www.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.comwww.marcommit.nl
INFLUX PRHerken zakelijke websitebezoekers#

2512 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via
Datum: (1 jaar en 104 dagen geleden)
PR: LEWIS

Bedrijfseconomisch ontslag: wat nu?

Breda, 6 juli 2020 – Het is natuurlijk nooit leuk om aan een werknemer te moeten vertellen dat de samenwerking wordt beëindigd. Ontslag vanwege bedrijfseconomische redenen, zoals nu in coronatijd, brengt de nodige vragen met zich mee. Zeker met de huidige NOW-subsidie en de toetsing vanuit het UWV, kom je als werkgever al gauw in een complexe positie terecht.

Wanneer het proces van bedrijfseconomisch ontslag voor alle partijen duidelijk is, verloopt het noodgedwongen beëindigen van een arbeidsovereenkomst ook soepeler. Met dat in het achterhoofd deelt Ralph Koks, manager Tax & Legal bij SD Worx, een aantal tips om meer inzicht te geven.

1. Bekijk de interne mogelijkheden
Voordat een ontslagprocedure in gang wordt gezet, is het van belang om eerst naar mogelijkheden binnen het bedrijf te kijken. Bij ontslag om bedrijfseconomische redenen moet er sprake zijn van het structureel vervallen van arbeidsplaatsen. Verder heeft de werkgever geen mogelijkheden tot herplaatsing in een andere passende functie, ook niet met scholing. Wanneer die mogelijkheid er nog wel is, geeft UWV geen toestemming voor de opzegging.

2. Vraag een adviesgesprek aan met een jurist
Ongeacht op welk moment in het proces je je bevindt, je kunt altijd een adviesgesprek met een arbeidsjurist aanvragen. Tijdens zo’n gesprek kun je vragen stellen aan een expert, die specifiek voor jouw bedrijf en situatie van toepassing zijn. Zo ontvang je een gericht en passend antwoord. Niet alleen neemt dit eventuele onzekerheden weg; het wordt hierdoor ook mogelijk om alle betrokkenen op een heldere wijze mee te nemen in de gehele ontslagprocedure.

3. Let op je NOW-subsidie
Het kan voorkomen dat je een beroep moet doen, of hebt gedaan, op de NOW-subsidie wegens substantieel omzetverlies. Deze tegemoetkoming in de loonkosten maakt het voor werkgevers mogelijk om werknemers zoveel mogelijk in dienst te houden voor de uren die zij eerder werkten. Moet je toch gaan reorganiseren, omdat de vooruitzichten op de langere termijn slecht blijven, bekijk dan op voorhand de mogelijke gevolgen voor je subsidie. Wanneer je een ontslagaanvraag bij het UWV indient, zal deze uiteindelijk leiden tot een vermindering van de gehele subsidie en mogelijk zelfs een boete.

4. Schakel een expert in en doe het samen
Een ontslagprocedure is een ingewikkeld proces. Wanneer je niet weet hoe je dit het beste kunt aanpakken, of als je door alle bomen het bos niet meer ziet, is het inhuren van een expert een passende optie. Zo kun je verschillende onderdelen of zelfs het gehele proces uitbesteden. De jurist staat je bij van begin tot eind. Zo kan deze expert de UWV-procedure in gang zetten, maar bijvoorbeeld ook de ontslaggesprekken voeren.

Koks: “Voor iedereen zijn het onzekere tijden. Daarom is het van belang om de vele vraagtekens rondom bedrijfseconomische ontslagen weg te nemen. Op die manier wordt het voor iedere partij glashelder, weten alle partijen wat hun rechten zijn en wat ze uiteindelijk kunnen verwachten.”

Schrijf je hier in voor de online training over bedrijfseconomisch ontslag op 9 juli of lees hier meer over het onderwerp.

Over SD Worx
In een wereld waarin werk een nieuwe invulling krijgt, willen mensen inspiratie putten uit hun job en de vrijheid krijgen zich te focussen op wat echt telt. Tegelijk hebben organisaties dynamische en gemotiveerde medewerkers nodig die kunnen rekenen op slimme technologie. Als toonaangevende Europese leverancier van people solutions laat SD Worx organisaties Human Resources gebruiken om meerwaarde te leveren voor hun eigen business én voor iedereen die voor hen werkt. SD Worx levert people solutions die mensen hun hele carrière lang helpen: van het aantrekken tot het verlonen, belonen en ontwikkelen van het talent dat organisaties succesvol maakt.SD Worx draagt bij aan betere prestaties van organisaties en biedt zijn diensten aan via vier mogelijkheden: technologie, outsourcing, uitgebreide expertise en relevante inzichten uit data.

Meer dan 68.000 kleine en grote ondernemingen over de hele wereld vertrouwen op de 75 jaar ervaring van SD Worx. Het bedrijf biedt zijn people solutions in 130 landen aan, berekent de lonen van ongeveer 4,6 miljoen werknemers en behoort hierbij wereldwijd tot de top 5.De meer dan 4.600 medewerkers van SD Worx zijn actief in tien landen: België (hoofdzetel), Duitsland, Frankrijk, Ierland, Luxemburg, Mauritius, Nederland, Oostenrijk, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland.

SD Worx is medeoprichter van de Payroll Services Alliance, een wereldwijd strategisch netwerk van toonaangevende payrollbedrijven die samen 32 miljoen loonberekeningen verwerken. In 2018 haalde SD Worx een geconsolideerde omzet van 594,4 miljoen euro.

Meer informatie staat op www.sdworx.nl / Volg ons via LinkedIn en Twitter

Voor meer informatie en interviewaanvragen kunt u contact opnemen met Eva van Sluijs of Tessa Dekkers van LEWIS
T: +31(0)40 235 46 00
Email: SDWorxNL@teamlewis.com

SD Worx
Noëlle Raaijmaakers
Marketing & Communications advisor Nederland
T +31(0)76-5231000 / M +31(0)6-30497443
noelle.raaijmaakers@sdworx.com
Laatste van SD Worx
Prinsjesdag 2021: de belangrijkste veranderingen voor HR- en salarisprofessionals

Werving stijgt weer op prioriteitenlijstje Europese bedrijven

Jongeren willen eerder met pensioen dan 55-plussers
Verstreken tijd: 1 jaar en 104 dagen
SD Worx contact

Logo SD Worx

info_nl@sdworx.nl
  www.sdworx.nl
SD Worx sociaal

SD Worx tweets

Logo Fullstaq B.V.
Logo Open Line
Logo Techni Team
Logo mnemonic cybersecurity
Logo Stichting ITdonations
Logo BarTrack
Logo Escrow4all B.V.
Logo Bryte Blue
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Transfer Solutions
Logo NPRM NV
Logo HubStar
Logo Bergler Flex Solutions
Logo True (Broad Horizon)
Logo Techone B.V.
Logo Kannegieter
Logo BarTrack
Logo Facilitor
Logo iQibt B.V.
Logo E-mergo
Logo Trueson
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo VPNdiensten.nl
Logo Powerful Business Women’s Club
Logo Cloud Technology Solutions NL
Logo Boomi