www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekersContentbureau
PR: Marcommit

Onderzoek Quinyx: ‘1 op de 6 flexwerkers gaat ook nú ziek naar het werk’

Jaarlijks onderzoek door Quinyx naar positie van flexwerkers:

Een groot deel van de flexwerkers is op zoek naar meer flexibiliteit. In een onderzoek van Quinyx zegt liefst 61 procent van de ondervraagden meer flexibiliteit te willen bij het plannen van diensten. Ze zien dit als de factor die hun werkgeluk het meest zou verbeteren. Dat ze dit belangrijk vinden, blijkt wel uit het feit dat 34 procent van de flexwerkers hun baan heeft opgezegd omdat de werk-privé verhouding uit balans was.

Quinyx biedt workforcemanagement-software voor bedrijven met oproepkrachten of personeel in wisseldiensten en doet jaarlijks onderzoek naar de positie van deze groep. Het onderzoek is dit jaar gedaan vlak voor de coronacrisis. In maart 2020 zijn 600 werknemers in Nederland, die zich identificeren als een ‘bureauloze’ werknemer, ook wel flexwerkers genoemd, bevraagd over onderwerpen als planning, ziekteverlof, lonen en communicatie. Om te begrijpen of het coronavirus hun werkervaring, prioriteiten en zorgen tijdens de pandemie zijn veranderd, is een tweede enquête gehouden in april en mei 2020.

Communicatiekloof
Op basis van het onderzoek constateert Quinyx dat er een communicatiekloof is tussen werkgevers en hun flexwerkers. Van deze groep wordt verwacht dat ze ‘oproepbaar’ zijn voor updates en behoeften van werkgevers. Vrijwel alle respondenten (92 procent) geven dan ook aan dat ze ook na kantooruren contact hebben met een werkgever of leidinggevende. Zo’n 69 procent wordt in privétijd gecontacteerd via sms, whatsapp of wordt gebeld en ongeveer 17 procent ontvangt mail na werktijd. Maar weinig bedrijven voorzien, volgens het onderzoek, dikwijls niet in de middelen die flexwerkers nodig hebben om persoonlijke en zakelijke communicatie te scheiden. Slechts 6 procent heeft een speciale app voor de communicatie met werk.

Communiceren bij thuiswerken
Quinyx constateerde al bij eerder onderzoek dat zo’n 80 procent van de bedrijven geen goede oplossingen heeft om effectief en consistent te communiceren met personeel voor wie thuiswerken onmogelijk is. Veel bedrijven werken met privé e-mail of Whatsapp en dat is volgens Quinyx om uiteenlopende redenen ongewenst. Deze situatie is ook zorgelijk in het licht van de huidige coronacrisis en gezien de wens van het bedrijfsleven en medewerkers om in de toekomst meer te gaan richten op thuiswerken.

Onderzoeksresultaten
De resultaten laten overigens zien dat Nederlandse flexwerkers over het algemeen tevreden zijn met hun baan en zich gewaardeerd voelen door hun werkgevers en managers. Onder hen leeft echter wel de behoefte om hun werk-privébalans te verbeteren en meer controle te hebben over de manier waarop ze hun diensten organiseren.

Enkele resultaten uit het onderzoek van Quinyx:
  • 51 procent kan het zich financieel niet veroorloven zich ziek te melden of tijd vrij te nemen
  • 28 procent van de ondervraagden heeft liever een flexibel rooster dan meer geld
  • 61 procent wil graag zijn eigen werkschema bepalen
  • 26 procent voelt zich gestraft door de werkgever of manager bij het niet overnemen van een dienst
  • 69 procent van de werknemers zegt dat ze van plan zijn de komende één tot drie jaar bij hun huidige baan te blijven (tegenover 56 procent vóór de coronacrisis).
Over Quinyx
Quinyx is opgericht in 2005 en biedt bedrijven een cloud gebaseerd workforcemanagement-software. Het bedrijf heeft een app ontwikkeld die zorgt voor planning, personeelsbezetting, tijdsregistratie, communicatie en taakbeheer ineen. Quinyx wordt gedreven door de missie om het werkleven van miljoenen mensen te verbeteren door efficiënter beheer en eerlijkere dienstroosters. Meer dan 500.000 actieve gebruikers maken al gebruik van Quinyx-diensten, waaronder bedrijven als Burger King, Decathlon, Rituals Cosmetics, London City Airport, Hanos en Bloomon. Meer informatie: https://www.quinyx.com/nl/

Erik Fjellborg
Erik Fjellborg, Quinyx

Sam Mirson
Sam Mirson, Quinyx
Laatste van Quinyx
Gedateerde roostersoftware zorgt voor stevige omzetverliezen

Nieuwe AI-functies Quinyx veranderen personeelsbeheer drastisch

Kwart medewerkers sjoemelt met klokken van tijd

Logo Marcommit
Quinyx contact

Logo Quinyx

sales.nl@quinyx.com
  www.quinyx.com/nl
Quinyx sociaal

Quinyx tweets

Logo Blue Dragon
Logo Avinty (GGZ)
Logo MicroFix
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Sortlist
Logo Fullstaq B.V.
Logo umlaut
Logo Sam Media
Logo Alleeninkt.nl
Logo Tesorion
Logo Marco Bouman
Logo Viqtor Davis
Logo Bitcare
Logo TechSoup Nederland
Logo Northwave
Logo PQR B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Tankpas-Aanvragen.nl
Logo Pegamento
Logo Thinkwise
Logo Visma | Raet