www.LVTPR.comwww.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nl
PR: Lubbers De Jong

Red Hat brengt Java naar Kubernetes met Quarkus: een volledig ondersteunde runtime voor cloud-native development

Amsterdam, 27 mei 2020 - Red Hat, Inc., een leverancier van opensourceoplossingen, voegt Quarkus toe aan het portfolio. Met Quarkus, een volledig ondersteund framework in Red Hat Runtimes, brengt Red Hat Java op Kubernetes verder en overbrugt daarmee de kloof tussen traditionele Java-applicaties en cloud-native-omgevingen.

Java werd 25 jaar geleden geïntroduceerd en is onder ontwikkelaars - tot op de dag van vandaag - een van de meest populaire programmeertalen. Door Quarkus als een ondersteunde runtime toe te voegen, helpt Red Hat om Java naar het moderne, cloud-native ontwikkellandschap van applicaties te brengen. Verder ondersteunt het ook microservices, containers en serverless. Organisaties kunnen hierdoor de grenzen opzoeken qua productiviteit, efficiëntie en agility. Daarnaast kunnen Java-ontwikkelaars blijven werken in een taal die ze kennen. Met Quarkus krijgen gebruikers een volledig door Red Hat ondersteunde technologie, aangevuld met een actieve community, continue updates en een snel release-schema.

Quarkus is een full-stack, Kubernetes-native Java-framework, dat is geoptimaliseerd voor geheugendichtheid en een snelle opstarttijd. Organisaties kunnen hiermee hun bestaande applicatieomgevingen verbeteren en hun jarenlange investeringen in Java voor bedrijfskritische systemen verlengen. Het opensourceproject is samengesteld uit een selectie van toonaangevende Java-technologieën en -standaarden en biedt ontwikkelaars een aanpasbaar ontwikkelmodel, dat is ontworpen om zowel dwingende als reactieve stijlen te combineren met een uniforme gebruikerservaring.

Quarkus helpt om:
  • De productiviteit van ontwikkelaars te verhogen: Quarkus werkt out-of-the-box met populaire Java-standaarden, frameworks en bibliotheken, wat de noodzaak verlicht om nieuwe api's te leren of op een andere programmeertaal over te stappen. Het biedt ook een aantal functies zoals live coderen en uniforme configuratie voor snellere iteratie tijdens de ontwikkeling, waarbij codewijzigingen automatisch en onmiddellijk worden weergegeven in een draaiende app.
  • De operationele efficiëntie te verbeteren: Quarkus is op maat gemaakt voor een moderne, Kubernetes-native ontwikkelstack, waardoor organisaties sneller en op een meer gestroomlijnde manier zakelijke oplossingen kunnen leveren, concurrentievoordeel kunnen behouden en de totale time to market kunnen versnellen.
  • Meer kostenbesparingen te realiseren: Quarkus heeft een laag geheugenverbruik en een snelle opstarttijd. Dit vertaalt zich in een beter gebruik van middelen en een betere ervaring voor de eindgebruiker, waarbij nieuwe applicaties en diensten direct beschikbaar zijn. Deze efficiëntie leidt tot een hoge dichtheid van de werklast per cpu, wat zich eveneens vertaalt in hogere kostenbesparingen.
  • De betrouwbaarheid te verbeteren: Quarkus-applicaties zijn elastisch, schaalbaar en in staat aan een veranderende vraag te voldoen, wat zich vertaalt in een betrouwbaarder systeem.
Red Hat is van oudsher een leider in de Java-gemeenschap, en blijft zich inzetten om Java vooruit te helpen door middel van open, community-gedreven innovatie. Met de toevoeging van Quarkus aan de volledig ondersteunde Red Hat Runtimes bevestigt het bedrijf deze toewijding. Red Hat Runtimes biedt best-in-class geïntegreerde producten, migratietools en componenten om cloud-native applicaties te creëren en versnelt de ontwikkeling en levertijd. Red Hat Runtimes biedt ontwikkelaars en architecten de keuze om de juiste tool voor de juiste taak te gebruiken door middel van een verzameling lichtgewicht runtimes en frameworks voor sterk gedistribueerde cloudarchitecturen, zoals microservices, met in-memory caching voor snelle datatoegang, en messaging voor snelle dataoverdracht tussen bestaande applicaties.

