www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.LVTPR.comHerken zakelijke websitebezoekers

De impact van COVID-19 op datalekken

AMSTERDAM - Cybercriminelen hebben in de verwarring die is ontstaan door de COVID-19-pandemie elke kans op financieel gewin aangegrepen. Uit een drie maanden durend onderzoek van Verizon blijkt dat beproefde methoden om gegevens te bemachtigen succesvoller waren dan voorheen. Zo waren phishing-campagnes succesvoller en werd bij meer datalekken gebruikgemaakt van gestolen inloggegevens. Ook leidden menselijke fouten tot meer veiligheidsincidenten.

Het onderzoek “Analyzing the COVID-19 data breach landscape” is uitgevoerd door het team dat jaarlijks Verizons Data Breach Investigations Report (DBIR) maakt. Er zijn 36 bevestigde datalekken geanalyseerd die direct verband houden met de COVID-19-pandemie. Daarnaast zijn 474 datalekken onderzocht die van maart tot juni 2020 met Verizon zijn gedeeld door externe partijen of in de publiciteit zijn gekomen. De gegevens zijn gecombineerd met de waarnemingen van het DBIR-team, dat al jarenlang de cybertrends vaststelt die de meeste impact hebben op bedrijven.

Voorafgaand aan COVID-19 zag het DBIR-team al dat diefstal van inloggegevens (onder meer via phishing) de basis vormde van het merendeel van de datalekken (meer dan 67 procent). Gecombineerd met onzekerheid, angst en de behoefte van mensen om zich te informeren over COVID-19 leidde dit tot veel geslaagde aanvallen. Phishing-e-mails met de woorden "COVID" of "CORONAVIRUS", "maskers", "test", "quarantaine" en "vaccin" bleken op grote schaal succesvol. Phishing-e-mails die niets met COVID-19 te maken hadden, hadden een iets lager klikpercentage dan gebruikelijk (gemiddeld 3,1 procent). De phishing-e-mails die waren gekoppeld aan COVID-19 haalden met 4,1 procent een hoger gemiddelde. Er waren organisaties met veel hogere klikpercentages – soms zelfs meer dan 50 procent.

Tijdens een phishing-simulatie eind maart met ongeveer 16.000 deelnemers, klikten bijna drie keer zoveel mensen op de phishing-link als in een vergelijkbare test eind 2019. Veel van hen vulden ook hun inloggegevens in op de gesimuleerde inlogpagina. Deze verhoogde emotionele respons is volledig begrijpelijk wanneer er COVID-19-gerelateerde termen in het spel zijn die uitgebuit worden door cybercriminelen.

Het is niet verrassend dat nog meer datalekken dan anders veroorzaakt zijn door diefstal van inloggegevens, zegt Alex Pinto, hoofdauteur van het DBIR. “Zakelijke IT-afdelingen staan voor de uitdaging om de bedrijfsmiddelen op het bedrijfsnetwerk te beveiligen terwijl het grootste deel van het personeel zich buiten het kantoor bevindt. Dit heeft het aantal doelwitten voor cybercriminelen op afstand vergroot.”

Ook het toegenomen aantal menselijke fouten verbaast Pinto niet. “De normale gang van zaken werd verstoord. Veel werknemers kregen te maken met een verhoogde werkdruk doordat veel van hun collega’s niet konden werken. En natuurlijk werden velen van hen afgeleid door familieleden die ook thuis zaten en moest er door ouders thuisonderwijs gegeven worden. Dan is het niet verwonderlijk dat er meer fouten zijn gemeld tijdens de pandemie.”

Volgens Pinto spreekt het voor zich dat de tactieken van cybercriminelen die al werkten in een stabiele bedrijfsomgeving nog beter hebben gewerkt in een tijdperk waarin alles ontregeld was. “Criminelen zijn lui in hun aanpak. Doordat zij nog meer aanvalsmogelijkheden hadden tijdens de pandemie, is het voor hen niet nodig geweest om nieuwe aanvalsstrategieën uit te vinden om hun doelen te bereiken.”

