www.marcommit.nlwww.LVTPR.comHerken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nl
PR: LEWIS

17 procent Nederlandse werknemers voelt zich overbodig op de werkvloer

Bijna een kwart bang om baan te verliezen bij reorganisaties

Breda, 8 juni 2020 – 17,2 procent van de Nederlandse werknemers voelt zich overbodig op de werkvloer omdat hun vaardigheden niet langer in lijn zijn met de huidige gang van zaken binnen de organisatie. Voornamelijk werknemers met een lange staat van dienst en alledaagse routinetaken worstelen met dat gevoel. Dat blijkt uit Europees onderzoek van de Antwerp Management School, in samenwerking met HR-dienstverlener SD Worx en dagblad De Tijd.

De oorsprong hiervan ligt bij de vele handmatige en routinetaken waar werknemers uit sectoren zoals de handel, logistiek en transport dagelijks mee te maken hebben. Mensen met zo’n baan vertelden het vaakst dat ze het gevoel hebben dat hun skills overbodig zijn. Onder meer administratieve medewerkers, pakketbezorgers en winkelpersoneelhebben hiermee te maken. Leeftijd is niet zozeer de bepalende factor. Vooral lang binnen de organisatie werken in combinatie met een takenpakket dat veelal uit eenvoudige klusjes bestaat, verklaren waarom werknemers het gevoel hebben dat ze vastgeroest zijn in hun baan en niet meer interessant zijn voor de arbeidsmarkt. Bijna een op vijf werknemers (19,2%) zegt dat hij of zij over veel vaardigheden beschikt die niet meer waardevol zijn. Bijna een kwart (23%) vreest zelfs dat zijn of haar functie in het gedrang komt als er een reorganisatie wordt doorgevoerd.

Kwart van bedrijven denkt dat personeel overbodig wordt
Het onderzoek ging ook bij leidinggevenden na hoe zij kijken naar de inzetbaarheid van hun medewerkers. Bijna een kwart (22,3%) denkt dat het merendeel van de medewerkers niet capabel is om een andere functie binnen het bedrijf uit te oefenen. Ze zien met andere woorden intern weinig doorgroeimogelijkheden voor hun mensen. Ongeveer een kwart (23,5%) denkt dat medewerkers straks helemaal overbodig worden als de technologische middelen zich blijven ontwikkelen. Nog eens 25,5 procent vindt dat één of meerdere werknemers de snelheid en de recente ontwikkelingen niet kan volgen.

Toch trouw aan werkgever
“Werknemers die vrezen voor hun toekomstbestendigheid en hun competenties als verouderd zien, zijn doorgaans werknemers voor wie vooral functiespecifieke kennis belangrijk is, en die zichzelf minder hoog inschatten op algemene vaardigheden. Hierdoor denken ze dat ze minder kansen hebben bij een reorganisatie of baanwissel”, aldus professor Ans De Vos van de Antwerp Management School. “Daarnaast zien we wel nog steeds een duidelijke loyaliteit van werknemers aan hun werkgever. Hoewel meer dan een op drie Nederlanders aangeeft in zijn of haar loopbaan nog eens iets anders te willen doen, is dat voor bijna de helft (48,7%) wel bij de huidige werkgever.”

Medewerkers klaarstomen voor de toekomst, blijft een gedeelde verantwoordelijkheid. Zowel werknemer, leidinggevende als HR-afdeling hebben hier een belangrijke rol in. Meer dan vier op tien Nederlandse werknemers (41,9%) zeggen het gevoel te hebben dat ze door hun bedrijf en leidinggevende de nodige ondersteuning krijgen om zich verder te ontwikkelen. Zij ervaren dat er niet enkel naar hun prestaties wordt gekeken, maar ook naar hoe ze in de toekomst kunnen werken. Dit gaat niet alleen om het volgen van opleidingen, maar ook om gesprekken waarin aandacht besteed wordt aan de verdere loopbaan. Een op vijf zegt niet het gevoel te hebben dat daar ruimte voor is en zegt enkel afgerekend te worden op het uitvoeren van zijn of haar huidige takenpakket. Nog eens 17,9 procent geeft aan dat elke vorm van feedback ontbreekt.

Groot deel werknemers wil bijscholen
“Leren en ontwikkelen blijven meestal beperkt tot de klassieke vormen van opleidingen en zijn tot op heden vooral gericht op vaardigheden die belangrijk zijn voor de huidige baan. Toch geeft een aanzienlijk deel (42,4%) van de Nederlandse werknemers aan ervoor te willen zorgen dat hun vaardigheden ook in de toekomst relevant zijn en blijven, bijvoorbeeld na een herstructurering of bij het zoeken van een nieuwe baan. Het is daarom van essentieel belang dat zowel leidinggevende als werknemer voldoende initiatief blijven nemen in de ontwikkeling van loopbaanambities”, aldus Mark Bloem, algemeen directeur bij SD Worx Nederland.

