www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nlHerken zakelijke websitebezoekers
PR: Franssen Communicatie

Spektra 3.0: eerste Kubernetes beheerplatform voor stateful applicaties

Amsterdam, juni 2010 – Diamanti annonceert Spektra ™ versie 3.0, het eerste managementplatform voor Kubernetes en containers dat meervoudige clusters ondersteunt en meervoudige Kubernetes oplossingen die ’stateful’ applicaties verwerken. Spektra 3.0 maakt het mogelijk om flexibel moderne cloud native applicaties met hun data ’bare metal’ (zonder virtuele overhead) uit te rollen, te repliceren en te migreren tussen de voorhanden IT-infrastructuren: on premise of de cloud-varianten (hybride cloud, public cloud en private cloud).

Bij een toenemend aantal software-applicaties wordt tijdens de uitvoering van een programma de status van het proces vastgelegd in samenhang met door de gebruiker ingegeven voorkeuren, zoekspecificaties, schermweergaven en eerder geopende bestanden. Deze zogeheten ’stateful’ applicaties zijn op zich niet nieuw; ook in veel ’legacy’ toepassingen is de afhankelijkheid van bepaalde datasets ingebouwd. Die oudere applicaties zijn vaak niet specifiek gebouwd om in de cloud te draaien met logische modules, verpakt in containers. Door het succes van de cloud als een flexibel schaalbare en kosteneffectieve infrastructurele omgeving, zullen ook veel ’legacy’ applicaties geschikt worden gemaakt voor containerverwerking in de cloud. Voldoende persistent geheugen waarborgt het vasthouden van alle data. En dat bij voorkeur via redundant uitgevoerde opslag, zodat bij onverhoopt falen van de hardware, de applicatie blijft functioneren.

De eerste containerapplicaties bestonden voornamelijk uit web gebaseerde stateless applicaties. Die houden geen data vast over voorgaande sessies en starten telkens geheel opnieuw. Indien bedrijven hun ontwikkelteams willen laten profiteren van aspecten als snelheid, eenvoud en overdraagbaarheid, kiezen ze steeds vaker voor de cloud als infrastructuur voor hun primaire database en dataservices toepassingen. Daar horen dus ook stateful container applicaties bij. Tijdens activatie leggen die van alles vast en laten op de data real-time analyses los. Een voorbeeld treffen we aan bij een boekingssite van een reisorganisatie. Door de ’on the fly’ uitgevoerde analyses kan aan een bezoeker direct na afsluiten van een boekingssessie een interessant aanbod worden gedaan met eventuele extra’s. Iemand, die geen transactie is aangegaan, krijgt suggesties die alsnog kunnen leiden tot een deal.

Stateful applicaties treffen we vooral aan bij data gedreven toepassingen rond databases, bij artificial intelligence intelligentie (AI)en in omgevingen met machine learning (ML). Steeds meer ondernemingen draaien dergelijke toepassingen, verpakt in containers als microservices in hun eigen datacenter (on-premise), in de datacenters van een cloud aanbieder of in een combinatie van beide infrastructuren (hybride cloud). Het Diamanti platform stelt die bedrijven in staat hun IT-omgeving gemakkelijk te herstellen na een calamiteit of deze omwille van internationale expansie van bedrijfsactiviteiten geografisch op te splitsen. De huidige Kubernetes beheeroplossingen bieden niet de complete functionaliteit, ondergebracht in één platform zoals bij Spektra 3.0.

”Ondernemingen streven steeds meer naar een agile werkwijze met gedistribueerde systemen die zowel de ambulante medewerkers als de klanten ondersteunen”, zegt Tom Barton, CEO van Diamanti Inc.  “Ons cloudneutrale Kubernetes-beheerplatform laat gebruikers real-time, datagedreven beslissingen nemen. Het platform biedt toegang tot applicaties met handhaving van de noodzakelijke databeveiliging in het eigen datacenter, in de cloud of in de edge-omgeving met bijvoorbeeld applicaties of sensortoepassingen op afdeling- of filiaalniveau”.