Quarkus bevat een extension-library met een levendig ecosysteem van meer dan 200 extensiestandaarden, bibliotheken, diensten en technologieën. De library bevat een aantal cloud-native frameworks en tools, waaronder RESTEasy, Hibernate en Eclipse MicroProfile. Verder bevat het uitbreidingen voor verschillende Red Hat-clouddiensten, zoals Red Hat AMQ Streams, Red Hat AMQ Broker, Red Hat Fuse en bedrijfsautomatisering.

Quarkus is nu algemeen beschikbaar als ondersteunde Red Hat Runtime.

Quotes

Rich Sharples, senior director van Cloud Services bij Red Hat
“Red Hat is al lang een belangrijke drijfveer in de Java-beweging, en we zijn trots op onze bijdragen aan de community. Het binnenhalen van Java in het moderne, cloud-native applicatielandschap waarin we ons nu bevinden is niet alleen cruciaal voor de toekomst van de programmeertaal, maar ook voor de toekomst van de duizenden bedrijven die van Java afhankelijk zijn. Met ons Kubernetes-native Java-aanbod van Quarkus laten we Java-ontwikkelaars werken met de taal die ze kennen en waar ze van houden, terwijl we Java de mogelijkheid bieden om te schalen in bedrijfskritische omgevingen.”

Christos Sotiriou, DXL technical lead bij Vodafone Griekenland
“Quarkus heeft ons de prestatie- en productiviteits-boost gegeven die we nodig hadden. Het is een innovatieve technologie met Red Hat als een geloofwaardige sponsor, waarop we vertrouwen, omdat het zowel in de praktijk geteste als geavanceerde technologieën bevat. We hebben Quarkus verkozen boven concurrerende technologieën vanwege de enorme voordelen voor ontwikkelaars, het veel lagere resource-verbruik, het aantal betrouwbare leden van de community en de snelle omslagtijd van bugfixes en nieuwe functies. Ons team werkt nu aan de ontwikkeling van 20 microservices in de komende drie maanden, iets wat anders een onmogelijke taak zou zijn geweest.”

Arnal Dayaratna, onderzoeksdirecteur Software Development bij IDC
“Met Quarkus zet Red Hat zijn lange traditie van leiderschap in de Java-gemeenschap voort. Quarkus levert een aantal voordelen voor Java-toepassingen, zoals een snellere opstarttijd, minder geheugengebruik, optimalisatie voor serverless-infrastructuren en een verbeterde productiviteit van de ontwikkelaars. Als gevolg hiervan kunnen Java-ontwikkelaars code schrijven en ontwikkelen in de taal die ze kennen, en tegelijk kunnen ze profiteren van de mogelijkheid om de kosten-, operationele en productiviteitsvoordelen van Quarkus naar cloud-native en op Kubernetes gebaseerde ontwikkeling te brengen.”

Extra informatie
Volg Red Hat
Over Red Hat, Inc.
Red Hat is 's werelds toonaangevende leverancier van opensourcesoftwareoplossingen voor bedrijven. Het gebruikt een communitygedreven benadering om betrouwbare en hoogwaardige Linux-, hybride cloud-, container- en Kubernetes-technologieën te leveren. Red Hat helpt klanten nieuwe en bestaande IT-toepassingen te integreren, cloud-native applicaties te ontwikkelen, te standaardiseren op hun toonaangevende besturingssysteem en complexe omgevingen te automatiseren, beveiligen en beheren. De bekroonde support-, training- en consultingdiensten maken van Red Hat een vertrouwde adviseur van de Fortune 500. Als een strategische partner voor cloudleveranciers, systeemintegrators, applicatie-leveranciers, klanten en opensourcecommunity's, helpt Red Hat organisaties zich voor te bereiden op de digitale toekomst.

Voor meer informatie voor de pers
Lubbers De Jong
Anke van Heerebeek
anke@lubbersdejong.nl
06 48203864
Laatste van Red Hat, Inc.
Red Hat en Samsung werken samen voor adoptie 5G

Red Hat maakt data zichtbaar en beschikbaar in hybrid cloud omgeving

Steun onder techbedrijven voor open source GPL-initiatief groeit met meer dan 40 procent
Oracle kondigt updates Oracle Cloud ERP, Oracle Unity & Oracle SCM en HCM aan plus nieuwe integraties Sprinklr en Zoom