www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.LVTPR.com
PR: Lubbers De Jong

Onderzoek: 66 procent IT-professionals meldt forse toename aan beveiligingsproblemen in de afgelopen drie maanden

Het aantal thuiswerkers is de afgelopen drie maanden met 93 procent gestegen, een uitzonderlijk snelle groei als gevolg van de coronacrisis

DEN BOSCH – dinsdag 16 juni 2020 – Ivanti, het bedrijf dat IT samenbrengt om de digitale werkplek beter te beheren en te beveiligen, presenteert de resultaten van een nieuw wereldwijd onderzoek naar de impact van de beweging naar thuiswerken als gevolg van de COVID-19 pandemie. Het onderzoek toont aan dat de IT-werkdruk, beveiligingsproblemen en communicatie-uitdagingen allemaal aanzienlijk zijn toegenomen in dit nieuwe thuiswerktijdperk.

Uit de gegevens die door Ivanti zijn verzameld, blijkt dat de werkdruk van 63 procent van de ondervraagde IT-professionals met maar liefst 37 procent is toegenomen sinds de start van het thuiswerken. De belangrijkste problemen en vragen die van invloed zijn op hun toegenomen werkdruk zijn:
  • 74 procent: VPN-problemen
  • 56 procent: videoconferencing
  • 48 procent: beperkingen door bandbreedte
  • 47 procent: herstellen van wachtwoorden
  • 47 procent: problemen met messaging
De toegenomen werkdruk van IT-professionals wordt alleen nog maar groter door het enorme aantal werknemers dat nu op afstand werkt. 43 procent van hen geeft aan dat zeker driekwart van hun werknemers nu op afstand werkt en meer dan een derde zegt dat zelfs 100 procent van hun werknemers op afstand werkt. Volgens de respondenten is dit een stijging van 93 procent in de afgelopen drie maanden, wat een uitzonderlijk snelle groei is sinds de uitbraak van het coronavirus.

Deze beweging naar van afstand werken heeft een kritieke invloed op de houding van organisaties ten aanzien van hun IT-beveiliging. Tweederde (66 procent) van de IT-professionals meldt een toename van het aantal beveiligingsproblemen in deze uitgebreide externe IT-omgeving, met de volgende drie als belangrijkste:
  • 58 procent: kwaadaardige e-mails
  • 45 procent: gedrag van werknemers dat risicovol en niet conform de regels is
  • 31 procent toename van kwetsbaarheden in software
Een op de vijf IT-professionals beschouwt gebrek aan communicatie als hun grootste uitdaging in het nieuwe normaal. Daarnaast heeft de moeilijkheid om soepele ondersteuning te bieden aan externe medewerkers de volgende extra werkzaamheden opgeleverd:
  • 70% moest meer VPN-toegang regelen voor meer werknemers
  • 54% moest meer extra apparaten aanschaffen, installeren en distribueren
  • 52% creëerde meer 'how to'-artikelen voor werknemers
Ondanks de toegenomen werkdruk noemen IT-professionals ook een aantal voordelen van thuiswerken. Bijna de helft (44 procent) zegt dat het grootste voordeel 'geen woon-werkverkeer' is, 19 procent geeft aan de flexibele werktijden erg prettig te vinden, en 16 procent zegt thuis productiever te zijn dan op de werkplek. De mogelijkheid om wat minder formele kleding te kunnen dragen is ook een voordeel, waarbij 52 aangeeft dat thuisoutfit voornamelijk uit’vrijetijdskleding  bestaat. Ten slotte geeft 7 procent toe dat pyjama's de ‘nieuwe look’ zijn.

“De COVID-19-pandemie heeft inderdaad een niet eerder geziene druk gelegd op IT-teams. Zij moeten een balans vinden tussen beveiliging en gebruikersproductiviteit voor deze nieuwe groep externe werknemers”, aldus Phil Richards, chief security officer bij Ivanti. “Die verschuiving zien wij ook in onze eigen organisatie. Wij merkten dat de beste manier om de zwaardere IT-werklast te verlichten, bestaat uit het toepassen meer IT-automatisering en het optimaliseren van het beheer van de bedrijfsmiddelen. Zo zijn onze IT-medewerkers beter toegerust om de behoeften van gebruikers te ondersteunen en tegelijk de nodige maatregelen te kunnen nemen om het beveiligingsrisico te beperken. Hierdoor kunnen onze medewerkers zowel productief als veilig blijven werken.”

Het volledige onderzoek is hier te vinden. Meer informatie is verkrijgbaar tijdens het Ivanti webinar op 1 juli 2020. U kunt daarvoor hier registeren.

Onderzoeksmethode
Het onderzoek is gehouden onder meer dan 1.600 IT-professionals wereldwijd. De gegevens zijn door Ivanti online verzameld in april en mei 2020.

Over Ivanti
Ivanti brengt IT Operations, Security en Service Management samen voor het beter beveiligen van de digitale werkplek en het sneller faciliteren hiervan naar de eindgebruiker. Van pc’s tot mobiele apparatuur, virtuele machines en datacentra, Ivanti detecteert en inventariseert IT-assets on-premises en in de cloud, verbetert de IT-dienstverlening en vermindert risico’s door inzicht te bieden in de IT-omgeving en deze te optimaliseren door systemen te integreren in een geautomatiseerd proces. Ivanti heeft zijn hoofdkantoor in Salt Lake City, Amerika, en heeft kantoren over de hele wereld. Ga voor meer informatie naar www.ivanti.nl en volg ons op @IvantiBenelux.

Contactpersonen voor de pers

Ivanti
Amberly Asay Janke
+1 801-727-5157
amberly.janke@ivanti.com

Lubbers de Jong PR
Wiegert van Dijk
wiegert@lubbersdejong.nl

Logo Lubbers De Jong
Ivanti contact

Ivanti sociaal

Ivanti tweets

Logo Giarte
Logo Pegamento
Logo BitcoinKoers.com
Logo Make Media Great Again (MMGA)
Logo Heliview Conferences & Training
Logo Data Matters BV
Logo Claim24
Logo Inserve
Logo Distology Nederland B.V.
Logo ID Control
Logo Korton Group
Logo QuandaGo
Logo Relined Fiber Network
Logo Avinty (GGZ)
Logo PayIBAN BV
Logo PlanMen
Logo Guardian360 bv
Logo Boys with Brains
Logo Broad Horizon
Logo Unexus B.V.
Logo Boys with Brains
Logo PayIBAN BV
Logo iQibt B.V.
Logo Orange Cyberdefense Netherlands B.V.
Logo PEAK-IT
Logo Curvature
Logo Online Academy
Logo Netskope