Contentbureauwww.marcommit.nlwww.EVENTIVE.nlwww.lubbersdejong.nl
PR: ItsaRep

Avebe zorgt voor efficiëntere planning in fabriek en logistiek met low-code- technologie van Mendix

Nieuwe applicatie voor transport en planning integreert realtime informatie met SAP enterprise systeem voor voedselproductie en operatie

Mendix, onderdeel van Siemens en wereldwijd leider in enterprise low-code, kondigt aan dat Avebe, leverancier van producten op basis van aardappelzetmeel en aardappeleiwit, Internal Starch Flow heeft ontwikkeld. Deze software-oplossing is ontworpen om de logistieke en planningsprocessen voor de fabrieken van Avebe en de boeren waarmee het samenwerkt te stroomlijnen.

De applicatie Internal Starch Flow voorkomt onnodige vertraging in het transport en stemt de verzending van aardappelzetmeel en -eiwitten af op de chemische fabriek die het meest geschikt is om die specifieke plantaardige eiwitten te verwerken. Met dagelijkse verzendingen van meer dan 2.200 telers, vermindert de applicatie de kans op het afkeuren van het product in de fabriek of andere vertragingen in de productie. Zo garandeert het een optimale prijs voor de coöperatieve leden van Avebe.

Het samenbrengen van verschillende disciplines
De Internal Starch Flow applicatie is binnen 10 weken gebouwd met het Mendix low-code platform door een team van zes parttime medewerkers vanuit verschillende disciplines. Met low-code kunnen ontwikkelaars van verschillende niveaus op een visuele manier snel applicaties voor web en mobiel maken, met behulp van drag-and-drop-componenten en modelgestuurde logica. De software-oplossing van Avebe bestaat uit een beheeromgeving met een mobiele app voor chauffeurs en een aparte interface voor logistiek planners en operators. Deze is volledig geïntegreerd met verschillende SAP backend modules. De integratie van bedrijfskritische systemen die draaien op SAP met gedigitaliseerde logistieke processen is uniek in deze sector.

“Voorheen liep een operator fysiek naar de silo om de hoeveelheid zetmeel te meten. Met Mendix hebben we dit proces slim en innovatief geautomatiseerd. Meer inzicht in de hoeveelheid product in de silo zorgt voor een efficiëntere verdeling van zetmeel naar productielocaties, minder wachttijden voor chauffeurs en lagere afboeking door kleinere voorraadverschillen aan het einde van campagne”, aldus Gijs Bleeker, directeur ICT bij Avebe.

Verbeteren van logistiek met mobiele devices
Voor ‘Internal Starch Flow’ moesten een groot aantal scenario’s in kaart worden gebracht en meerdere systemen via een interface worden gekoppeld. Bijkomende uitdagingen zijn dat het transport wordt uitbesteed aan een externe partij, de automatiseringsgraad verschilt per productielocatie en er sprake is van veel legacy systemen.

De innovatieve mobiele oplossing van Avebe leidt chauffeurs door hun logistieke controlepunten; van het laden van zendingen op specifieke locaties tot het lossen bij de fabrieken. Chauffeurs gebruiken een mobiele app om een QR-code op de laadlocatie te scannen. Op de afleverlocatie scant de chauffeur nog een QR-code om te zien of hij of zij de vracht moet lossen. Via het scannen van QR-codes wordt de data gecontroleerd met de masterdata bij Avebe en het productiecontrolesysteem op de productielocatie. De informatie wordt geüpload naar de SAP-database, waar de voorraden automatisch worden bijgewerkt.

Met deze innovaties behoren handmatige vrachtlijsten met het daarbij behorende gebrek aan inzicht of transparantie over de voorraadstatus tot het verleden. Het papierwerk van de chauffeur voor bevestiging van de levering en andere details wordt ook geautomatiseerd door de applicatie van Avebe. Voorheen werden vrachtbrieven handmatig overgetypt op lijvige Excel-sheets die per e-mail werden verzonden.

Laden en lossen kost nog slechts een uur
Met de app is de tijd die het kost om de vrachtwagen te laden en lossen teruggebracht naar een uur. Voorheen was het niet ongewoon als vrachtwagens langere tijd in de rij stonden bij een loslocatie. De Internal Starch Flow app gebruikt GPS-gebaseerde timestamps voor realtime informatie over de locatie van de vrachtwagens. Op basis van nauwkeurige data kunnen vervolgens de planning worden verbeterd en de kosten van logistieke processen worden teruggebracht.

Erik Dijck, manager ICT-architectuur bij Avebe: “Alle partijen hebben nu realtime inzicht. Dit is een echte doorbraak in de markt. De chauffeurs hebben allemaal een training gehad en zijn ook betrokken bij de ontwikkeling van de applicatie. Dit bleek een essentieel voorwaarde voor succes.”

“Ons doel is om bedrijven te helpen applicaties te bouwen die direct impact hebben. Internal Starch Flow geef Avebe meer inzicht in het logistieke proces en de voorraden om een optimaal product te leveren aan de klant en een eerlijke prijs te realiseren voor de aardappeltelers. Het illustreert ook de vrijwel eindeloze manieren waarop het Mendix-platform bestaande SAP-oplossingen kan aanvullen”, aldus Dennis Muller, customer success manager bij Mendix.

Lees hier meer over het Mendix Platform.
Mendix contact

Logo Mendix

info@mendix.com
  www.mendix.com
Mendix sociaal

Mendix tweets

Logo Giarte
Logo Pegamento
Logo BitcoinKoers.com
Logo Make Media Great Again (MMGA)
Logo Heliview Conferences & Training
Logo Data Matters BV
Logo Claim24
Logo Inserve
Logo Distology Nederland B.V.
Logo ID Control
Logo Korton Group
Logo QuandaGo
Logo Relined Fiber Network
Logo Avinty (GGZ)
Logo PayIBAN BV
Logo PlanMen
Logo Guardian360 bv
Logo Boys with Brains
Logo Broad Horizon
Logo Unexus B.V.
Logo Boys with Brains
Logo PayIBAN BV
Logo iQibt B.V.
Logo Orange Cyberdefense Netherlands B.V.
Logo PEAK-IT
Logo Curvature
Logo Online Academy
Logo Netskope