www.marcommit.nlwww.LVTPR.comwww.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.nl

Nick van Dam: ‘Het gaat om high-tech en high-touch’

Duurzaam, agile, individueel, gebaseerd op wetenschappelijke evidentie, maar met organisatiebrede impact, gebaseerd op analytics: die eisen stellen organisaties tegenwoordig graag aan het leren en ontwikkelen (L&O) van hun medewerkers. Maar hoe doe je dat? Nick van Dam, hoogleraar en voormalig Chief Learning Officer bij McKinsey, weet als geen ander hoe je een L&O-strategie vormgeeft die aansluit op het huidige digitale tijdperk. Daarom schreef hij samen met zijn McKinsey vakgenoten het boek Leren & ontwikkelen in het digitale tijdperk, een gids met 14 interessante thema’s die van groot belang zijn voor iedere L&O professional en organisatie.

Toen Van Dam ruim 25 jaar geleden aan het begin stond van zijn succesvolle carrière als vooraanstaand denker op het gebied van leren en ontwikkelen, kwamen de eerste computergebaseerde leerprogramma’s net op. Deze trainingen en opleidingen waren veelal gericht op het ontwikkelen van technische competenties en werden doorgaans klassikaal gegeven, passend bij een overzichtelijke loopbaan bij enkele werkgevers.

Hoe anders is het nu, constateert Van Dam, met mensen die vanuit alle hoeken van de wereld virtueel met elkaar samenwerken en worden geconfronteerd met snel opeenvolgende externe ontwikkelingen en technologieën die om nieuwe competenties vragen, in organisaties die midden in een digitale transformatie zitten – en dat terwijl ze hun eigen carrièrepad uitstippelen en daarin uiteenlopende rollen vervullen, vaak voor een aanzienlijk aantal werkgevers.

“Dat vraagt om leeroplossingen die persoonlijk zijn, maar ook zijn gericht om samen te leren.”, zegt Van Dam. “De ultieme leerervaring wordt in de 21e eeuw daarom gekenmerkt als high-tech – digitaal en interactief en – en tegelijk high-touch – immersief, ofwel indrukwekkend ofwel een leeromgeving die professionals en leiders in staat stelt om samen met anderen ingewikkelde problemen op te lossen en vaardigheden te ontwikkelen. Leren en ontwikkelen betekent vandaag de dag ook coaching krijgen, inspiratie opdoen, lerenvan anderen en kunnenreflecteren op je eigen persoonlijke ontwikkeling.”

Het L&O-vak wordt daarbij flink geholpen door baanbrekend universitair onderzoek naar volwasseneneducatie en nieuwe inzichten uit de ontwikkelingspsychologie. Van Dam: “Dankzij de cognitieve neurowetenschappen weten we meer over hoe het brein werkt en hoe mensen leren. Dit onderzoek heeft het bewijs geleverd dat we, vanwege de neuroplasticiteit van ons brein, ons leven lang kunnen blijven leren. Al die kennis heeft ervoor gezorgd dat L&O de afgelopen 25 jaar als professie volwassen is geworden. Steeds meer bedrijven erkennen dat L&O een écht vak is , net als finance, IT en marketing. In de organisaties die L&O omarmen, is de functie van Chief Learning Officer gemeengoed geworden.”

Als Chief Learning Officer bij McKinsey stelde Van Dam daarom een gids samen die elke L&O-professional vooruit kan helpen bij het bepalen van de juiste L&O-strategie in het digitale tijdperk. Het boek van Van Dam bespreekt daarvoor in 14 hoofdstukken thema’s als duurzame inzetbaarheid, de onderdelen van een succesvolle L&O-strategie, een agile L&O-organisatie, L&O-governance, de leerbehoefteanalyse, individuele ontwikkeling, mindset- en gedragsverandering, L&O-analytics, blended learning, immersive learning,digitaal lerenen een bedrijfsbrede coachingcultuur.

Over de auteur
Nick van Dam is internationaal erkend thought leader, adviseur, onderzoeker, bestseller-auteur en spreker op het gebied van (corporate) leren en leiderschapsontwikkeling. Hij is voormalig partner, Chief Learning Officer en HR Executive bij Deloitte en McKinsey & Company. Hij is momenteel gelieerd aan McKinsey & Company als extern senior adviseur.

Hij is lid van het College van Bestuur van IE (Instituto de Empresa) University Madrid, waar hij verantwoordelijk is voor innovatie. Tevens is hij verbonden als hoogleraar aan IE University Madrid en Nyenrode Business Universiteit. Hij doceert ook aan deelnemers van het Doctor of Education-programma voor Chief Learning Officers van de University of Pennsylvania. Nick is daarnaast Academic Director van de International Masterclass L&D Leadership, een leiderschapsprogramma voor L&O-professionals dat in een samenwerking tussen Nyenrode Business Universiteit en IE University is ontwikkeld. Daarnaast is hij Academic Director en professor van de Executive Master, Positive Leadership and Transformation. Nick is ook Director van het IE Center for Corporate Learning Innovation. Nick is oprichter van de Stichting e-Learning for Kids. Alle royalties van dit boek worden aan deze stichting gedoneerd.

Algemene informatie: Titel: Leren en ontwikkelen in het digitale tijdperk.. Prijs: € 39,95 (incl. btw) ISBN: 9789462156760. Auteur: Prof.dr. Nick van Dam. Bestellen bij PWnet.nl/boeken of de erkende boekhandel.
Laatste van Vakmedianet B.V.
Nick van Dam: ‘Het gaat om high-tech en high-touch’

Agile expert Mike Hoogveld: “De toekomst is onvoorspelbaar, maar je kunt je er wel op voorbereiden.”

Strategische personeelsplanning meer dan ooit een zaak van à la carte
Vakmedianet B... contact

Logo Vakmedianet B.V.

Vakmedianet B... sociaal

Vakmedianet B... tweets

Logo Heliview Conferences & Training
Logo Linku
Logo SKEPP B.V.
Logo Giarte
Logo Pegamento
Logo BitcoinKoers.com
Logo Make Media Great Again (MMGA)
Logo Heliview Conferences & Training
Logo Data Matters BV
Logo Claim24
Logo Inserve
Logo Distology Nederland B.V.
Logo ID Control
Logo PEAK-IT
Logo Curvature
Logo Online Academy