www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.marcommit.nlwww.LVTPR.com
PR: Influx PR & Communicatie

Pega lanceert ‘Ethical Bias Check’ om organisaties te helpen discriminatie door AI te voorkomen bij klantinteractie

Nieuwe functie helpt organisaties om AI op verantwoorde manier toe te passen

Amsterdam, 20 mei 2020 Pegasystems Inc. (NASDAQ: PEGA), de softwareleverancier van krachtige digital transformation toepassingen voor toonaangevende organisaties, lanceert een nieuwe functionaliteit van de Pega Customer Decision Hub™. Met Ethical Bias Check kunnen organisaties eventuele vooroordelen en discriminatie (‘bias’) in AI-gestuurde customer engagement activiteiten eruit filteren. De tool wijst op alle kanalen op mogelijk discriminerende aanbiedingen en berichten gegenereerd door AI, voordat ze klant bereiken.

Mits op de juiste wijze toegepast, helpt AI organisaties meer waarde aan iedere klantinteractie toe te voegen. Klanten blijven zo loyaal aan een merk en dat leidt uiteindelijk tot hogere winstgevendheid. Toch kunnen AI-modellen onbewust vooroordelen aanleren op basis van bijvoorbeeld leeftijd, etniciteit of geslacht. Wordt dit niet opgemerkt, dan kan het leiden tot pijnlijke, discriminerende praktijken zoals het verstrekken van minder leningen, verzekeringspolissen of productkortingen. In de huidige onvoorspelbare economie, kunnen bedrijven het niet riskeren om het vertrouwen van hun klanten te verliezen omdat ze door de pandemie al kwetsbaarder zijn.

Ethical Bias Check helpt organisaties AI verantwoord toe te passen bij het gebruik ervan in klantinteractie. Het spoort ongewenste discriminatie op door voorspellende analyses te gebruiken en zo de waarschijnlijke resultaten van een bepaalde strategie te simuleren. Na het instellen van testdrempels, ontvangen klanten waarschuwingen wanneer de bias risico’s een onaanvaardbaar niveau bereiken, zoals wanneer de doelgroep voor een bepaald aanbod scheeftrekt naar of juist weg van specifieke demografische gegevens. Operationele teams kunnen dan het aanstootgevende algoritme opsporen en de strategie aanpassen voor een evenwichtiger en eerlijk resultaat voor iedereen.

Aangezien de krachtige AI van Pega Customer Decision Hub centraal staat in alle klantinteracties, onderscheidt Ethical Bias Check zich van andere bias preventiemethoden door unieke mogelijkheden zoals:
  • Eenvoud en gemak bij detectie van bias: De meeste andere AI-bias-tools moeten bij elke individuele aanbieding separate bias tests uitvoeren. Dit is tijdrovend en foutgevoelig. Pega stroomlijnt het testen op vooroordelen door in één keer een complete engagement-strategie te simuleren, op alle verbonden kanalen. Met Pega’s  centrale ‘AI-brein’ worden alle AI-beslissingen automatisch gescreend op vooroordelen – bijvoorbeeld ook welke marketingaanbieding via het web wordt gedaan, welke speciale actie via e-mail wordt verstuurd of welke aanbeveling de klantenservice aan de klant doet. De gedetailleerde bias rapportages van Pega helpen de klant te begrijpen waar en waarom er een kwestie zou kunnen ontstaan. Deze kan dan worden gecorrigeerd, voordat het daadwerkelijk een probleem wordt.
  • Meer flexibiliteit bij het beheersen van bias: Organisaties kunnen acceptabele drempels instellen voor elk element dat bias kan veroorzaken, zoals leeftijd, geslacht of etniciteit. Deze drempels kunnen ook worden aangepast voor scenario's waarin vertekende uitkomsten gerechtvaardigd kunnen zijn - zoals wanneer een gezondheidsorganisatie zich voornamelijk richt op senioren met informatie over relevante gezondheidsdiensten. Gebruikers hebben de flexibiliteit om die drempelwaarden te verruimen of te beperken om rekening te houden met de gewenste resultaten van hun klantgerichte strategieën.
  • Continue bescherming tegen bias: Klanten kunnen bias-testen opnemen als standaardprocedure voor alle strategieën. Zelfs wanneer deze strategieën worden aangepast en nieuwe aanbiedingen of acties worden toegevoegd, kunnen klanten er gerust op zijn dat hun customer engagement programma's automatisch worden gescreend op bias door de software.
Naast Ethical Bias Check heeft Pega eerder andere functies geïntroduceerd in Pega Customer Decision Hub, die erop gericht zijn klanten te helpen verantwoord met AI om te gaan. Dit omvat de T-Switch, die organisaties controle geeft over de transparantie van hun AI-modellen voor klantbetrokkenheid.

