Herken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.comwww.marcommit.nl
Datum: (1 jaar en 55 dagen geleden)
PR: ItsaRep

Onderzoek: Thuiswerken levert meer risico’s op voor het bedrijfsnetwerk

Driekwart van de thuiswerkers gebruikt onbeheerde apparatuur om te verbinden met zakelijke systemen

Het vele thuiswerken blijkt flinke gevolgen te hebben voor de risico’s waaraan bedrijfssystemen en gevoelige data worden blootgesteld. Zakelijke apparatuur die door andere familieleden wordt gebruikt en het hergebruik van wachtwoorden voor allerlei toepassingen, zijn hierbij twee belangrijke factoren. Dit alles blijkt uit onderzoek van CyberArk in verschillende Europese landen.

Het onderzoek werd uitgevoerd om te kijken welke maatregelen bedrijven hebben genomen om de groter geworden werkomgeving te beveiligen. Meer apparatuur op meer plekken vergroot immers de ‘attack surface’, het aantal mogelijkheden waarvan aanvallers gebruik kunnen maken. Ondanks dat vrijwel alle IT-teams (94 procent) stellen dat ze in staat zijn om de nieuwe groep thuiswerkers te beschermen, heeft maar liefst 40 procent van de bedrijven niks veranderd aan de bestaande beveiligingsprotocollen, ondanks alle nieuwe manieren waarop medewerkers contact maken met het bedrijfsnetwerk en de toevoeging van allerlei apps.

Uit het onderzoek blijkt echter dat de gewoontes van mensen voor de grootste risico’s zorgen. Zo’n 77 procent van de thuiswerkers gebruiken onbeschermde, onbeheerde ‘BYOD’ apparatuur om verbinding te maken met het bedrijfsnetwerk. En tweederde van de medewerkers gebruikt communicatie- en samenwerkingstools als Zoom en Microsoft Teams, waarvan recentelijk verschillende kwetsbaarheden bekend werden gemaakt.

Gemak dient de mens
Werkende ouders vormen het grootste risico. Deze mensen moesten naast hun werkende taken ook opeens leraar en speelmaatje worden en dat is ten koste van de normale beveiligingsmaatregelen gegaan. De overgrote meerderheid (93 procent) gebruikt dezelfde wachtwoorden voor allerlei toepassingen en apparaten, en 37 procent bewaart deze wachtwoorden onbeschermd in de browser van een zakelijk apparaat. Bij 29 procent van de respondenten werd die zakelijke apparatuur bovendien uitgeleend aan andere familieleden om schoolwerk te doen, een spelletje te spelen of online te shoppen.

Snel schakelen bleek ook voor de bedrijven belangrijker dan veiligheid. Er zijn verschillende applicaties en services beschikbaar gesteld die het thuiswerken vereenvoudigen, maar zonder te kijken naar veilige verbindingen of risicovolle handelingen van medewerkers. Hierdoor is de attack surface aanzienlijk groter geworden, en dit weegt des te zwaarder in geval van bescherming van medewerkers met verhoogde toegangsrechten die ook vanuit huis werken. Wanneer deze accounts gecompromitteerd worden, kunnen de gevolgen extra ernstig zijn, doordat men toegang krijgt tot cruciale bedrijfssystemen en -data.

“De balans tussen security en productiviteit is flink op de proef gesteld, en naar verwachting zal dat ook nog even aanhouden”, aldus Marianne Budnik, CMO van CyberArk.“Nu meer bedrijven ook thuiswerken als optie voor de langere termijn willen doorvoeren, is het van belang de lessen uit de eerste fase ter harte te nemen en security-strategieën aan te scherpen op deze nieuwe situatie. Deze strategie moet erin voorzien dat medewerkers prettig en goed kunnen werken vanuit verschillende locaties, zonder dat het ten koste gaat van de beveiliging van het bedrijf.”

Het onderzoek is door een onafhankelijk bureau uitgevoerd in april 2020 onder meer dan 3000 thuiswerkers in verschillende landen, waaronder de VS, het VK, Frankrijk en Duitsland.