Over het onderzoek
Deze enquête maakt deel uit van een grootschalig onderzoek naar de Toekomst van Werk en is een samenwerking tussen De Tijd, L'Echo, SD Worx, Bpact/Indiville en Antwerp Management School. Ze kadert binnen de onderzoeksagenda van SD Worx en Antwerp Management School voor de SD Worx Leerstoel “Next Generation Work: Creating Sustainable Careers”.Sinds 2011 wordt binnen deze leerstoel onderzoek verricht naar veranderende loopbanen en wat dit betekent voor werknemers, werkgevers en de arbeidsmarkt.
De online enquête werd afgenomen tussen 23 februari 2020 en 12 maart 2020 onder 3870 werknemers en 2498 leidinggevenden. De respondenten komen uit een internationale bevraging in België, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland en Nederland.

Over SD Worx

In een wereld waarin werk een nieuwe invulling krijgt, willen mensen inspiratie putten uit hun job en de vrijheid krijgen zich te focussen op wat echt telt. Tegelijk hebben organisaties dynamische en gemotiveerde medewerkers nodig die kunnen rekenen op slimme technologie. Als toonaangevende Europese leverancier van people solutions laat SD Worx organisaties Human Resources gebruiken om meerwaarde te leveren voor hun eigen business én voor iedereen die voor hen werkt. SD Worx levert people solutions die mensen hun hele carrière lang helpen: van het aantrekken tot het verlonen, belonen en ontwikkelen van het talent dat organisaties succesvol maakt. SD Worx draagt bij aan betere prestaties van organisaties en biedt zijn diensten aan via vier mogelijkheden: technologie, outsourcing, uitgebreide expertise en relevante inzichten uit data.

Meer dan 70.000 kleine en grote ondernemingen over de hele wereld vertrouwen op de 75 jaar ervaring van SD Worx. Het bedrijf biedt zijn people solutions in 130 landen aan, berekent de lonen van meer dan 4 miljoen werknemers en behoort hierbij wereldwijd tot de top 5. De meer dan 4.600 medewerkers van SD Worx zijn actief in elf landen: België (hoofdzetel), Duitsland, Frankrijk, Ierland, Luxemburg, Mauritius, Nederland, Oostenrijk, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland. In 2019 haalde SD Worx een geconsolideerde omzet van 767,6 miljoen euro.

Meer informatie staat op www.sdworx.nl / Volg ons via LinkedIn en Twitter

Voor meer informatie en interviewaanvragen kunt u contact opnemen met Eva van Sluijs of Tessa Dekkers van LEWIS
T: +31(0)40 235 46 00
Email: SDWorxNL@teamlewis.com

SD Worx
Noëlle Raaijmaakers
Marketing & Communications advisor Nederland
T +31(0)76-5231000 / M +31(0)6-30497443
noelle.raaijmaakers@sdworx.com
Laatste van SD Worx
Een kwart van de Nederlandse werknemers ervaart minder stress op werk door technologie

Bedrijfseconomisch ontslag: wat nu?

17 procent Nederlandse werknemers voelt zich overbodig op de werkvloer
Afripipes kiest Maunt als nieuwe distributeur

Pure Storage breidt het Pure as-a-Service aanbod uit en biedt ongekende transparantie

Nieuw opleidingsinstituut voor workforce management richt zich op veranderende arbeidsmarkt

Quion neemt voorsprong in hypotheekmarkt

Razer vervolgt e-sports-wereldtournee met Razer Invitational - Europe

Verdubbeling van het WLAN-spectrum: Europa staat op het punt een nieuw tijdperk in te luiden

Zivver behaalt 2e plek van Deloitte Technology Fast 50

Onderzoek Thycotic: dreiging AVG-boetes bepalen investeringsbeslissingen in cybersecurity

Resultaten nieuw onderzoek: "97% van de bedrijven vindt het verbeteren van de digitale ervaring voor gebruikers een prioriteit, maar 71% weet niet waar ze moeten beginnen"

Snelgroeiend Studytube 4 jaar op rij in Deloitte Technology Fast 50

Rival Foods, SusPhos en Bilihome winnen Rabo Duurzame Innovatieprijs 2020

Nieuwe testkit van HBK voor snelle check van printed circuit board (PCB’s)

ICT Concept gaat op overnamepad

Toptienlijst meest baanbrekende innovaties van de wetenschap in NL bekendgemaakt

HashiCorp kondigt beschikbaarheid Consul 1.9 aan

Rockwell Automation neemt Fiix Inc. over, leverancier van cloudoplossingen voor onderhoudsmanagement
Van Delen Telecom en MCS werken samen om veilige Internet of Things-oplossingen te implementeren

Eén op de vijf HR-professionals: in 2030 wordt men ontslagen via een systeem

Finance krijgt prominentere positie in veranderende wereld

Aartsen kiest Thinkwise low-code platform voor digitalisering bedrijfsprocessen

Maximale digitale transformatie in CPG-segment door samenwerking Schneider Electric en ProLeiT

Planalyse voegt data storytelling van Toucan Toco toe aan portfolio
SD Worx contact

Logo SD Worx

info_nl@sdworx.nl
  www.sdworx.nl
SD Worx sociaal

SD Worx tweets

Logo Relined Fiber Network
Logo Aventeon BV
Logo Intergrid
Logo Intus Workforce Solutions BV
Logo Pegamento
Logo QuandaGo
Logo Humanwave B.V.
Logo RockingRobots
Logo Distology Nederland B.V.
Logo Signet
Logo Orange Cyberdefense
Logo Ivanti
Logo Eaton