Herken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.LVTPR.com
PR: Progress Communications

Thunderbolt 4: universele kabelconnectiviteit voor iedereen

Amsterdam, 8 juli 2020 – Intel introduceert vandaag Thunderbolt™ 4, de nieuwe-generatie universele kabelconnectiviteitsoplossing. Deze levert betere minimumprestaties, meer gebruiksmogelijkheden en USB4-specifieke compliance. Thunderbolt 4 biedt voor het eerst maximaal vier Thunderbolt-poorten en universele kabels tot maximaal twee meter. Intel’s aankomende mobiele processors met de codenaam Tiger Lake zullen de eerste zijn die Thunderbolt 4 integreren.

Intel kondigt ook de Thunderbolt 4-controller JHL8x40-serie aan. Deze is compatibel met de honderden miljoenen Thunderbolt 3-pc's en -randapparatuur die al beschikbaar zijn.

“Thunderbolt biedt klanten een toonaangevende connectiviteitsstandaard binnen een reeks van devices en draagt zo bij aan een betere computerervaring en aan het inlossen van de belofte van USB-C door eenvoud, prestaties en betrouwbaarheid. De komst van Thunderbolt 4 onderstreept hoe Intel het pc-ecosysteem verder brengt in de richting van universele connectiviteitsoplossingen.”
– Jason Ziller, general manager van de Client Connectivity Division bij Intel

Waarom het belangrijk is
Thunderbolt-producten bieden een consistente, toonaangevende set van mogelijkheden voor het verbinden van computers aan data, video en voeding met de eenvoud van slechts één USB Type-C-poort. Maak verbinding met krachtige Thunderbolt-docks, displays, snelle storage en elk ander USB-device voor een overzichtelijke werkplek. Om te zorgen voor een consistente, optimale ervaring en optimaal gebruik binnen een brede reeks van producttypen en producenten, werkt Intel nauw samen met een ecosysteem van computer-, randapparatuur- en kapelpartners voor de verplichte certificering van alle Thunderbolt-producten.

“Wij verwachten dat de Thunderbolt 4-producten een keerpunt zijn voor randapparatuurproducenten, die afhankelijk zijn van pc’s en Macs met een toonaangevende set van mogelijkheden voor een consistente gebruikerservaring”, zegt Ben Thacker, vicepresident en general manager van Kensington. “De vooruitgang op het gebied van Thunderbolt 4 helpt Kensington bij het herdefiniëren van de moderne werkplek van de toekomst.”

“De nieuwe mogelijkheden en minimumvereisten van Thunderbolt 4 zullen geweldige ervaringen en verhoogde productiviteit bieden die onze IT-klanten en eindgebruikers nodig hebben”, aldus Jerry Paradise, vicepresident, Commercial Portfolio, Lenovo PC & Smart Devices. “Lenovo verheugt zich op de samenwerking met Intel om de ondersteuning van Thunderbolt uit te breiden met de introductie van Thunderbolt 4 pc’s en het groeiende portfolio van Thunderbolt-accessoires”.

Wat het biedt
Thunderbolt 4 bouwt voort op de innovatie van Thunderbolt 3 voor echte universele kabelconnectiviteit. Het biedt altijd 40 Gbps-snelheid en data, video en voeding via één connectie. Het is de meest omvattende Thunderbolt-specificatie tot nu toe met compliance met de meest brede set van standaardspecificaties binnen de sector, waaronder USB4, DisplayPort en PCI Express (PCIe). De nieuwe oplossing is volledig uitwisselbaar met eerdere generaties Thunderbolt- en USB-producten. De certificeringseisen van Thunderbolt 4 zijn onder meer:
  • Verdubbeling van de minimum video- en data-eisen van Thunderbolt 3.
    - Video: ondersteuning voor twee 4K-displays of een 8K-display.
    - Data: PCIe met 32 Gbps voor storage-snelheden tot 3.000 MBps.
  • Ondersteuning van docks met maximaal Thunderbolt 4-poorten.
  • Opladen van een pc via ten minste één computerpoort of via een dockingstation.
  • De computer is uit de slaapstand te halen door het toetsenbord of de muis aan te raken als dat apparaat verbonden is met een Thunderbolt-dock.
  • Vereiste, op Intel VT-d gebaseerde direct memory access-bescherming (DMA), die helpt tegen fysieke DMA-aanvallen. Meer daarover is te vinden in de Thunderbolt Security Brief.

Beschikbaarheid
Later dit jaar levert Intel de nieuwe Thunderbolt 4 controller JHL8x40-serie, waaronder:
  • JHL8540- en JHL8340-hostcontrollers voor computerbouwers
  • JHL8440-devicecontroller voor producten van randapparatuur
De eerste computers en randapparaten met Thunderbolt 4-poorten worden later dit jaar verwacht. Dat is inclusief laptops die via het innovatieprogramma Project Athena van Intel worden geverifieerd.

Meer informatie: Intel Takes Steps to Enable Thunderbolt 3 Everywhere, Releases Protocol Thunderbolt 4-persmap | Thunderbolt Security Brief | Video: Thunderbolt 4

Over Intel
Intel (Nasdaq: INTC) is marktleider en creëert technologie die wereldwijde vooruitgang mogelijk maakt en levens verrijkt. Geïnspireerd door de wet van Moore werkt Intel continu aan het ontwerpen en produceren van halfgeleiders waarmee klanten hun grootste uitdagingen het hoofd kunnen bieden. Door informatie te integreren in de cloud, het netwerk, de edge en elk type computerapparatuur, zorgt Intel ervoor dat het potentieel van data vrijkomt om zo het bedrijfsleven en de samenleving op een positieve manier te transformeren. Ga voor meer informatie over de innovaties van Intel naar newsroom.intel.com en intel.com.
Laatste van Intel

Logo E-mergo
Logo Schneider Electric
Logo GrassGreener Europe