Over CyberArk
CyberArk is het enige security-bedrijf dat gericht is op de meest geavanceerde internetbedreigingen: degene die gericht zijn op het gebruik van privileged accounts om het hart van de onderneming te raken. CyberArk wil aanvallen platleggen voordat ze bedrijven platleggen. Hiertoe beschermen ze bedrijven proactief, voordat aanvallen onherstelbare schade aanrichten. Het bedrijf mag bijna de helft van de Fortune 100 tot de klanten rekenen, waarvoor het gegevens, infrastructuren en applicaties beschermt. Het hoofdkantoor staat in in Petach Tikvah, Israël en er zijn andere kantoren in de VS, EMEA, Azië en Japan.

Voor meer informatie, bekijk de site www.cyberark.com en volg ons op Twitter @CyberArk en op Facebook https://www.facebook.com/CyberArk.
Laatste van CyberArk
CyberArk Labs: Gezichtsherkenning in Windows Hello te omzeilen

CyberArk maakt Identity Security-aanbod beschikbaar via AWS Marketplace

CyberArk verbetert Identity Security platform
VMware-rapport: “Cybercriminelen manipuleren de realiteit via integriteits- en destructieve aanvallen”

Sophos neemt Refactr over om het Managed Threat Response (MTR) en Extended Detection and Response (XDR) aanbod te optimaliseren met Security Orchestration Automation and Response (SOAR) mogelijkheden

Neri Oxman, baanbrekend architect, wetenschapper en innovator opent Mendix World 2021

Fujitsu komt met ruimtemissie optimalisator om ruimtepuin op te ruimen

Helft minder klandizie voor horeca als er niet gepind kan worden

Horecabezoek Nederlanders trekt langzaam aan na bijna twee jaar pandemie

Generatiekloof op de werkvloer: leidinggevenden snappen niet wat digital natives drijft

Qualys en Red Hat verbeteren de beveiliging van het besturingssysteem van de OpenShift-host
Extreme Networks brengt als eerste in de branche enterprise-grade Wi-Fi 6E-oplossing op de markt

Essentra Components neemt Chinese onderdelenfabrikant over

Britse defensieonderdelen Royal Air Force en Royal Navy verbeteren recruitmentproces met Pega’s low-code software

Nederlandse bedrijven sluiten wereldwijd hoogste verzekering af tegen ransomware-aanvallen

Onderzoek Red Hat: Ruim twee derde developers zet containers actief in

BlackBerry-oplossing monitort schoon water en overstromingsrisico's

Onderzoek Trend Micro: 88% van de Europese organisaties verwacht komend jaar een cyberaanval op klantdata

Total Economic Impact-onderzoek: Dataiku levert bedrijven een return-on-investment van 423 procent

Macaw wordt comdirect’s socialmedia-leadagency

KnowBe4 ontvangt vier ISO-certificeringen van ISOQAR
Verstreken tijd: 1 jaar en 55 dagen
CyberArk contact

Logo CyberArk

+31 20 767 1925
  www.cyberark.com
CyberArk sociaal

CyberArk tweets

Logo VPNdiensten.nl
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Techtenna
Logo Priemo
Logo NPRM NV
Logo OPEN.satisfaction
Logo NEG-ITSolutions
Logo Login Consultants
Logo Giarte
Logo Tulinx
Logo Renewd
Logo Fullstaq B.V.
Logo Sortlist
Logo Data Matters BV
Logo E-mergo
Logo Facilitor
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Young_Coders
Logo True (Broad Horizon)
Logo Tankpas-Aanvragen.nl
Logo MCS B.V.
Logo Lightspeed
Logo Citrix
Logo Extreme Networks
Logo Essentra Components
Logo Pegasystems
Logo CrowdStrike
Logo Red Hat
Logo WorldStream
Logo Mirakl
Logo Orange Cyberdefense
Logo Personio
Logo Conscia Nederland B.V.
Logo Visma | Raet
Logo Ctac N.V.