Herken zakelijke websitebezoekerswww.marcommit.nlwww.LVTPR.comwww.lubbersdejong.nl

Vrachtwagens en bestelwagens worden duurder dan trekkers

Vrachtwagens en bestelwagens stijgen sterk in prijs - Trekkers worden goedkoper

Ten opzichte van het voorgaande jaar zijn de prijzen van gebruikte vrachtwagens, bestelwagens en trekkers gemiddeld met 3,4 procent gestegen, dat komt neer op 0,5 procent minder dan in het voorgaande jaar. Uit een blik op de gegevens blijkt echter: trekkers zijn momenteel duidelijk goedkoper (-9%), terwijl vrachtwagens (+9%) en bestelwagens (+10%) aanzienlijk duurder zijn.

Tradus, de wereldwijde handelsbeurs voor gebruikte bedrijfsvoertuigen, analyseerde de prijsontwikkeling voor tweedehands vrachtwagens, bestelwagens en trekkers van de afgelopen drie jaar om na te gaan of en hoe de coronacrisis de prijzen op de tweedehandsmarkt beïnvloedt. Hiervoor zijn de gemiddelde prijzen van gebruikte voertuigen vastgesteld voor de maanden mei 2018, 2019 en 2020 en telkens vergeleken met de prijzen van het voorgaande jaar. Voor de analyse werden de prijzen van drie voertuigtypen per categorie als voorbeeld geëvalueerd. Hier zijn de referentievoertuigen van de categorieën:

Vrachtwagens:            Iveco Eurocargo, Mercedes-Benz Actros, Mercedes-Benz Atego
 Bestelwagens:  Mercedes-Benz Sprinter, Iveco Daily, Ford Transit
 Trekkers:  Volvo FH, Scania R-serie, Mercedes-Benz Actros.

Resultaten prijsanalyse
Op het eerste gezicht lijkt het dat de pandemie de prijsontwikkeling op de tweedehandsmarkt enigszins heeft vertraagd. De prijzen van gebruikte auto's stijgen ten opzichte van het voorgaande jaar momenteel namelijk met een half procentpunt minder dan in het voorgaande jaar: Van mei 2018 tot mei 2019 zijn ze met 3,9 procent gestegen, maar van mei 2019 tot mei 2020 met slechts 3,4 procent. Dit zijn echter gemiddelde waarden voor alle voertuigcategorieën. Als de categorieën vrachtwagens, bestelwagens en trekkers afzonderlijk worden beschouwd, is het beeld anders:

„Het feit dat de prijzen voor gebruikte vrachtwagens en bestelwagens in mei 2020 sterk zijn gestegen ten opzichte van het voorgaande jaar kan twee redenen hebben. Of de transportbedrijven richten zich momenteel op het aanschaffen van goedkopere tweedehandsvoertuigen en zijn zuiniger in hun investeringen. Of ze stellen investeringen in nieuwe transportvoertuigen uit en houden de oude langer dan normaal. Beide leiden uiteindelijk tot een tekort aan aanbod en een prijsstijging op de tweedehandsmarkt”, legt Nadja Sörgel, General Manager van Tradus, uit. Sörgel voegt eraan toe dat men uiteindelijk alleen maar kan speculeren over de oorzaken van de prijsontwikkeling, maar het is duidelijk dat het op dit moment een goed moment is om tweedehands trekkers te kopen en vrachtwagens of bestelwagens te verkopen.

Over TRADUS
TRADUS is een wereldwijde online marktplaats voor gebruikte bedrijfsvoertuigen en zware machines. TRADUS ging in 2017 van start en heeft tot doel de internationale handel in tweedehands bedrijfsvoertuigen ingrijpend te veranderen door gebruik te maken van intelligente gegevens en technologieën om een eenvoudigere en transparantere handelservaring mogelijk te maken. Het online verkoopplatform brengt kopers en verkopers uit meer dan 40 landen samen. Verkopers bereiken een solide klantenbasis in heel Europa en daarbuiten. Kopers hebben toegang tot een uitgebreid, breed portfolio van internationale aanbiedingen met eenvoudige navigatie en datagestuurde prijsinschattingen.

TRADUS is een van de toonaangevende marktplaatsen voor bedrijfsvoertuigen en machines in de transport-, landbouw- en bouwsector.

