Herken zakelijke websitebezoekerswww.LVTPR.comwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl

Nog maar 67% Nederlandse huishoudens heeft vaste telefonie, markt krimpt met 104.000 lijnen in Q1

Houten, The Netherlands, 23 June 2020 - De daling in het aantal vaste abonnementen voor consumenten in Nederland heeft zich in het eerste kwartaal van 2020 doorgezet. Dit ondanks het feit dat er meer mensen thuis waren als gevolg van de uitbraak van het coronavirus. Het aantal vaste telefonielijnen daalde in drie maanden tijd met 104.000 en daalde met 6,6 procent op jaarbasis tot 5,25 miljoen, zo blijkt uit onderzoek van Telecompaper. Doordat steeds meer mensen alleen nog een mobiele telefoon gebruiken en OTT-communicatie-apps omarmen, zal de markt voor vaste telefonie naar verwachting verder krimpen en de komende vijf jaar ongeveer twee miljoen lijnen verliezen.

Het aantal traditionele PSTN-lijnen is gekrompen tot slechts 4 procent van de markt. Kabel- en DSL-operators verliezen ook gestaag abonnees voor vaste telefonie naarmate klanten hun multiplay-abonnementen downgraden. Het driemaandelijkse marktrapport van Telecompaper over de markt voor vaste telefonie laat zien dat alleen glasvezelnetwerken enige groei laten zien, geholpen door uitrol naar nieuwe gebieden.

Glasvezel blijft marktaandeel winnen
Voor het derde kwartaal op rij steeg het aantal telefonieklanten op glasvezelnetwerken, waarmee glasvezel naar een marktaandeel van bijna 17 procent van het aantal vaste lijnen op de markt brengt. Dit komt vooral ten goede aan kleinere providers zoals Caiway en Delta, die dankzij de uitrol van het FTTH-netwerk uitbreiden naar nieuwe gebieden. Deze aanbieders hebben echter nog een beperkt marktaandeel, aangezien KPN en Ziggo samen bijna 83 procent van de vaste telefonie-abonnementen in Nederland voor hun rekening nemen.

Door de aanhoudende daling in het aantal vaste telefoonlijnen heeft minder dan twee derde van de Nederlandse huishoudens nog een vast telefoonabonnement. Afzonderlijke data uit het Telecompaper Consumer Insights Panel laat zien dat 39 procent alle Nederlanders enkel nog een mobiele aansluiting heeft. Verder worden TT-communicatie-apps steeds vaker gebruikt sinds in maart lockdown-maatregelen zijn genomen om de uitbraak van het coronavirus in te dammen. Telecompaper verwacht dat deze trends zullen doorzetten, wat voor aanbieders van vaste telefonie zal leiden tot het verlies van nog eens twee miljoen abonnementen in de komende vijf jaar.

Bovenstaande cijfers zijn afkomstig uit Telecompaper's driemaandelijkse rapport over vaste telefonie, waarvan de nieuwste editie nu beschikbaar is. Het rapport biedt gedetailleerde data over aantal verbindingen en omzet per technologie en provider en bevat een vijfjarige forecast voor de markt. Neem voor meer informatie of om een marktanalyse op maat te ontvangen contact op met research@telecompaper.com.
Laatste van Telecompaper
Nederlanders willen na coronacrisis graag vanuit huis blijven werken, maar hebben meer ondersteuning voor samenwerking nodig

Omzet uit tv en video steeg met 8 procent in 2020, helft huishoudens heeft SVOD omarmd

T-Mobile snelste stijger op mobiele markt in 2020, KPN nog de grootste