www.marcommit.nlwww.LVTPR.comwww.lubbersdejong.nlHerken zakelijke websitebezoekers

2514 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via
Datum: (1 jaar en 95 dagen geleden)

Nog maar 67% Nederlandse huishoudens heeft vaste telefonie, markt krimpt met 104.000 lijnen in Q1

Houten, The Netherlands, 23 June 2020 - De daling in het aantal vaste abonnementen voor consumenten in Nederland heeft zich in het eerste kwartaal van 2020 doorgezet. Dit ondanks het feit dat er meer mensen thuis waren als gevolg van de uitbraak van het coronavirus. Het aantal vaste telefonielijnen daalde in drie maanden tijd met 104.000 en daalde met 6,6 procent op jaarbasis tot 5,25 miljoen, zo blijkt uit onderzoek van Telecompaper. Doordat steeds meer mensen alleen nog een mobiele telefoon gebruiken en OTT-communicatie-apps omarmen, zal de markt voor vaste telefonie naar verwachting verder krimpen en de komende vijf jaar ongeveer twee miljoen lijnen verliezen.

Het aantal traditionele PSTN-lijnen is gekrompen tot slechts 4 procent van de markt. Kabel- en DSL-operators verliezen ook gestaag abonnees voor vaste telefonie naarmate klanten hun multiplay-abonnementen downgraden. Het driemaandelijkse marktrapport van Telecompaper over de markt voor vaste telefonie laat zien dat alleen glasvezelnetwerken enige groei laten zien, geholpen door uitrol naar nieuwe gebieden.

Glasvezel blijft marktaandeel winnen
Voor het derde kwartaal op rij steeg het aantal telefonieklanten op glasvezelnetwerken, waarmee glasvezel naar een marktaandeel van bijna 17 procent van het aantal vaste lijnen op de markt brengt. Dit komt vooral ten goede aan kleinere providers zoals Caiway en Delta, die dankzij de uitrol van het FTTH-netwerk uitbreiden naar nieuwe gebieden. Deze aanbieders hebben echter nog een beperkt marktaandeel, aangezien KPN en Ziggo samen bijna 83 procent van de vaste telefonie-abonnementen in Nederland voor hun rekening nemen.

Door de aanhoudende daling in het aantal vaste telefoonlijnen heeft minder dan twee derde van de Nederlandse huishoudens nog een vast telefoonabonnement. Afzonderlijke data uit het Telecompaper Consumer Insights Panel laat zien dat 39 procent alle Nederlanders enkel nog een mobiele aansluiting heeft. Verder worden TT-communicatie-apps steeds vaker gebruikt sinds in maart lockdown-maatregelen zijn genomen om de uitbraak van het coronavirus in te dammen. Telecompaper verwacht dat deze trends zullen doorzetten, wat voor aanbieders van vaste telefonie zal leiden tot het verlies van nog eens twee miljoen abonnementen in de komende vijf jaar.

Bovenstaande cijfers zijn afkomstig uit Telecompaper's driemaandelijkse rapport over vaste telefonie, waarvan de nieuwste editie nu beschikbaar is. Het rapport biedt gedetailleerde data over aantal verbindingen en omzet per technologie en provider en bevat een vijfjarige forecast voor de markt. Neem voor meer informatie of om een marktanalyse op maat te ontvangen contact op met research@telecompaper.com.
Laatste van Telecompaper
De UvA/HvA heeft Bergler Flex Solutions (wederom) de recente Europese aanbesteding Inhuur Tijdelijk ICT Personeel gegund

KnowBe4 presenteert winnaars 2021 EMEA Partner Programme Awards

Het Rode Kruis biedt veilig vervoer met WEBFLEET
Soliton en NewChannel bieden veilige network en remote access oplossingen

Website Fides Solutions in geheel nieuw jasje

Schneider Electric wint 'Sustainable Infrastructure Vendor of the Year' tijdens de CRN UK Tech Impact Awards

Zyxel breidt activiteiten uit in België en Luxemburg

Wereldwijd onderzoek: 9 op de 10 werknemers bereid salaris in te leveren in ruil voor keuze in hun werkdevice

Transitieprofs haalt new kid on the block in IT Service Management naar de Benelux

Barracuda introduceert tool om malware te vinden in Microsoft 365 en datalekken te voorkomen

Coronacrisis geeft inzicht: persoonlijk contact uitermate belangrijk bij goed onderwijs

Telindus behaalt Microsoft Azure Gold Partnership

Dijk Natural Collections reduceert deelleveringen met 20% en verhoogt klanttevredenheid en omzet dankzij op low-code gebaseerde order planning tool

Urban Arrow stroomlijnt samenwerking met dealers dankzij portal van Appronto

ROC Mondriaan schakelt SentinelOne in voor schoonmaak na ransomware-aanval

Dataiku door Gartner erkend als Peer Insights Customers’ Choice voor Data Science en Machine Learning Platforms

Nederlands bedrijf Kepler Vision lanceert nieuwe software met dé oplossing voor de zorg van dementiepatiënten in zorginstellingen

Onderzoek Check Point Research: Formbook is populairste malware in Nederland

Mijlpaal: meer dan de helft van online shoppers koopt met smartphone
Verstreken tijd: 1 jaar en 95 dagen

Logo MatrixMind
Logo Nice to Meat
Logo DNA Services B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Orange Cyberdefense
Logo VPNdiensten.nl
Logo PlanMen
Logo Facilitor
Logo VPNdiensten.nl
Logo Techone B.V.
Logo E-mergo
Logo Orange Cyberdefense
Logo Boys with Brains
Logo MCS B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Zyxel
Logo Jamf
Logo Transitieprofs
Logo Barracuda Networks