Herken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nl
PR: Van Houten PR & Communicatie

Sales, marketing en corona: licht aan het einde van de tunnel?

HubSpot benchmarks schetsen positief toekomstperspectief voor commerciële organisaties

Amsterdam, 25 mei 2020 – HubSpot, het toonaangevende groeiplatform, deelt vandaag de resultaten van een wereldwijd vervolgonderzoek onder ruim 70.000 klanten over de impact van COVID-19 op Nederlandse marketing- en salesresultaten. Het goede nieuws is dat de koopbereidheid na een aantal heikele weken weer toeneemt. Het slechte nieuws: ondernemingen lijken niet altijd in de juiste kanalen te investeren.

In april van dit jaar maakte HubSpot bekend dat salesteams het door de coronacrisis moeilijk hebben, met wereldwijd een forse daling van 21% in het aantal gesloten deals. Marketingteams daarentegen leken de wind in de rug te hebben; zij zagen het openingspercentage van hun e-mails met 21% stijgen vergeleken met voorgaande weken. Nu, enkele weken later, laat vervolgonderzoek van HubSpot zien dat het diepste dal voor marketing- en salesteams voorbij lijkt te zijn. Dat betekent niet dat marketing en sales nu even kunnen bijkomen, integendeel: juist nu is het tijd om in actie te komen.

Leads vinden hun weg weer naar websites
Een goede ontwikkeling is dat zowel het aantal aangemaakte als het aantal gesloten deals voorzichtig stijgt. In mei kwam na een wekenlange stijging het aantal aangemaakte en gesloten deals met respectievelijk 12% en 4% weer boven de pre-coronaresultaten uit. Deze trend biedt daarmee een positief perspectief voor de komende maanden.

Dit kan betekenen dat de strijd voor de salesteams bijna ten einde is, ook al laten outreach-resultaten nog steeds te wensen over. Sinds het begin van de crisis explodeerde het aantal verzonden salesmails tot 226% meer dan voor de crisis. Tegelijkertijd kelderde het aantal reacties op deze mails. Op het dieptepunt in april was de respons ongeveer 50% lager dan in februari. Er is sinds begin mei een voorzichtige opwaartse trend zichtbaar in respons, maar de resultaten liggen nog ver onder de benchmark en staan niet in verhouding tot de ongelooflijke hoeveelheid mails die worden verstuurd. Aangezien het aantal gesloten deals toch toeneemt, zou dit erop kunnen wijzen dat salesteams met succes verschillende kanalen en tactieken hebben ingezet.

Verkoopcijfers veelbelovend voor economie
Aangemaakte en gesloten deals zijn niet de enige cijfers die in de lift zitten. Ook het webverkeer in Nederland is flink gestegen: dat bevond zich een maand geleden nog in een diep dal met 10% minder traffic vergeleken met januari. Inmiddels is het aantal bezoekers met bijna 30% gestegen en overtreft het de januaricijfers. Hierbij volgt Nederland de rest van de EMEA-regio.

Deze opwaartse trend zouden Nederlandse ondernemingen kunnen verstevigen door optimaal gebruik te maken van ondersteunende kanalen. Zo liggen advertentie-uitgaven nog steeds ver onder de pre-coronacijfers. Hoewel er genoeg kansen zijn om ook organisch te groeien, zou een extra investering in advertenties een welkome stimulans bieden. Vanwege de lage concurrentie op bids, kunnen bedrijven zelfs met kleinere budgetten impact maken.

Daarnaast ziet HubSpot een sterke toename in het aantal ‘conversations’. Hieronder vallen onder meer live chats, chatbots en Facebook Messenger. Door bijvoorbeeld een chat te implementeren op je website, verbeter je de mogelijkheden om de grotere hoeveelheid bezoekers op je website aan te spreken.

Bedrijven moeten slimmer leren verkopen
“Het lijkt erop dat salesteams na de crisis een gebrek aan persoonlijk contact hebben proberen te compenseren met meer outreach”, zegt Inken Kuhlmann-Rhinow, Marketing Director EMEA bij HubSpot. “Onze data-analyse geeft geen enkele indicatie dat dit effect heeft. We zien aan het groeiende webverkeer en aantal gesloten deals wel dat de koopbereidheid weer aan het toenemen is. Om deze opwaartse trend te verstevigen, moeten marketing- en salesteams vasthouden aan gerichte, educatieve en empathische communicatie. Economisch herstel lijkt langzaam op gang te komen, maar het blijft een uitdagende tijd. Enkel en alleen veel lawaai maken om de aandacht van consumenten te behouden, werkt niet op de lange termijn. Succes draait om slimme groei, niet om groei ten koste van alles.”

Over dit onderzoek
Deze inzichten zijn gebaseerd op geaggregeerde gegevens van meer dan 70.000 HubSpot klanten wereldwijd en gesegmenteerd per regio wanneer voldoende data beschikbaar is. De dataset bevat wekelijkse trendgegevens voor de kernactiviteiten in 2020, waarbij de nadruk ligt op veranderingen die zich tijdens en na maart 2020 voordoen. De gegevens van het klantenbestand van HubSpot weerspiegelen benchmarks voor bedrijven die hebben geïnvesteerd in een online aanwezigheid en die inbound gebruiken als een belangrijk onderdeel van hun groeistrategie. De benchmark voor elke activiteit werd berekend door weekgemiddelden te nemen van 13 januari 2020 tot en met 9 maart 2020.

