www.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.comwww.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekers

Een financieel kompas voor verenigingen en sportclubs

Iedere persoon en elke organisatie ervaart momenteel de effecten van het coronavirus. De sportclubs en het verenigingsleven hebben dit probleem ook. Mensen mogen niet komen sporten en de kantines blijven leeg. Bedrijven die normaal financieel de verenigingen ondersteunen, zitten zelf ook in de coronacrisis. Met de online financiële tool www.clubkompas.nl kan iedere club en elke vereniging snel én eenvoudig inzicht krijgen in de financiële positie van de eigen organisatie. Op basis hiervan kunnen bewuste keuzes gemaakt worden en kan eventueel een beroep gedaan worden op compensatieregelingen. Deze online tool genereert de cashflow, runway en begroting op basis van de input voor de verenigingen en clubs.

De startup Coastr lanceert, ruim een maand na de lancering van de www.cashflowscan.nl, www.clubkompas.nl. Het artikel van Coastr in het Eindhovens Dagblad over de gratis cashflowscan voor ondernemers triggerde Theo Geldens, wethouder economie van de Brainport gemeente Valkenswaard. Hij ziet dat verenigingen en sportclubs nu een sterke behoefte hebben aan financieel inzicht. Welke impact heeft deze coronaperiode op hun begroting? Hoe lang kan de organisatie zonder kantine inkomsten? Wat betekent dit voor sponsoring? Etc.

Wethouder Theo Geldens nam daarom contact op met Thijs Dorssers van Coastr, met de gedachte om deze cashflowscan passend te maken voor alle clubs en verenigingen in de 21 Brainport gemeenten. Sportclubs liggen stil of draaien op een aangepast programma en lopen daardoor veel inkomsten mis. Theo Geldens: "Verenigingen hebben doorgaans goed zicht op hun financiële positie. Maar in deze uitzonderlijke situatie, waar de situatie elk moment kan veranderen, is het erg lastig om op elk moment van de dag inzichtelijk te hebben wat de financiële draagkracht is op korte middellange en mogelijk zelfs lange termijn".

Coastr hecht grote waarde aan het welzijn van mensen. Thijs Dorssers: "Sport is een leuke en mooie manier om gezond te blijven. Wij geloven dat onze maatschappij gebaat is bij een sportieve en vitale samenleving. Daarnaast zorgt sport voor samenwerking, verbroedering en saamhorigheid". Vandaar dat Coastr het Clubkompas heeft ontwikkeld en hiermee ondersteuning biedt aan (sport-)clubs en verenigingen in deze lastige tijd. De verenigingen mogen deze tool in 2020 gratis gebruiken.

Het online www.clubkompas.nl is een tool waarin sportclubs en verenigingen een zeer realistische benadering kunnen maken van hun cashflow. Ze krijgen een goed beeld van hun burn rate en van de financiële behoefte voor de komende maanden. Het bestuur van een vereniging kan zo doelgericht gebruik maken van de overheidsmaatregelen die momenteel beschikbaar worden gesteld.

Wethouder Theo Geldens is blij dat er vanaf vandaag een tool is die sportclubs en verenigingen snel en eenvoudig een beeld geeft op hun cashflow. "Ze maken zo de impact van deze Corona-periode inzichtelijk. Zodat ze ervoor kunnen zorgen dat de sportclubs en verenigingen goed gesteund worden en overeind blijven. Sporten is zeer belangrijk voor onze burgers en zeker in tijden als deze".

Er zijn al enkele verenigingen en organisaties die de tool hebben bekeken en geprobeerd. De reacties zijn veelal positief. Zo ook de reactie van Willem Baas, in het dagelijks leven financieel consultant bij Fagro, penningmeester van volleybal vereniging NUVOC. "Clubkompas is een intuïtieve tool die ervaren en minder ervaren penningmeesters eenvoudig kunnen gebruiken voor het opstellen van een begroting, prognose of een scenario voor de komende periode".

Ook Pieter van den Eertwegh die penningmeester wordt van de nieuwe fusie badminton vereniging Valkenswaard en Dommelen is positief. Pieter is werkzaam als opdrachtleider bij WVDB Adviseurs Accountants. "Ik ga deze tool zeker gebruiken om een begroting te maken voor onze nieuwe fusie vereniging. Zo kan ik op een leuke en vernieuwende manier de leden meenemen in het verhaal. De tool is ook nog eens duurzaam, doordat niet financiële personen hier ook eenvoudig mee aan de slag kunnen."

Over Coastr
Coastr is een start-up en ontwikkeld online tools voor businessplanning en financiële prognoses, geschikt voor iedere ondernemer of organisatie van startups tot scale-ups of van gevestigde ondernemingen tot sportverenigingen. De software helpt bedrijven en organisaties om doelgerichte plannen en duidelijke financiële prognoses te maken, om zo meer sturing te kunnen geven aan hun onderneming.
Laatste van Coastr
Een financieel kompas voor verenigingen en sportclubs

Gratis online Cashflowscan.nl tool voor ondernemers
Intus levert geavanceerde planning- en roostertool aan Luchtverkeersleiding Nederland