Herken zakelijke websitebezoekerswww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.com

Fraudehelpdesk start campagne tegen bitcoinadvertenties

De Fraudehelpdesk start maandag 20 juli een campagne tegen nep-advertenties waarbij de naam van bekende Nederlanders wordt misbruikt. Deze campagne wordt ondersteund door de AFM en Facebook. Via de nep-advertenties op internet worden mensen verleid om te investeren, vaak in cryptovaluta. Alleen dit jaar al werd voor bijna 2 miljoen euro aan schade gemeld.

Met de campagne ‘Online fraude kent vele gezichten’ wil de Fraudehelpdesk aandacht vragen voor de vele vormen van oplichting die via internetplatforms plaatsvinden. Want social media bieden bijna onbegrensde mogelijkheden contact te onderhouden met anderen, maar er zijn ook risico’s verbonden aan het digitale berichtenverkeer. En net zoals in het echte verkeer wordt de kans op ongelukken kleiner wanneer je je van die risico’s bewust bent.

Onder de slogan ‘Ontdek hoe je het herkent en laat je niet verrassen’ worden komende maanden de drie meest gemelde fraudevormen via social media uitgelicht: Nepadvertenties, Hulpvraagfraude en Datingfraude.

Maandag start de campagne tegen nepadvertenties waarbij namen van bekende Nederlanders worden gebruikt om mensen te verleiden te investeren in cryptovaluta. Vooral mensen boven de 46 blijken slachtoffer te worden van de nep-advertenties. In totaal werd bij de fraudehelpdesk ruim 380 keer melding gemaakt van deze fraudevorm, waarbij door bijna 250 mensen in totaal voor meer dan 3,6 miljoen euro aan schade werd gemeld.

Facebook maakte de ontwikkeling van deze campagne financieel mogelijk en draagt bij aan de verspreiding ervan op sociale media: “Facebook wil dit soort advertenties niet op zijn platform en staat ze dan ook niet toe. Dit is een sectorbrede kwestie die we erg serieus nemen. We doen er daarom alles aan om te voorkomen dat deze nepadvertenties op ons platform verschijnen; zo gebruiken we de meest geavanceerde technologie en handmatige controles om deze oplichters tegen te houden. De samenwerking met de Fraudehelpdesk voegen we dan ook dankbaar toe aan ons arsenaal van wapens tegen nepadverteerders.”

Advies
Hebt u gereageerd op een advertentie over een beleggingsvoorstel, of hebt u op een andere manier contact met een partij die een beleggingsvoorstel doet? Laat u niet verrassen en herken de signalen van oplichting:
  • Worden er extreem hoge rendementen (opbrengsten) beloofd of lijkt het aanbod te mooi om waar te zijn? Dan kunt u ervan uitgaan dat het inderdaad niet waar is;
  • Vermijd beleggingen die u niet begrijpt. Ingewikkelde beleggingsconstructies met hoge rendementen en een laag risico beloven weinig goeds;
  • Informeer uzelf altijd uitgebreid voordat u op een investeringsvoorstel ingaat, bijvoorbeeld door de registers van de AFM te raadplegen;
  • Controleer via zoekmachines op internet of er iets bekend is over de aanbieder, de aanbieding of over de belegging;
  • Betaal geen ‘restriction fee’ of andere onduidelijke kosten aan onbekende ondernemingen;
  • Wees extra alert als bedrijven of personen vragen geld over te maken naar een buitenlandse bankrekening of via zogenaamde money transfer-kantoren;
  • Bent u gedupeerd? Neem dan contact op met de Fraudehelpdesk om de situatie te beoordelen en u te laten adviseren.
Laatste van Fraudehelpdesk
Campagne: herken de koers van een beleggingsfraudeur!

Fraudehelpdesk: meer dan 41 miljoen aan fraude gemeld in 2020

Kwart van de Nederlanders slachtoffer van fraude
Fraudehelpdesk contact

Logo Fraudehelpdesk