NB: Omdat de gegevens zijn geaggregeerd uit de bedrijven van de HubSpot klanten, kunnen de resultaten van individuele bedrijven – inclusief HubSpot – verschillen op basis van hun markt, klantenbestand, industrie, locatie, groeistadium en/of andere factoren.

Over HubSpot
HubSpot (NYSE:HUBS) is een toonaangevend groeiplatform. Sinds 2006 probeert HubSpot de wereld meer inbound te maken. Vandaag de dag gebruiken meer dan 73.400 klanten in meer dan 120 landen de prijswinnende software, diensten en support van HubSpot voor een transformatie van de manier waarop ze klanten aantrekken, behouden en verwonderen. HubSpot biedt bedrijven met de Marketing Hub, Sales Hub, Service Hub en een krachtig gratis CRM de tools die ze nodig hebben om nog beter te groeien.

HubSpot is door Glassdoor, Fortune, The Boston Globe en The Boston Business Journal aangemerkt als topwerkgever. Het bedrijf heeft zijn hoofdkantoor in Cambridge en heeft verder kantoren in Dublin (EMEA hoofdkantoor), Singapore, Sydney, Tokyo, Berlijn, Parijs, Bogotá en Portsmouth.

Meer informatie over HubSpot is te vinden op  www.hubspot.com.

Voor meer persinformatie
Yellow Communications
Naomi van Duin
E-mail: hubspot@yellow-communications.com
www.hubspot.com
Laatste van HubSpot
HubSpot kondigt belangrijke upgrade aan van Sales Hub Enterprise – een krachtige en gebruiksvriendelijke sales-CRM

HubSpot analyse: steeds minder aandacht voor klantenservice ondanks hogere eisen

HubSpot breidt ecosysteem van platform uit met 500 apps en passeert 1 miljoen installaties
Telindus ontvangt North EMEAR Award voor Technology Excellence Partner of the Year: Security

Kaspersky Threat Intelligence Portal introduceert API-integratie voor communityleden

NCC Group benoemt Inge Bryan tot managing director voor het Europese vasteland

AI-Powered Auto Personalization is voortaan standaard in Sitecore's toonaangevende Digital Experience Platform
Nielsen Brandbank partners with SRC System Integrators

Relined Fiber Network verhuist naar nieuw pand om verdere groei van de organisatie te kunnen realiseren

International Internet Day: datanetwerken en thuisnetwerk steeds sneller

Nieuwe versie Red Hat Enterprise Linux 8 combineert innovatie met stabiliteit

Nieuwe Cisco-oplossingen faciliteren virtueel en beveiligd de continuïteit van essentiële wetgevende en gerechtelijke processen

Veracode publiceert State of Software Security deel 11

NorthC Datacenters benoemt Bart van Aanholt tot Chief Commercial Officer

Cisco benoemt Avit tot Partner of the Year Noord-Europa 2020

Sitecore maakt de winnaars bekend van de Ultimate Experience Award 2020

Ctac boekt hogere omzet, EBITDA en nettoresultaat in derde kwartaal

Workday genoemd als leider in het Gartner Magic Quadrant voor financiële planning- en analyseoplossingen in de cloud

Ruime meerderheid werkgevers heeft opleidingsbudget niet ingetrokken in coronatijd

Onderzoek Auth0: bedrijven die SaaS-componenten gebruiken, innoveren en lanceren sneller

Danny Allan, CTO en Senior Vice President Product Strategy van Veeam voorspelt: de tech trends van 2021

Het perfecte plaatje: SRS integreert Payconiq QR-code-sticker betalen

Waaraan herken je een slechte cyberbeveiliging?

Het aantal vacatures binnen de IT neemt af, maar talent blijft schaars

Gunstige werktijden populairste onderwerp bij contractonderhandeling

Entrust onderzoek vindt IoT, authenticatie en cloudservices als drijvende kracht achter duizelingwekkende toename van PKI-adoptie en certificatie-volume

Haaglanden Medisch Centrum (HMC) stapt als eerste Nederlandse ziekenhuis over naar publieke ERP Cloud

Markteffect sleept haar zevende FD Gazellen Award binnen!

E-mailquarantaine-tool PhishRIP van KnowBe4 nu ook beschikbaar voor G Suite-software

NRC Media versnelt groei in audiomarkt met overname SUBLIME

Helft zakelijk Nederland bestelt producten online
HubSpot contact

Logo HubSpot

www.hubspot.com
HubSpot sociaal

HubSpot tweets

Logo Relined Fiber Network
Logo Salure
Logo Hyarchis
Logo Enable-U
Logo Fullstaq B.V.
Logo inQdo
Logo PanCompany
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo UiPath
Logo Hands On, Information Management BV
Logo QuandaGo
Logo Intus Workforce Solutions BV
Logo SoftApp
Logo Sam Media
Logo Orange Cyberdefense
Logo E-mergo
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo RoSecure
Logo Young_Coders