Pega Customer Decision Hub fungeert als een ‘always-on’ brein. Het biedt gecentraliseerde AI op alle klantcontactmomenten om de interactie te optimaliseren en er meer waarde aan toe te voegen. Dankzij de mogelijkheden van voorspellende analyses en customer decision management kunnen organisaties unieke inzichten opdoen en in real-time aanbevelingen doen voor de volgende beste actie op elk moment van de klantreis - van marketing tot verkoop tot klantenservice. Pega Customer Decision Hub levert de AI-kracht in de uniforme Pega Infinity ™ software voor digitale transformatie, waardoor de klantbetrokkenheid en operationele efficiëntie van begin tot eind worden geoptimaliseerd.

“AI wordt inmiddels in bijna elk aspect van klantbetrokkenheid ingezet. Verschillende spraakmakende incidenten hebben organisaties bewuster gemaakt van het risico op onbedoelde discriminatie en het pijnlijke effect ervan op klanten", aldus Dr. Rob Walker, vice president decisioning & analytics, Pegasystems. "Met de Ethical Bias Check geven we organisaties meer mogelijkheden om de kans op bias in AI-strategieën te verminderen voor betere interactie tussen bedrijven en klanten en hogere customer lifetime value."

Meer over Ethical Bias Check op www.pega.com/products/customer-decision-hub/ethical-bias-check.

Achtergrondinformatie
Over Pegasystems
Pega (NASDAQ: PEGA) is de leider in cloudsoftware voor customer engagement en operational excellence. Elke dag is Pega de drijvende kracht achter miljoenen geautomatiseerde processen, miljarden klantinteracties en triljoenen dollars aan business door mensen te helpen bij het openen van bankrekeningen, het beheren van telefooncontracten, het afsluiten van een zorgverzekering, het afhandelen van verzekeringsclaims, het aanvragen van vergunningen en nog veel meer. De meest erkende en succesvolle merken ter wereld vertrouwen op de AI-software van Pega om elke klantinteractie via elk kanaal te optimaliseren en ervoor te zorgen dat hun merkbeloften worden nagekomen. Met het low-code applicatie-ontwikkelingsplatform van Pega kunnen bedrijven snel apps bouwen en ontwikkelen om aan de behoeften van hun klanten en medewerkers te voldoen en digitale transformatie op wereldwijde schaal te stimuleren. Al meer dan 35 jaar maakt Pega hogere klanttevredenheid, lagere kosten en een hogere customer lifetime value mogelijk. Voor meer informatie: www.pega.com

Redactionele informatie:
Influx PR – Gerline van Wijnen – tel: 055 366 3034, e-mail: info@influx-pr.com

Alle handelsmerken zijn het eigendom van hun respectievelijke eigenaren.
Laatste van Pegasystems

Pega vereenvoudigt de klantbetrokkenheid op meerdere kanalenmet nieuwe Unified Messaging-mogelijkheden

Pega lanceert Pega kickstart services voor versnelde digitale transformatie

Logo Influx PR & Communicatie
Pegasystems contact

Logo Pegasystems

info@pega.com
  www.pega.com
Pegasystems sociaal

Pegasystems tweets

Logo Maunt
Logo Siemens Mobility B.V.
Logo Synobsys
Logo Shippeo
Logo Pure Storage
Logo Greenhouse Datacenters