn trots op onze medewerkers die veelal vanuit huis een hoge mate van flexibiliteit hebben getoond en hard werken om onze klanten te ondersteunen in deze ongekende tijden. Door hun inzet hebben we klanten goed kunnen bedienen, is onze omzet licht gestegen en de winstgevendheid verbeterd.

Onze resourcing en cloud activiteiten lieten een stabiele performance zien. Door de exponentiële toename van thuiswerken was er in het afgelopen halfjaar meer vraag naar het borgen van een goedwerkende, veilige en efficiënte IT-infrastructuur. Tegelijkertijd was er ook meer terughoudendheid bij klanten met betrekking tot investeringen in IT, met name in de retail sector. Zonder de overname van Purple Square zou onze omzet licht zijn gedaald. Inmiddels zien we dat de omzet in de retail sector zich weer voorzichtig herstelt richting normale niveaus.

België laat daarbij een min of meer vergelijkbaar beeld zien met Nederland. Ook daar is de omzet en het resultaat in tweede kwartaal lager en merken we dat de omzetniveaus inmiddels weer aantrekken. Het verloop van het virus, en de economische gevolgen ervan op de diverse sectoren waarin we actief zijn, blijft op dit moment echter nog onzeker.

Om onze positionering verder te verbeteren zijn we in het eerste halfjaar gestart met de opschoning van ons productportfolio, waarbij we meer focus aanbrengen op onze belangrijkste producten en diensten. Deze opschoning zal conform planning in de loop van het tweede halfjaar worden voltooid. Daarnaast maken we goede progressie met ons microservices gedreven hybrid channel platform, waarmee we IT-diensten omzetten in oplossingen om deze meer schaalbaar te maken. Ook zullen we blijven investeren in eigen IP-producten.

Op basis van de veerkracht die we in een zeer uitdagend eerste halfjaar hebben laten zien en gelet op de omvang en kwaliteit van de huidige orderportefeuille verwachten we, onvoorziene omstandigheden voorbehouden, over 2020 een hogere omzet en een hogere EBITDA te realiseren dan in 2019.”

Pieter-Paul Saasen, Chief Financial Officer van Ctac:
“Direct na de Covid-19 uitbraak hebben we maatregelen genomen om de veiligheid en gezondheid van onze medewerkers te borgen en onze klanten zo goed mogelijk bij te kunnen staan in deze ook voor hen zeer uitdagende tijden. Ook hebben we direct een aantal acties ingezet met een focus op cash en werkkapitaal, onder meer door uitgestelde belastingbetalingen en kostenbesparingen. In het eerste halfjaar hebben deze acties onder meer geleid tot een afbouw van het aantal indirecte medewerkers, een sterk positieve netto kasstroom en een verdere versteviging van onze financiële buffer die ons onder deze onzekere omstandigheden meer flexibiliteit biedt. Naar het einde van het boekjaar verwacht Ctac een afbouw van de uitgestelde belastingbetalingen en een positieve kasstroom voor het gehele boekjaar.”
Laatste van Ctac N.V.
Ctac toegetreden tot High Tech Software Cluster van Brainport Development

Ctac boekt hogere omzet en hoger bedrijfsresultaat in eerste kwartaal 2020
Intus levert geavanceerde planning- en roostertool aan Luchtverkeersleiding Nederland