TRADUS.com is de eerste online marktplaats die 100 procent prijstransparantie biedt voor bedrijfsvoertuigen: Een geheel nieuwe, frisse en baanbrekende aanpak in de voorheen onoverzichtelijke markt voor tweedehands bedrijfsvoertuigen. Bij het datagestuurde bedrijf wordt de marktprijs (TRADUS-marktwaarde) voor beursgenoteerde bedrijfsvoertuigen bij benadering berekend op basis van een grote database met informatie en parameters (bijv. kilometerstand, land van herkomst, bouwjaar, bedrijfsuren, motorvermogen, enz.). Dit maakt het voor gebruikers gemakkelijk om op een duidelijke prijslijst te zien of de catalogusprijs "fantastisch", "goed", "eerlijk", "hoog" of "te duur" is. Verkopers profiteren van prijsbenchmarks en kunnen hun prijsstrategie dienovereenkomstig aanpassen. Het complexe en intelligente algoritme dat ten grondslag ligt aan de TRADUS Market Value Tool (TMV) is een eigen ontwikkeling van datawetenschappers van TRADUS.

Met slechts enkele muisklikken vinden kopers op TRADUS de juiste bedrijfsvoertuigen voor hen tegen de beste prijs uit een uitgebreid wereldwijd aanbod. Praktische zoekfilters en intuïtieve navigatie vereenvoudigen het zoeken. Een interactieve kaart toont waar het voertuig zich bevindt en maakt het gemakkelijk om de locatie van de verkoper te identificeren – of het nu om de hoek is of in het buitenland.

TRADUS maakt deel uit van de bedrijfsportefeuille van de OLX Group. De OLX Group is het leidende online marktplatform in opkomende markten. Hier zijn 19 markten en meer dan 350 miljoen kopers verenigd onder één dak. Het bedrijf is actief in meer dan 40 markten op vijf continenten en is nummer 1 in enkele van 's werelds grootste opkomende markten zoals Rusland, India en Brazilië.
Laatste van TRADUS
Vrachtwagens en bestelwagens worden duurder dan trekkers
NTT biedt Cyber Threat Sensor aan klanten na SolarWinds-aanval

Citrix kondigt overname Wrike aan

Ondanks zorgen rond security groeit het vertrouwen van IT-professionals in de public cloud

Winnaars Academic Startup Competition leren ondernemen in Silicon Valley

Wijnand Jongen kondigt vertrek aan als directeur van Thuiswinkel.org

VodafoneZiggo spreekt met koning over impact coronapandemie op de digitale infrastructuur

Flexso Nederland opent eerste filialen in Utrecht en Den Bosch

LANCOM voor de vijfde keer op rij VPN-kampioen in techconsult Professional User Rating 2021

Zscaler-onderzoek: “security-misconfiguraties grootste oorzaak van cyberaanvallen op public cloud-omgevingen”

Trend Micro voegt geavanceerde cloud-native container security toe aan zijn Cloud One services-platform

Macaw en Northwave bundelen krachten om meer bedrijven te helpen zich te weren tegen cyberdreigingen

90% van de Europese CEO’s: cruciaal om wendbaar te zijn, slechts 21% is het daadwerkelijk
Clarity Benelux breidt team uit met twee nieuwe talenten

Veel verschillende IT-systemen veroorzaken hinder in zorgsector

GTT verbetert managed securitydiensten met Fortinet Security Fabric

BOYS WITH BRAINS ZIET EXPLOSIEVE GROEI DOOR CORONA

Sitecore haalt investeringsplan van 1,2 miljard dollar binnen om groei te versnellen

Seamless integration of The Voice of O365 and CONTACTCENTER4ALL

Schneider Electric neemt DC Systems B.V. over om innovaties in elektrische distributie te bevorderen

De wereldwijde crisis beïnvloedt de supply chains van bedrijven

Digitale huisartsenpost vanaf vandaag ook beschikbaar voor alle inwoners van Drenthe

Lockdown belemmert tech-vrouwen in loopbaanontwikkeling

BIS|Econocom project bij Rijksoverheid wint Cisco WebexOne Award

CyberArk biedt gratis controle-tool voor SolarWinds klanten

Ziggo klanten in regio Capelle aan den IJssel stappen over op digitale radio
TRADUS contact

Logo TRADUS

TRADUS sociaal

Logo QuandaGo
Logo DATPROF
Logo Avaap
Logo Fastbyte
Logo Leadgate Europe
Logo Xdroid
Logo Qualogy
Logo NewChannel
Logo QuandaGo
Logo Salure
Logo ICT-Partners
Logo DNA Services B.V.
Logo Open.nl Software Group
Logo Codelogic
Logo CONTACTCENTER4ALL
Logo Techone B.V.
Logo Unexus B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo MCS B.V.
Logo DNA Services B.V.