www.LVTPR.comwww.EVENTIVE.nlwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nl
PR: AxiCom

LANCOM juicht voorstel ACM over vrije routerkeuze toe

Aken – Volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM), moeten consumenten een eigen modem, router of mediabox direct kunnen aansluiten op het netwerk van hun telecomaanbieder. Dit blijkt uit de Conceptbeleidsregel Netwerkaansluitpunt die de publieke toezichthouder afgelopen week publiceerde. Hiermee wil de ACM duidelijkheid verschaffen over welk deel van het netwerk eigendom is van de telecomaanbieder en welk deel vrije keuze van de consument is.

De ACM stelt dat de telecomaanbieder eigenaar is van het ‘vaste netwerkaansluitpunt’ dat, vanaf het netwerk gezien, aan het einde van de bedrading (telefoonlijn, coax of fiber) ligt die de aanbieder in de woning van de consument binnen heeft aangebracht. Na dit punt is het netwerk eigendom van de consument. Consumenten mogen een eigen modem of router aansluiten, maar ze kunnen ook gebruikmaken van het aanbod van de telecomaanbieder. Uiteindelijk moet dit leiden tot meer keuzevrijheid voor consumenten op de telecommarkt.

De beslissing van de ACM sluit aan op de eerder gedane aankondiging van KPN in maart van dit jaar dat zijn klanten voortaan zelf kunnen bepalen welke modem of router ze willen gebruiken. Jan Buis, Vice President Business Development bij de Duitse netwerkleverancier LANCOM Systems, juicht het voorstel van de ACM toe: “Wij zien het voorstel van de ACM als een volgende stap op weg naar een vrije keuze van eindapparaten. Gelukkig ziet de ACM, in navolging van KPN, dat deze keuzevrijheid voor de consumenten zal leiden tot meer innovatie en productdiversiteit.”

image

Een vrije keuze van netwerkconforme eindapparaten zal idealiter zelfs leiden tot een hogere mate van veiligheid. Enerzijds zorgt de diversiteit van apparatuur er namelijk voor dat grootschalige aanvallen die zijn gericht op één type apparaat minder succesvol zullen zijn. Anderzijds kunnen bedrijven en particulieren bewust zelf kiezen voor apparaten met een hoger veiligheidsniveau. Deze apparaten zijn niet afhankelijk van het - vaak langzame - updatebeleid van de telecomaanbieders.

De beleidsregel van de ACM is gebaseerd op de richtlijn “Guidelines on the Identification of the Network Termination Point”. Deze werd op 5 maart 2020 gepubliceerd door BEREC, het Europese netwerk van toezichthouders op elektronische communicatie. Tot 4 september hebben belanghebbenden de mogelijkheid om te reageren op de nieuwe beleidsregel. De regels worden naar verwachting begin 2021 van kracht.

Over LANCOM Systems:
LANCOM Systems GmbH is een leidende Europese fabrikant van netwerk- en security-oplossingen voor het bedrijfsleven en de publieke sector. Het portfolio bevat hardware (WAN, LAN, WLAN, Firewalls), virtuele netwerkcomponenten en cloud-gebaseerd software-defined networking (SDN). De ontwikkeling en productie van software en hardware vinden voornamelijk plaats in Duitsland, evenals de hosting van het netwerkbeheer. LANCOM besteedt veel aandacht aan betrouwbaarheid en veiligheid. Het bedrijf garandeert dat zijn producten vrij zijn van ‘achterdeuren’ en is lid van “IT Security Made in Germany”, een initiatief van het Duitse Ministerie van Economische Zaken.

LANCOM werd opgericht in 2002 en heeft zijn hoofdkantoor in Würselen bij Aken. Klanten zijn onder meer mkb, overheidsinstellingen, instituties en grote bedrijven uit de hele wereld. Sinds de zomer van 2018 is het bedrijf een zelfstandige dochteronderneming binnen de in München gevestigde technologiegroep Rohde & Schwarz.
Laatste van LANCOM Systems
LANCOM XS-5110F: Nieuwe Fiber Aggregation Switch met optioneel cloud-beheer

LANCOM juicht voorstel ACM over vrije routerkeuze toe

Gratis update voor LANCOM RS®Unified Firewalls
LANCOM Systems contact

Logo LANCOM Systems

+49 (0) 2405 49936-243
  pers@lancom.eu
  www.lancom.eu
LANCOM Systems sociaal

LANCOM Systems tweets

Logo Giarte
Logo Pegamento
Logo BitcoinKoers.com
Logo Make Media Great Again (MMGA)
Logo Heliview Conferences & Training
Logo Data Matters BV
Logo Claim24
Logo Inserve
Logo Distology Nederland B.V.
Logo ID Control
Logo Korton Group
Logo QuandaGo
Logo Relined Fiber Network
Logo Avinty (GGZ)
Logo PayIBAN BV
Logo PlanMen
Logo Guardian360 bv
Logo Boys with Brains
Logo Broad Horizon
Logo Unexus B.V.
Logo Boys with Brains
Logo PayIBAN BV
Logo iQibt B.V.
Logo Orange Cyberdefense Netherlands B.V.
Logo PEAK-IT
Logo Curvature
Logo Online Academy
Logo Netskope