Over Verizon
Verizon Communications Inc. (NYSE, Nasdaq: VZ) werd op 30 juni 2000 opgericht en viert dit jaar zijn twintigste verjaardag. Het bedrijf geldt als een van 's werelds leidende aanbieders van communicatie-, informatie- en entertainmentproducten en -diensten. Het hoofdkantoor is gevestigd in New York City en met zijn wereldwijde activiteiten genereerde Verizon in 2018 een omzet van 130,9 miljard dollar. Het bedrijf biedt spraak-, data- en videodiensten en -oplossingen aan via zijn bekroonde netwerken en platforms. Hiermee wordt tegemoetgekomen aan de vraag van klanten naar mobiliteit, betrouwbare netwerkverbindingen, veiligheid en controle.

###

VERIZONS ONLINE NEWS CENTER: Nieuwsberichten, blogs, biografieën en contactgegevens voor de media zijn beschikbaar via het Online News Center van Verizon op  http://www.verizonenterprise.com/about/news. Nieuws van Verizon Enterprise Solutions is ook beschikbaar via een RSS feed op http://www.verizonenterprise.com/rss-options/

Dit betreft een niet-officiële vertaling. Voor de officiële tekst verwijzen wij graag naar het originele Engelstalige bericht.
Laatste van Verizon Nederland
Verizon Business tekent eerste Europese overeenkomst voor levering private 5G met Associated British Ports

Verizon Business maakt hybride personeelsbestand mogelijk met Microsoft Teams-oplossingen

Verizon Business breidt samenwerking met Cisco uit met SD WAN-aanbod voor managed services
SAP benoemt Rojo Consultancy als exclusieve OEM-partner voor de levering van cloud adapters en content

FUJIFILM en Valid Managed Services hernieuwen hun samenwerking

SurveyMonkey lanceert AI-oplossingen voor merk- en branchemonitoring voor flexibeler marktonderzoek

De kracht van SMS voor het IJsselland Ziekenhuis

Schneider Electric lanceert de meest compacte driefase-UPS in zijn categorie: Galaxy VL

NorthC Datacenters breidt uit in Zuid-Holland

Mendix: de volgende stap in procesautomatisering is ‘hyperautomatisering’

Sentia nieuwe cloudpartner SURF voor IaaS-diensten

RS Components kiest Orange Business Services als exclusieve managed service provider om de zakelijke flexibiliteit wereldwijd te verbeteren

Robots, cloud en dienstverlening op afstand: echte waarde ligt in de totaalervaring

KnowBe4 Research presenteert onderzoeksrapport over Security Culture

Info Support behaalt Kubernetes on Microsoft Azure advanced specialization

Celonis lanceert nieuwe Execution Management innovaties

CyberArk introduceert aanvalstool om container-omgevingen te testen

De Clickdrive-app wil de ‘Independer’ worden in de rijschoolmarkt
Algoritme van MusicInBrands verkocht aan Private investeerder

Driekwart jongeren vindt werkgever verantwoordelijk voor de gezondheid van medewerkers

Zyxel Nebula lanceert meest uitgebreide cloud-netwerkoplossing met firewall voor mkb

Digitale Binnenhof Academy van start!

Oracle helpt organisaties de werknemerservaring te verbeteren met Oracle Journeys

easyJet start online pilotenschool voor kinderen

ARAG integreert M-Files en Salesforce voor 360-graden klantbeeld

Marc Lelijveld als enige Nederlander door Microsoft erkend als ‘FastTrack Recognized Solution Architect’ voor Power BI

Visio en Zivver maken veilig mailen toegankelijk voor blinden en slechtzienden

Avaya benoemt Michiel Noordermeer tot Regional Sales Leader Benelux

Onderzoek: Marktleider Albert Heijn verliest rap aan reputatie door te zelfverzekerde houding

Forse stijging fraudemeldingen online shoppen
Verizon Nederl.. contact

Logo Verizon Nederland

www.verizonbusiness.com
Verizon Nederl.. sociaal

Verizon Nederl.. tweets

Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Priemo
Logo Alcadis