www.lubbersdejong.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nl

Twaalf uur lang in gesprek over Het Internet met o.a. Evgeny Morozov, Francesca Bria, Roosbeef, Peter Pomerantsev en Marleen Stikker | De Internetmarathon

Amsterdam, 3 augustus 2020 – We leven inmiddels meer dan een halve eeuw met het internet. Wat heeft het ons opgeleverd? En welke prijs betalen we ervoor? Samen met Bits of Freedom en meer dan 30 (inter)nationale gasten duikt De Balie op zondag 13 september in alle krochten van het world wide web tijdens De Internetmarathon.

In een twaalf uur durend interview, afgewisseld door muziek van Roosbeef, A.M. Sam, performances van The Smartphone Orchestra en eten & drinken, onderzoeken we het web via de kabels onder de grond en de satellieten in de ruimte. We reizen van de meest-bezochte URLs naar de pagina’s van het dark web. We verwelkomen politici, ethische hackers, digital engineers, early adopters en de generatie die zich een leven zonder het internet niet meer voor kan stellen.

Met o.a. Wit-Russische internetscepticus Evgeny Morozov, directeur van Commons Network Sophie Bloemen, voorzitter van COC Astrid Oosenburger, Twitteraar Zjos Dekker, internetster Roel Maalderink, directeur en oprichter van Waag Amsterdam Marleen Stikker, Brits journalist en auteur Peter Pomerantsev, professor Francesca Bria, Tweede Kamerlid Kathalijne Buitenweg, ethisch hacker Zawadi Done, en nog vele, vele anderen. Met muziek van Roosbeef, performances van The Smartphone Orchestra en internetkunst van Rafaël Rozendaal. Kijk voor het volledige programma op: De Internetmarathon.

Interviewers: Yoeri Albrecht (De Balie), Evelyn Austin (Bits of Freedom) en Jamila Aanzi.

**************

In de beginjaren dachten we dat het internet meer democratie, emancipatie en verbondenheid zou brengen. Wat is er overgebleven van de hoopvolle start, waar dreigt het nu mis te gaan, en hoe zal het internet onze toekomst vormgeven? We bespreken cyberwars en algoritmen die perverse prikkels belonen aan de ene, en emoji en subculturen aan de andere kant. Nog nooit konden mensen elkaar zo snel en makkelijk bereiken als nu, en tegelijkertijd stond privacy nog nooit zo onder druk. In 6 rondes onderzoeken we de relatie tussen het internet en de rechtsstaat, economie, filosofie, kunst, mensenrechten, het verleden, het heden en de toekomst.

De Interviewmarathon duurt van 12:00 tot 00:00. De interviews duren telkens anderhalf uur, waarna er tijd is om wat te eten en drinken te halen en te luisteren naar muziek van Roosbeef en The Smartphone Orchestra.

De Internetmarathon is een samenwerking tussen Bits of Freedom en De Balie - en mede mogelijk gemaakt door Adessium.

Neem voor meer informatie, interviewverzoeken en/of verzoeken tot accreditatie contact op met Lotte de Groot: lotte.degroot@debalie.nl / +31 6 190 155 93

De Balie produceert programma’s over kunst, cultuur en politiek. In vijfendertig jaar is De Balie uitgegroeid tot een fenomeen op het gebied van spraakmakende ontmoetingen, films en kunstprojecten. De Balie heeft een vast team van professionele programmamakers die het publieke gesprek stimuleren en ruim baan bieden aan vrije geesten en nieuwe denkbeelden. Voor meer informatie en het hele programma: www.debalie.nl.

Laatste van De Balie

Logo E-mergo
Logo Schneider Electric
Logo GrassGreener Europe