www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.comwww.marcommit.nl

Nederland dreigt toppositie binnen Europese startup ecosystemen te verliezen

Amsterdam - 8 juli 2020 - Uit onderzoek van de Dutch Startup Association (DSA) blijkt dat startups in andere Europese landen aanzienlijk meer beschikking hebben over COVID-19 gerelateerde overheidssteun dan Nederlandse startups. De organisatie waarschuwt de overheid daarom in een uitgebreid rapport over steunmaatregelen en de gevolgen van het huidige beleid. DSA raadt de overheid aan zo snel mogelijk met een opvolging van de Corona-OverbruggingsLening (COL) te komen, omdat Nederland anders de door haar recent behaalde toppositie als Europees startupland dreigt te verliezen.

DSA adviseert de Nederlandse overheid op korte termijn maatregelen in te richten om onzekerheid weg te nemen bij startups en investeerders. Als er gekeken wordt naar de buurlanden zijn er reeds verschillende instrumenten ingezet of uitgebreid naar aanleiding van de coronacrisis. DSA raadt de overheid aan op korte termijn te kijken naar equity-financing, waar de overheid en banken gezamenlijk in startups investeren. Dit wordt al toegepast in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast zou de overheid een fonds op moeten zetten gericht op technologische innovatie, die zowel in Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk al gepresenteerd zijn.

Vorige week kwam naar voren dat het Nederlandse startup ecosysteem op nummer 3 staat in Europa en op nummer 12 in de wereld. Het onderzoek uitgevoerd door Startup Genome is gebaseerd op metingen uit 2019 en houdt nog geen rekening met de gevolgen van de COVID-19 crisis en de verschillen in overheidssteun in ecosystemen. DSA waarschuwt dat er snel actie moet worden ondernomen als Nederland deze positie willen behouden.

Nederlandse startups hebben toegang tot een totaalbudget van €644 miljoen aan overheidssteun. In het buitenland is dit meer dan tientallen malen hoger. Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland hebben respectievelijk €4,9 miljard, €8,8 miljard en €44,7 miljard beschikbaar gesteld voor startups. Volgens het onderzoek van Startup Genome rangschikken de belangrijkste ecosystemen binnen deze landen op nummer 4, 1 en 5 in Europa, terwijl Amsterdam-Delta positie 3 houdt.
“De waarde van het startup ecosysteem in Berlijn is 30% hoger dat van Amsterdam-Delta, terwijl de beschikbare overheidssteun in Duitsland 70 keer hoger is dan in Nederland” zegt Thomas Vles, directeur van Dutch Startup Association: “We hebben nu een prachtige derde positie behaald binnen de startup ecosystemen van Europa, maar doordat onze buurlanden aanzienlijk meer overheidssteun bieden aan startups kunnen we die snel weer kwijtraken.”
Nederland heeft de afgelopen jaren met grote inzet en investering een Europese toppositie bereikt met haar startup ecosysteem. DSA verwacht dat het aantal investeringen aanzienlijk gaat dalen in Nederland. Zonder investeringen zullen er nog meer startups omvallen, met banenverlies en schade aan het ecosysteem tot gevolg. Ook de effecten van de COL kunnen hierdoor teniet gedaan worden, waardoor de overheid daarmee ook nog miljoenen aan leningen kan verliezen.
“Zonder investeringen loopt Nederland een risico tot een kaalslag onder startups” zegt Lucien Burm, voorzitter van het bestuur van Dutch Startup Association: “Dit leidt niet alleen tot banenverlies onder startups, maar ook de veerkracht en innovatievermogen van de gehele economie staan op het spel.”

Het uitgebreide onderzoek is gepubliceerd op de website van DSA.

--- EINDE PERSBERICHT ---

Noot voor de redactie, niet voor directe publicatie

Over Dutch Startup Association
Dutch Startup Association is de grootste onafhankelijke belangenbehartiger voor startups en scale-ups in Nederland. Opgericht in 2017 telt de DSA inmiddels een paar honderd leden. DSA zet zich in om de positie van startups en scaleups binnen de Nederlandse economie te versterken.

Link naar het rapport (rapport is in het Engels) https://dutchstartupassociation.nl/wp-content/uploads/2020/07/COVID-gerelateerde-overheidsmaatregelen-in-EU-8.pdf

Media contact & interview verzoeken
sabine@dutchstartupassociation.nl
Laatste van Dutch Startup Association (DSA)
Dutch Startup Association wil diverse en inclusieve startups het nieuwe normaal maken

Nederland dreigt toppositie binnen Europese startup ecosystemen te verliezen
Dutch Startup .. contact

Logo Dutch Startup Association (DSA)

Dutch Startup .. sociaal

Dutch Startup .. tweets

Logo Giarte
Logo Pegamento
Logo BitcoinKoers.com
Logo Make Media Great Again (MMGA)
Logo Heliview Conferences & Training
Logo Data Matters BV
Logo Claim24
Logo Inserve
Logo Distology Nederland B.V.
Logo ID Control
Logo Korton Group
Logo QuandaGo
Logo Relined Fiber Network
Logo Avinty (GGZ)
Logo PayIBAN BV
Logo PlanMen
Logo Guardian360 bv
Logo Boys with Brains
Logo Broad Horizon
Logo Unexus B.V.
Logo Boys with Brains
Logo PayIBAN BV
Logo iQibt B.V.
Logo Orange Cyberdefense Netherlands B.V.
Logo PEAK-IT
Logo Curvature
Logo Online Academy
Logo Netskope