ContentbureauHerken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nl

Eurofiber partner in internationaal onderzoeksproject 5G-Blueprint

Maarssen, 16 juni 2020 – Eurofiber neemt deel aan het internationale onderzoeksproject 5G-Blueprint. Vandaag is bekendgemaakt dat dit project, een publiek-private samenwerking van partijen uit Nederland, Vlaanderen, Zwitserland en Tsjechië, een subsidie van 10 miljoen euro van de Europese Unie ontvangt. De bijdrage van Eurofiber heeft betrekking op de glasvezelinfrastructuur en -technologie voor de 5G-verbindingen.

Het 5G-Blueprint project is een internationaal samenwerkingsverband van 28 partijen. Samen gaan zij onderzoeken hoe real-time data-uitwisseling van en naar voertuigen, tussen terminals en voertuigen en tussen voertuigen en centrales kan bijdragen aan meer efficiëntie in de supply chain. Ook wordt onderzocht hoe 5G-verbindingen kunnen helpen chauffeurstekorten te ondervangen, door het op afstand sturen en ondersteunen van voer- en vaartuigen. Hiermee verbetert naar verwachting niet alleen de bereikbaarheid van de belangrijke logistieke corridor Vlissingen– Gent–Antwerpen, maar neemt ook de werkgelegenheid toe en kan de concurrentiepositie worden versterkt. De inzet van nieuwe 5G-telecommunicatietechnologie is daarbij een instrument.

Verbinden van netwerken
Eurofiber is bij 5G-Blueprint betrokken vanuit zijn expertise op het gebied van glasvezelinfrastructuur, die nodig is voor het datatransport. Eerder was Eurofiber al initiatiefnemer van het Handvest 5G. Hierin zijn door een groot aantal partijen uitgangspunten geformuleerd voor de succesvolle uitrol van 5G. Innovation officer Ivo Veerman: ‘Eurofiber beschikt over een 36.000 kilometer lang fijnmazig glasvezelnetwerk in Nederland, België en Frankrijk. Telecombedrijven maken gebruik van dit hoogwaardige netwerk om hun opstelpunten voor mobiel dataverkeer te verbinden. Zo loopt bijvoorbeeld op dit moment ruim de helft van het mobiele 4G-dataverkeer in Nederland over ons netwerk. Wij werken graag mee aan 5G-Blueprint, omdat de 5G-technologie volledig nieuwe mogelijkheden biedt, onder andere op het gebied van mobiliteit. Het sluit naadloos aan op onze rol van aanjager van de digitale samenleving.’ In het project zal door Eurofiber worden onderzocht hoe ook andere, publieke glasvezelnetwerken zo optimaal en betrouwbaar mogelijk kunnen worden ingezet voor grensoverschrijdende 5G-connectiviteit. Een belangrijke vraag daarbij is hoe de verschillende bestaande glasvezelnetwerken met elkaar kunnen worden verbonden, om een veilig en kosteneffectief fundament te bieden voor toekomstige 5G-toepassingen. ‘Wij hebben veel ervaring met het koppelen van netwerken met verschillende technische specificaties en die stellen we graag beschikbaar voor dit project’, aldus Veerman.

Lees hier het persbericht van de Europese Commissie.
Laatste van Eurofiber
Eurofiber partner in internationaal onderzoeksproject 5G-Blueprint

Chris Bakx Managing Director Group Marketing bij Eurofiber

Eurofiber benoemt Nick Vaes tot director Network Operator
Eurofiber contact

Logo Eurofiber

+31(0)30 242 8700
  info@eurofiber.com
  www.eurofiber.nl
Eurofiber sociaal

Eurofiber tweets

Logo Fullstaq B.V.
Logo inQdo
Logo PanCompany
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo UiPath
Logo Hands On, Information Management BV
Logo QuandaGo
Logo Intus Workforce Solutions BV
Logo SoftApp
Logo Sam Media
Logo Inuits
Logo Xinno
Logo DeSoftware-Vergelijker.nl
Logo ITchannelPRO | Districomm
Logo E-mergo
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo RoSecure
Logo Young_Coders
Logo Orange Cyberdefense
Logo PlanMen
Logo Boys with Brains
Logo CloudSuite B.V.
Logo Cisco
Logo Conscia Nederland B.V.
Logo Extreme Networks
Logo IFS
Logo Pegasystems
Logo Unit4