Contentbureauwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.LVTPR.com

Trendship wil lef en ondernemerschap tonen

Hoe organiseer je in deze tijd een inspirerend kennisevenement voor een groot publiek? Een onmisbaar element blijkt in elk geval: zorgen voor mogelijkheden om te netwerken en elkaar in informele sfeer te ontmoeten. De organisatie van Trendship ziet zich geplaatst voor deze uitdaging en wil daarin vooral lef tonen.

Nieuwe en spontane ontmoetingen, dingen horen die je anders misschien niet te weten zou komen, inspiratie opdoen. Volgens Sieger Dijkstra, voorzitter VNO-NCW Noord, zijn dit enkele aspecten die live kennisevenementen zoals Trendship van waarde maken. ,,En dan zijn er nog de bekende ‘wandelgangen’”, zegt hij. ,,De informele gesprekken met mensen die je kent om bijvoorbeeld een klein probleem op te lossen. Om kennis uit te wisselen. Of voor (afgestudeerde) studenten om nieuwe mensen te leren kennen die hen misschien verder kunnen helpen met hun carrière. Daarvoor zijn kennisevenementen ideaal.”

Essentiële levensbehoefte
Dr. Vera Heininga, postdoctoraal onderzoeker aan de faculteit Gedrags- & Maatschappijwetenschappen van de RUG, voegt hieraan toe dat het sociale aspect van kennisevenementen kan bijdragen aan het welzijn van de mens. ,,De sociale behoefte is één van de essentiële levensbehoeften van een mens. In de oertijd vergrootte een sociaal netwerk waarschijnlijk de kans op overleving en voortplanting.”

Tegenwoordig is de mens natuurlijk minder afhankelijk van anderen, maar een sociaal netwerk is nog steeds essentieel voor psychisch functioneren en welzijn volgens Heininga. ,,De mate waarin verschilt sterk per persoon, maar de meeste mensen vinden het erg plezierig om in het gezelschap van anderen te zijn.”

Plezier door inspiratie
Sociale relaties en elkaar ontmoeten dragen bovendien bij aan plezier hebben. ,,Waarschijnlijk ligt de oorsprong hiervan in de oertijd. Door zoete bessen te eten, vrienden te maken en seks, waarmee ze plezier ervaren, overleefden ze. Het verschilt per persoon wat plezier oplevert, maar onder andere sociale contacten, oftewel elkaar live ontmoeten, vinden veel mensen plezierig.”

Het inspirerende karakter van kennisevenementen draagt eveneens bij aan het ervaren van plezier. ,,Ik krijg vaak nieuwe energie en ideeën als ik geïnspireerd ben door wat ik hoor en zie op een kennisevenement. Ik geloof dat dit voor meer mensen geldt”, aldus Heininga.

Informele ontmoetingen
Hoewel door het coronavirus het perspectief van evenementen is veranderd, zijn er organisatoren die juist nu opstaan en willen bewijzen dat er mogelijkheden zijn om een inspirerend kennisevenement live neer te zetten. Ruud van den Heuvel, die als manager van NDC events zo’n dertig beurzen en congressen per jaar organiseert, onderschrijft dit vertrouwen. Op dit moment werkt hij met zijn team aan plannen hoe het wél kan. ,,We geloven dat live contact, zowel voor consumenten als zakelijke bezoekers, zorgt voor nieuwe energie en ondernemerschap. Binnen de huidige richtlijnen van de overheid zien we voldoende mogelijkheden. Trendship, een jaarlijks innovatiecongres voor studenten en professionals, is hiervan één van de beste voorbeelden. Juist nu hebben we behoefte aan een innovatie verbinder en positiviteit.”

Waar dit ook toe leidt, volgens Dijkstra is het sowieso een must dat er ontmoeting tussen mensen kan plaatsvinden. ,,Ik denk dat er tijdens kennisevenementen, waar mensen contact met elkaar hebben, veel belangrijke dingen plaatsvinden. Iemand heeft bijvoorbeeld een idee en wil in een informele sfeer polsen wat anderen ervan vinden. Een evenement leent zich hiervoor. Dat is makkelijker dan dat je twintig mensen moet bellen.”

Die twintig mensen bellen, dat doet Van den Heuvel op dit moment wel. ,,Er is nogal wat voor nodig. In eerste plaats een stukje lef en natuurlijk een loeistrakke regie. Maar het geloof is er. Voor Trendship gaan we een hybride vorm vinden die, dat weten we zeker, dezelfde impact gaat hebben als al haar voorgaande edities. Of wat zeg ik? De impact wordt groter, net als de creativiteit. Wacht maar af.”
Laatste van Trendship
Trendship wil lef en ondernemerschap tonen
Trendship contact

Logo Trendship

Trendship sociaal

Trendship tweets

Logo Distology Nederland B.V.
Logo ID Control
Logo Korton Group
Logo Relined Fiber Network
Logo Avinty (GGZ)
Logo iQibt B.V.
Logo Heliview Conferences & Training
Logo Solmate
Logo Distology Nederland B.V.
Logo TRADUS
Logo Coastr
Logo ID Control
Logo Guardian360 bv
Logo Boys with Brains
Logo Broad Horizon
Logo Unexus B.V.
Logo Boys with Brains
Logo PayIBAN BV
Logo iQibt B.V.
Logo Orange Cyberdefense Netherlands B.V.
Logo PlanMen
Logo myBrand
Logo Arlington Research
Logo Unit4