Spekstra 3.0 levert ook meerwaarde voor managed service providers (MSP) en grote ondernemingen die diverse groepen eindgebruikers (tenants) bedienen. Indien er een reeks van clusters wordt ingezet met infrastructurele diensten, geleverd door verschillende partijen, laten de verschillende gebruikersgroepen zich eenvoudig isoleren door boven op de Kubernetes infrastructuur beheerinstrumenten voor systeembronnen en toegangscontrole te plaatsen.

De economische terugval als gevolg van de wereldwijde corona pandemie vraagt om een efficiëntere werkwijze van bedrijven en instellingen. Containers blijken als virtualisatielaag veel effectiever te werken dan de verouderde VM-architecturen. ”Hoe meer softwaretoepassingen zich in containers bevinden, des te alerter een IT-organisatie kan regeren op uitdagingen en kansen”, aldus Jay Lyman, Principal Analyst of Cloud Native en DevOps bij 451 Research, een onderdeel van S&P Global Market Intelligence. ”Wij verwachten een aanhoudende groei van datarijke applicaties en datadiensten, gevat in containers”.

Diamanti voegt ondersteuning van het nieuwe beheerplatform voor multicluster Kubernetes voor de public cloud eerst toe aan Microsoft Azure, gevolgd door Amazon Web Services en Google Cloud Platform.

Spektra 3.0 is ook beschikbaar op de D20 appliance voor hyperconverged infrastructuur van zowel Diamanti als die van Dell Technologies en van Levono.

Over Diamanti
Diamanti levert het enige, voor enterprise Kubernetes ontwikkelde platform met geïntegreerde functionaliteit, gericht op on-premise en public cloud omgevingen. Het biedt infrastructuurarchitecten, IT-manager en applicatiebeheerders prestaties, eenvoud, beveiliging en bedrijfsgerichte functies voor het snel operationeel in gebruik nemen van cloud-native applicaties. Diamanti voorziet de afnemers in de bedrijfsomgeving van een oplossing met de laagste TCO (Total cost of ownership) bij het toepassen van de meest veeleisende bedrijfsapplicaties. De onderneming heeft een hoofdkantoor in San Jose, Californië. Diamanti is opgericht met de financiële ondersteuning van de investeringsmaatschappijen ClearSky, CRV, Engineering Capital, Goldman Sachs, GSR Ventures, Northgate Capital, Threshold Ventures (voorheen DFJ Venture), en Translink Capital. Het Europese kantoor van Diamanti is gevestigd aan de Strawinskylaan 4117 in Amsterdam.  Voor meer informatie bezoek: www.diamanti.com of volg: @DiamantiCom

Ook kan contact worden opgenomen met:

Erikjan Franssen
Vice President EMEA
Diamanti Inc.
erikjan@diamanti.com
Laatste van Diamanti
Diamanti Kubernetes beheerplatform beschikbaar via Amazone Web Services (AWS)

Diamanti en Splunk vormen winnende combinatie bij mediaconcern NBCUniversal

Spektra 3.0: eerste Kubernetes beheerplatform voor stateful applicaties

Logo Franssen Communicatie
Diamanti contact

Logo Diamanti

diamanti.com
Diamanti sociaal

Diamanti tweets

Logo Intergrid
Logo Intus Workforce Solutions BV
Logo Pegamento
Logo QuandaGo
Logo Humanwave B.V.
Logo RockingRobots
Logo Distology Nederland B.V.
Logo Signet
Logo SRC System Integrators BV
Logo Relined Fiber Network
Logo Salure
Logo Hyarchis
Logo Enable-U
Logo Fullstaq B.V.
Logo Nalanda Technology
Logo Kannegieter
Logo Boys with Brains
Logo Techone B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Extreme Networks
Logo Ivanti